  • 1. Data: 2019-06-26 23:28:21
    Temat: Jest wyrok TK ws. drukarza i klauzuli sumienia
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://www.salon24.pl/newsroom/965950,jest-wyrok-tk
    -ws-drukarza-i-klauzuli-sumienia-chodzilo-o-fundacje
    -lgbt

    Drukarz miał prawo odmówić wykonania usługi dla fundacji LGBT, powołując
    się na klauzulę sumienia. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny przy dwóch
    zdaniach odrębnych.

    Według sędziów TK karanie za odmowę świadczenia usług bez uzasadnionej
    przyczyny jest niekonstytucyjne. Kodeks wykroczeń w artykule 138
    stwierdza, że "kto, zajmując się zawodowo świadczeniem usług, żąda i
    pobiera za świadczenie zapłatę wyższą od obowiązującej albo umyślnie bez
    uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany,
    podlega karze grzywny".

    Drukarz z Łodzi odmówił wykonania plakatu, zamówionego przez Fundację
    LGBT Business Forum. Organizacja poczuła się urażona i pozwała Adama J.
    do sądu. W 2017 roku Sąd Rejonowy w Łodzi przychylił się do argumentów
    środowiska LGBT i uznał pracownika drukarni za winnego popełnienia
    wykroczenia. Odstąpiono jednak od wymierzenia kary grzywny dla
    mężczyzny. Za drukarzem ujął się minister sprawiedliwości, Zbigniew
    Ziobro, który złożył kasację od wyroku do Sądu Najwyższego.

    Najważniejszy organ sądownictwa w Polsce uznał podtrzymał jednak
    orzeczenie łódzkich sędziów. - Indywidualny światopogląd i subiektywne
    rozumienie wyznawanej religii nie mogą stanowić uzasadnionej przyczyny
    odmowy świadczenia. Nie można podzielić poglądu, że należy kierować się
    tym sformułowaniem, jako zasadą. SN uznał je za poprawne, ale w realiach
    niniejszej sprawy - brzmiało uzasadnienie Sądu Najwyższego.

    - Nie ma tutaj pola do rozważań, jeśli chodzi o konflikt sumienia między
    wykonywaną usługą a światopoglądem - dodano w przedmiotowej sprawie.

    Ziobro skierował zatem sprawę do Trybunału Konstytucyjnego. TK orzekł,
    iż zapis w kodeksie wykroczeń jest niekonstytucyjny, a drukarz miał
    prawo odmówić wykonania usługi, powołując się na własny światopogląd. -
    Nie przyczyniamy się do promocji ruchów LGBT naszą pracą - podkreślił
    trybunał.

    Sprawa drukarza była rozpatrywana przez pięcioosobowy skład sędziowski.
    Przewodniczył mu sędzia Andrzej Zielonacki, natomiast sprawozdawcą był
    wiceprezes TK Mariusz Muszyński. Dwóch członków Trybunału
    Konstytucyjnego zgłosiło zdania odrębne: to Leon Kieres i Wojciech Sych.

    W Orzeczenie TK pada argument, że wolności pracowników nie są mniej
    istotne od ochrony przed dyskryminacją, a tak można interpretować kodeks
    wykroczeń. - Ustawodawca może wykorzystywać łagodniejsze, ale
    skuteczniejsze środki ochrony przed dyskryminacją - napisali sędziowie.
    Chodzi np. o proces cywilny, złożony przez osobę, która poczuła się
    dyskryminowana.

    - Rozwiązania, które mają ograniczać wolność podmiotów prywatnych w
    zakresie zawierania umów i przewidują kary za odmowę świadczenia takich
    usług, naruszają zaufanie do państwa i prawa, ponieważ stanowią
    nadmierną ingerencję ustawodawcy w wolność jednostki - uzasadniał
    Mariusz Muszyński.

    - Art. 138 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. - Kodeks wykroczeń (Dz. U. z
    2019 r. poz. 821), w części zawierającej słowa "albo umyślnie bez
    uzasadnionej przyczyny odmawia świadczenia, do którego jest obowiązany",
    jest niezgodny z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej -
    stwierdził TK.

    Sędziowie postanowili "na podstawie art. 59 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia
    30 listopada 2016 r. o organizacji i trybie postępowania przed
    Trybunałem Konstytucyjnym (Dz. U. poz. 2072 oraz z 2019 r. poz. 125)
    umorzyć postępowanie w pozostałym zakresie". Podczas odczytywania wyroku
    obecni byli przedstawiciele środowiska LGBT.

    GW

    Źródło: Salon24.pl
    Opublikowano: 26 czerwca 2019, 15:34
    (C) Artykuł jest chroniony prawem autorskim.

    --
    I love love

  • 2. Data: 2019-06-27 19:56:08
    Temat: Re: Jest wyrok TK ws. drukarza i klauzuli sumienia
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    W dniu 2019-06-26 o 23:28, u2 pisze:

    > Drukarz miał prawo odmówić wykonania usługi dla fundacji LGBT, powołując
    > się na klauzulę sumienia. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny przy dwóch
    > zdaniach odrębnych.
    Plus z tego taki wyjdzie, że przynajmniej norodowstwo i prawactwo
    przestanie jęczeć i płakać, że ich zbanowali na fejsie. Mają prawo
    odmówić usługi.

  • 3. Data: 2019-06-27 20:42:03
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 27.06.2019 o 19:56, PlaMa pisze:

    > Plus z tego taki wyjdzie, że przynajmniej norodowstwo i prawactwo
    > przestanie jęczeć i płakać, że ich zbanowali na fejsie. Mają prawo
    > odmówić usługi.

    oj tam, nie tylko "norodowcy", jak ktoś nie umie czytać warunków
    korzystania z portalu to dostaje bana :

    https://www.facebook.com/legal/terms

    --
    I love love