  • 1. Data: 2003-10-08 22:08:44
    Temat: Jak "uciec" przed US?
    Od: "agevinu" <a...@w...poczta.onet.pl>

    Witam,
    na wstępie ostrzegam, że jestem "laikiem prawnym" więc z góry przepraszam za
    sformułowania niefachowe/błędne.

    Interesuje mnie następująca sprawa:

    Mój znajomy, prowadzący działalność gospodarczą, miał kontrolę Urzędu
    Skarbowego i okazało się, że przez długi okres (około 2-3 lata) nie
    odprowadzał (przez niewiedzę/nieznajomośc przepisów) jakiegoś tam podatku -
    kwota miesięcznie niewielka, lecz przez długi czas narosła do bardzo dużej
    wielkości...
    Teraz prawdopodobnie (sprawa jeszcze sie toczy) będzie musiał zapłacić
    bardzo dużą karę, na którą (nawet w niewielkim ułamku) nie ma pieniedzy...

    I teraz przechodzę do właściwego pytania:
    Czy jeśli ma on wykupione mieszkanie (czyli chyba własnościowe), Urząd
    Skarbowy może próbować "odzyskać swoje pieniądze" poprzez wykup, zajęcie
    (czy jakkolwiek inaczej to się nazywa) tego mieszkania?
    A jeśli, tak to czy możliwe szybkie przepisanie (zrobienie darowizny) na
    rzecz córki (która jest pełnoletnia, lecz nie posiada innego mieszkania i
    mieszka razem z rodzicami) w jakiś sposób pomoże w zatrzymaniu tego
    mieszkania?

    Zaznaczam, iż pytania nie nie zadaje z chęci oszukania US lecz próbuję pomóc
    znajomym, w naprawdę trudnej sytuacji, która wyniknęła z nieświadomości
    (wiem, że nieznajomość prawa nie zwalnia z odpowiedzialności za jego
    łamanie, ale... nie mogę nie pomóc).

    Z góry dziękuję
    pozdrawiam
    agevinu

  • 2. Data: 2003-10-08 22:12:45
    Temat: Re: Jak "uciec" przed US?
    Od: Arek <a...@e...net>

    agevinu rzecze:
    [..]
    > Czy jeśli ma on wykupione mieszkanie (czyli chyba własnościowe), Urząd
    > Skarbowy może próbować "odzyskać swoje pieniądze" poprzez wykup, zajęcie

    Tak.

    > A jeśli, tak to czy możliwe szybkie przepisanie (zrobienie darowizny) na
    > rzecz córki (która jest pełnoletnia, lecz nie posiada innego mieszkania i

    Na rzecz córki - nie. Podważą umowę jako fikcyjną. Musi na kogoś niby obcego to
    raz. Dwa - musi odwołać się od decyzji US do Izby Skarbowej i sprzedać mieszanie
    zanim decyzję wyda Izba bo inaczej może wpieprzyć w kłopoty i nabywcę.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 3. Data: 2003-10-09 05:42:56
    Temat: Odp: Jak "uciec" przed US?
    Od: "agevinu" <a...@w...poczta.onet.pl>

    > raz. Dwa - musi odwołać się od decyzji US do Izby Skarbowej i sprzedać
    mieszanie
    > zanim decyzję wyda Izba bo inaczej może wpieprzyć w kłopoty i nabywcę.

    A czy w takim razie mógłbyś (lub ktoś inny) napisać coś więcej o tym
    odwołaniu??? Jak to wygląda i w ogóle wszelkie ważne informacje na ten temat
    (jak można sprawę przeciągnąć, na co trzeba zwrócić uwagę, jakie pułapki
    czychają na człowieka, jakie są szanse zmniejszenia kary itp...)

    pozdrawiam
    agevinu

  • 4. Data: 2003-10-09 06:54:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

> [...]
    mieszkania i
    > mieszka razem z rodzicami) w jakiś sposób pomoże w zatrzymaniu tego

    Można, ale:
    KK Art. 300. § 1. Kto, w razie grożącej mu niewypłacalności lub
    upadłości,
    udaremnia lub uszczupla zaspokojenie swojego wierzyciela przez to, że
    usuwa,
    ukrywa, zbywa, darowuje, niszczy, rzeczywiście lub pozornie obciąża
    albo
    uszkadza składniki swojego majątku,
    podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.