  • 1. Data: 2002-02-12 10:40:11
    Temat: Jak przywiezc do Polski dziecko urodzone za granica ????
    Od: ZdroYY <z...@a...net.usun>

    no właśnie: jak przywieźć do Polski dziecko urodzone zagranicą ?

    Rzecz się dzieje w Holandii. Ojciec i matka to Polacy na pobycie
    turystycznym. Tam też urodziło się ich dziecko.

    1. Na podstawie jakich dokumentów i gdzie wyrabianych
    dziecko można przywieźć do kraju ?
    2. Czy tam urodzone dziecko ma podwójne obywatelstwo
    lub szansę na nie ? Jeśli tak, to jakich warunków
    trzeba dopełnić by dziecko tej możliwości nie utraciło ?
    3. A co jeśli rodzice zechcą wziąć ślub za granicą Polski ?
    Czy taki ślub musi być zawarty w konsulacie przed urzędnikiem
    polskim, czy ważny jest również ślub zawarty przed urzędnikiem
    holenderskim ????

    Wiem ze sprawa nietypowa ale znajoma prosiła o pomoc a nie wiem co
    odpowiedzieć ;)

    pomożcie !

    .grzesiek
    //red GL1500/6'99 1:10 w domu i Vmaax w sercu ;)))))
    --
    Grzegorz Zdrojkowski website: http://www.btsnet.com.pl/zdroj/
    e-mail: zdroj(at)btsnet.com.pl , GSM/SMS: +48 607202909 , #GG76829

  • 2. Data: 2002-02-12 11:11:25
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Rzecz się dzieje w Holandii. Ojciec i matka to Polacy na pobycie
    > turystycznym. Tam też urodziło się ich dziecko.
    >
    > 1. Na podstawie jakich dokumentów i gdzie wyrabianych
    > dziecko można przywieźć do kraju ?

    W holenderskim urzędzie stanu cywilnego, a jeśli będą przeszkody - u
    polskiego konsula, lub za pomoca pełnomocnika w kraju (art. 72 prawa o
    aktach stanu cywilnego: Art. 72. 1. W razie istnienia przeszkód do
    rejestracji urodzenia lub zgonu obywatela polskiego w zagranicznym urzędzie
    stanu cywilnego, zgłoszenia można dokonać w urzędzie stanu cywilnego w kraju
    za pośrednictwem konsula lub pełnomocnika. Pełnomocnictwo powinno być
    udzielone na piśmie z podpisem urzędowo poświadczonym. 2. W razie zgłoszenia
    urodzenia, konsul sporządza protokół, w którym wymienia nazwisko, imię
    (imiona) i płeć dziecka, datę i miejsce urodzenia, imiona i nazwiska oraz
    nazwiska rodowe rodziców, a także ich miejsce zamieszkania. 3. W razie
    zgłoszenia zgonu, konsul sporządza protokół, w którym wymienia nazwisko i
    imię (imiona) zmarłego, jego nazwisko rodowe, datę lub rok oraz miejsce
    urodzenia, datę i miejsce zgonu, miejsce zamieszkania, imiona i nazwiska
    rodowe rodziców oraz przyczynę zgonu. 4. W celu wpisania do akt stanu
    cywilnego treści protokołów, o których mowa w ust. 2 i 3, konsul przesyła je
    niezwłocznie do urzędu stanu cywilnego właściwego dla dzielnicy Śródmieście
    miasta stołecznego Warszawy). Tak czy inaczej sugerowałbym skontaktować się
    czem prędzej z konsulatem.

    > 2. Czy tam urodzone dziecko ma podwójne obywatelstwo
    > lub szansę na nie ? Jeśli tak, to jakich warunków
    > trzeba dopełnić by dziecko tej możliwości nie utraciło ?

    To zależy od przepisów holenderskich, polskie prawo nie stoi na
    przeszkodzie. Powinien wiedzieć to konsul.

> [...]
    > Czy taki ślub musi być zawarty w konsulacie przed urzędnikiem
    > polskim, czy ważny jest również ślub zawarty przed urzędnikiem

    Może być i przed urzędnikiem holenderskim i przed konsulem - wedle uznania.

    Serdeczne pozdrowienia z Krakowa i gratulacje dla znajomych!

    Marcin.

    www.krzemu.prv.pl

  • 3. Data: 2002-02-12 11:24:50
    Od: ZdroYY <z...@a...net.usun>

    On Tue, 12 Feb 2002 12:11:25 +0100, "KRZEM" <m...@s...pl000>
    wrote:

    >W holenderskim urzędzie stanu cywilnego, a jeśli będą przeszkody
    >polskiego konsula,

    Czy przeszkodą może być brak znajomości holenderskiego przez rodzicow
    ? Wiem ze oboje rodzice znają angielski.

    > Tak czy inaczej sugerowałbym skontaktować się czem prędzej z konsulatem.

    Naszym Konsulatem w Holandii czy holenderskim w Polsce ????

    >Serdeczne pozdrowienia z Krakowa i gratulacje dla znajomych!

    Dzieki w ich imieniu. Przekażę dziś wieczorem ;)))

    Generalnie dzięki za pomoc. Nawet nie wiedziałem od czego zacząć ;)

  • 4. Data: 2002-02-12 11:29:49
    Od: "Luiza Groeneveld" <l...@n...nl>

    "ZdroYY" <z...@a...net.usun> schreef in bericht
    > no w?a?nie: jak przywie 1/4 ae do Polski dziecko urodzone zagranic? ?
    >
    > Rzecz si? dzieje w Holandii. Ojciec i matka to Polacy na pobycie
    > turystycznym. Tam te? urodzi?o si? ich dziecko.

    > 2. Czy tam urodzone dziecko ma podwójne obywatelstwo
    > lub szans? na nie ? Je?li tak, to jakich warunków
    > trzeba dope?niae by dziecko tej mo?liwo?ci nie utraci?o ?

    Aby dziecko mialo obywatelstwo holenderskie przynajmniej
    jedno z rodzicow musi takowe posiadac,miejsce urodzenia
    nie jest podstawa przyznania obywatelstwa

    > 3. A co je?li rodzice zechc? wzi?ae ?lub za granic? Polski ?
    > Czy taki ?lub musi byae zawarty w konsulacie przed urz?dnikiem
    > polskim, czy wa?ny jest równie? ?lub zawarty przed urz?dnikiem
    > holenderskim ????

    Zawarcie slubu przed urzednikiem holenderskim nie jest taka
    prosta sprawa,potrzebny jest stos dokumentow przetlumaczonych
    przez tlumacza przysieglego na jez.niderlandzki,angielski,francuski
    lub niemiecki,autentycznosc dokumentow musi byc poswiadczona
    przez odpowiednie wladze polskie.

    > .grzesiek

    Pozdrawiam z NL-Luiza.

  • 5. Data: 2002-02-12 11:41:30
    Od: "Luiza Groeneveld" <l...@n...nl>

    > Czy przeszkod? mo?e byae brak znajomo?ci holenderskiego przez rodzicow
    > ? Wiem ze oboje rodzice znaj? angielski.

    Absolutnie nie,ponad 70% Holendrow wlada jako tako angielskim,
    a w urzedach znaja ten jezyk calkiem niezle.

    > Naszym Konsulatem w Holandii czy holenderskim w Polsce ????>

    Naszym w Hadze.Adres:Alexanderstraat 25 ,tel.070 360 28 08
    wt-czw.9-13
    pt 9-12

    > grzesiek

    Pozdrawiam z Nl-Luiza.

  • 6. Data: 2002-02-12 11:43:27
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    > Czy przeszkodą może być brak znajomości holenderskiego przez rodzicow
    > ? Wiem ze oboje rodzice znają angielski.

    Nie wiem, nie znam holenderskich realiów.

    > Naszym Konsulatem w Holandii czy holenderskim w Polsce ????

    Oczywiście że polskim w Holandii!

    jeszcze raz radzę skontaktować się z polskim konsulatem - konsulowie są m.
    in. po to, aby pomagać Polakom za granicą. A sprawa jest dość ważna i i
    radosna, więc myślę, że na pewno z ochotą pomogą.

    pozdrawiam raz jeszcze,

    Marcin.

  • 7. Data: 2002-02-13 17:49:19
    Od: "Andrzej" <u...@t...lt>

    Użytkownik "ZdroYY" <z...@a...net.usun> napisał w wiadomości
> [...]
    > turystycznym. Tam też urodziło się ich dziecko.
    >
    > 1. Na podstawie jakich dokumentów i gdzie wyrabianych

    Na podstawie dokumentu z szpitala konsul powinien wydać dokument podróżny
    dla dziecka na powrót do Polski. Zaświadczenie o urodzeniu najlepiej niech
    biorą w języku z którego łatwiej będzie znależć tłumacza przysięgłego do
    przetłumaczenia lub znależć na miejscu takiego który przetłumaczy na polski
    ( jeżeli takowy jest to prościej bo w Polskim USC nie żądają wtedy
    potwierdzeń notarialnych itp. Wiem z autopsji ).

    > 2. Czy tam urodzone dziecko ma podwójne obywatelstwo
    > lub szansę na nie ? Jeśli tak, to jakich warunków
    > trzeba dopełnić by dziecko tej możliwości nie utraciło ?

    Obywatelstwo nabywa się przeważnie w dwóch wypadkach. Po prawu ziemi ( czyli
    miejsca urodzenia ) no to jest bardziej praktykowane w krajach znajdujących
    się w Ameryce oraz po prawie krwi ( czyli po rodzicach ), tu oczywiście mogą
    być nawet dwa odrazu obywatelstwa. Oczywiście wariantów jest więcej jeżeli
    rodzice mają więcej obywatelstw lub ich rodzice mieli ale raczej to nie
    wchodzi w grę. W Holandii wydaje mi się że działa prawo krwi choć wiem na
    pewno, że dla ludzi urodzonych w ich dawnych koloniach można łatwiej uzaskać
    kartę stałego pobytu i po 2 latach obywatelstwo.

> [...]
    > Czy taki ślub musi być zawarty w konsulacie przed urzędnikiem
    > polskim, czy ważny jest również ślub zawarty przed urzędnikiem

    Można i tak i tak ale i tak potrzebne z USC zaświadczenia o tym że się nie
    jest żonatym - zamężnym, jeżeli dla urzędnika holenderskiego to jeszcze
    przetłumaczone a być może jeszcze jakieś lokalne unormowania w stylu badań
    krwi itp. ( spotkałem się z czymś takim ).

    Pozdrawiam z Wilna
    Andrzej