  • 1. Data: 2003-12-05 12:53:26
    Temat: Jaką umowę najmu podpisać
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    ...chcąc wynająć od rodziców pokój w domu na potrzeby DG?

    Kolega mi wygrzebał w LEXie dwie wersje: http://www.samotnia.eu.org/ua.txt
    i http://www.samotnia.eu.org/ub.txt

    Pierwsze to "Umowa najmu pokoi biurowych", drugie to "Umowa najmu nieruchomości
    lub jej części na cele użytkowe". Nie wiem, czy to wszystko jedno, a jeśli
    nie, to co będzie lepsze.

    Aha - i jak zaznaczyć w umowie, że ja wynajmuję ten konkretny pokój na
    parterze pod schodami, a nie kibel albo piwnicę? :)
    --
    Samotnik

  • 2. Data: 2003-12-05 13:07:35
    Temat: Re: Jaką umowę najmu podpisać
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik Samotnik napisał:

    > ...chcąc wynająć od rodziców pokój w domu na potrzeby DG?

    a nie lepiej umowę użyczenia?
    chyba, że będziesz płacił rodzicom

    > Pierwsze to "Umowa najmu pokoi biurowych", drugie to "Umowa najmu nieruchomości
    > lub jej części na cele użytkowe". Nie wiem, czy to wszystko jedno, a jeśli
    > nie, to co będzie lepsze.

    wszystko jedno

    > Aha - i jak zaznaczyć w umowie, że ja wynajmuję ten konkretny pokój na
    > parterze pod schodami, a nie kibel albo piwnicę? :)

    przedmiotem najmu jest pokój znajdujący się na parterze pod schodami :-)

  • 3. Data: 2003-12-05 13:22:04
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <bqpvvv$p0a$1@atlantis.news.tpi.pl>, marcin wrote:

    > a nie lepiej umowę użyczenia?
    > chyba, że będziesz płacił rodzicom

    Umowy użyczenia zawsze budziły we mnie wewnętrzną obawę przed
    zakwestionowaniem ich przez kogoś kiedy będę w krytycznej sytuacji,
    bo są za darmo ;) Czy to niesie za sobą jakiekolwiek potencjalne problemy
    w porównaniu z wynajmem za symboliczne grosze? Bo z zalet to chyba to, że
    rodzice nie muszą zgłaszać faktu wynajmu do US.

    > przedmiotem najmu jest pokój znajdujący się na parterze pod schodami :-)

    Jakie to proste... ;)
    --
    Samotnik

  • 4. Data: 2003-12-05 13:30:34
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

> [...]

    > w porównaniu z wynajmem za symboliczne grosze? Bo z zalet to chyba to, że
    > rodzice nie muszą zgłaszać faktu wynajmu do US.

    1. właściwie chyba nie ma niebezpieczeńśtwa, czy to coś dziwnego, że
    rodzice chca pomóc dziecku na starcie i umożliwiają mu rozpoczęcie
    działalności we własnym mieszkaniu.

    2. Nie wiem czy wynajem za grosze nie jest bardziej niebezpieczny, bo
    jeszcze US dojdzie do wniosku, żę stawka jest za niska, bo inna jest
    cena rynkowa .

    ale to tak sobie dywaguję, podatki to nie jest moja mocna strona

    > Jakie to proste... ;)

    prawo jest pisane językiem potocznym :-)

  • 5. Data: 2003-12-06 11:25:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2003, Samotnik wrote:

    >+ In article <bqpvvv$p0a$1@atlantis.news.tpi.pl>, marcin wrote:
    [...]
> [...]
    >+ bo są za darmo ;) Czy to niesie za sobą jakiekolwiek potencjalne problemy
    >+ w porównaniu z wynajmem za symboliczne grosze?

    W przypadku korzystania przy 1. stopniu pokrewieństwa - IMO nie.

    UoPFoOF, art. 16.
    +++++
    2. Jeżeli właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub
    potrzeby członków rodziny albo [...]
    nie ustala się wartości czynszowej tej nieruchomości lub jej części,
    a wydatki związane z nieruchomością nie stanowią kosztu uzyskania
    przychodów.
    -----

    "Nieustalenie" powoduje że żadna ze stron nie ma przychodu :)
    Natomiast przy użyczeniu *nieruchomości* osobie trzeciej
    przychód najwyraźniej mają *obie* strony :] !

    >+ Bo z zalet to chyba to, że
    >+ rodzice nie muszą zgłaszać faktu wynajmu do US.

    ??

    pozdrowienia, Gotfryd