  • 1. Data: 2002-03-14 04:22:50
    Temat: Nowelizacja Ustawy o powszechnym ubezpieczeniu
    Od: <a...@p...onet.pl>

    Witam!
    Zwracam się z prośbą do Was o wyjaśnienie sprawy płacenia składki na ZUS.
    W firmie gdzie pracuję jestem zatrudniony na "umowę-zlecenie". Dotychczas nie
    było możliwości nie płacenia ZUSu przez mojego pracodawcę ale ostatnio
    przeczytałem artykuł że osoby nie mające stałego zatrudnienia (umowa o pracę)
    mogą skożystać ze współubezpieczenia członka rodziny - np. Mój ojciec mógłby
    mnie współubezpieczyć w ramach płacenia swojej skłądki w jego zakładzie pracy.
    Mam 23 lata - czy taka sytuacja może mieć zastosowanie w moim położeniu (umowa-
    zlecenie).

    Podstawa prawna: Dziennik ustaw nr 88, poz.961 - Nowelizacja ustawy o
    powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z dn 20 lipca 2001

    pozdrawiam i dziękuję za odpowiedź..

    m.a.m.

  • 2. Data: 2002-03-15 11:58:49
    Od: "Wiesława Zaleska" <w...@s...pl>

    Ubezpieczenie dorosłych członków rodziny:
    Płacąc składkę na ubezpieczenie zdrowotne, za te same pienądze można
    ubezpieczyć kogoś z najbliższej rodziny, również osobę, która np. nie ma
    stałej pracy, ale utrzymuje się z pracy dorywczej (na zlecenie, dzieło itd).
    Taką możliwość dała zmiana przepisów (Nowelizacja ustawy o powszechnym
    ubezpieczeniu zdrowotnym z 20 lipca 2000 roku, Dz.U. 2000..88.961), która
    weszła w zycie 27 września 2001.
    Kazdy, kto opłaca swoje ubezpieczenie zdrowotne, może zgłosić do niego w
    ramach opłacanej składki również członków najbliższej rodziny, którzy nie
    mogą podlegac ubezpieczeniu z innego tytułu (na przykład osoby pracujące na
    podstawie umów cywilnoprawnych i nie opłacające składek).
    Przedtem ustawa stawiała wymóg, aby byli to członkowie najbliższej rodziny,
    którzy pozostawali na wyłącznym utrzymaniu osoby płacącej składki.
    Nowelizacja usunęła pozostawanie na wyłącznym utrzymaniu jako konieczny
    warunek współubezpieczenia.

    Czyli w Pana przypadku ma to jak najbardziej zastosowanie
    ---------Wiesława Zaleska---------------------------------------
    *** w...@s...pl * www.ePolisa.republika.pl ***
    ubezpieczenia, kredyty, doradztwo- fachowo, rzetelnie, konkretnie
    ------------

    Użytkownik <a...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:7...@n...onet.pl...

  • 3. Data: 2002-03-15 20:13:38
    Od: <a...@p...onet.pl>

    Serdecznie dziękuję za odpowiedź! Jakie dokumenty musiałbym uzyskać z zakładu
    pracy mojego ojca abym mógł je przedstawić księggowości w firmie w której
    pracuję na umowę-zlecenie aby były podstawą do niepotrącania z mojego
    honorarium składki na ZUS?

    pozdrawiam,
    m.a.m.

  • 4. Data: 2002-03-16 20:24:53
    Od: "Wiesława Zaleska" <w...@s...pl>

> [...]
    > pracy mojego ojca abym mógł je przedstawić księggowości w firmie w której
    > pracuję na umowę-zlecenie aby były podstawą do niepotrącania z mojego

    Niestety, takiej możliwości nie ma:( Nowelizacja stworzyła możliwość
    współubezpueczenia osób, które nie mogą podlegać ubezpieczenio zdrow. z
    innego tytułu; jest to np. rodzaj zabezpieczenia dla osoby pracującej
    dorywczo, aby mogła mieć zapewnioną opiekę medyczną również w przypadku
    'przerw' między umowami.
    Ubezpieczenie zdrowotne jest obowiązkowe- de facto jako rodzaj podatku:(
    Uniknąć się nie da chyba... chyba że praca bez umowy:(