  • 1. Data: 2005-05-27 15:56:47
    Temat: Jak przepisac mieszkanie?
    Od: "wcale_nie" <w...@i...pl>

    Witam!

    Na wstepie chcialbym zaznaczyc, ze jestem zupelnie zdezorientowany jezeli
    chodzi o zagadnienie poruszane w poscie - dlatego kazda informacja bedzie
    dla mnie cenna.

    Mama, ktora lezy w szpitalu i popada w pesymizm prosila bym sie zorientowal
    (oczywiscie mama wyjdzie z tego bo inaczej byc nie moze).

    Chodzi o to by w miare bezbolesnie (i niedrogo) po smierci mamy (kiedys
    tam -) mieszkanie przeszlo w moje posiadanie.

    Sytuacja jest nastepujaca:

    Mieszkanie wlasnosciowe w bloku nalezy do mamy (ok 20 lat po rozwodzie -
    ojciec zrzekl sie roszczen).
    Mam jeszcze siostre, ktora ma swoje mieszkanko i tez jest w stanie sie zrzec
    wszelkich praw do mieszkania.

    Jestem oczywiscie pelnoletni.

    Pani ze spoldzielni powiedziala, ze sa 2 mozliwosci:

    1) Mama sporzadza testament za zycia przepisujac na mnie mieszkanie i
    wydziedziczajac (strasznie to brzmi) siostre

    2) Mama sporzadza akt darowizny i oddaje mi mieszkanie - wtedy ja staje sie
    czlonkiem spoldzielni

    I teraz pytania:

    1) Czy sa jeszcze jakies mozliwosci?
    2) Ktore wyjscie jest korzystniejsze, tansze (z jakimi kosztami nalezy sie
    liczyc - szacunkowo ?)
    3) Jak krok po kroku postepowac w pierwszym a jak w drugim przypadku
    (formalnosci, notariusz ... itd.)
    4) Gdzie w przystepny sposob poczytam o tym w sieci?

    Wszelkie sugestie mile widziane

    z Gory dziekuje
    pozdrawiam
    w_n
    GG:2081643

  • 2. Data: 2005-05-27 22:39:59
    Temat: Re: Jak przepisac mieszkanie?
    Od: Radzisz <m...@i...w.pl>

    Użytkownik wcale_nie napisał:

    > Mama, ktora lezy w szpitalu i popada w pesymizm prosila bym sie zorientowal
    > (oczywiscie mama wyjdzie z tego bo inaczej byc nie moze).
    czego życzę szczerze :)

    > 2) Mama sporzadza akt darowizny i oddaje mi mieszkanie - wtedy ja staje sie
    > czlonkiem spoldzielni
    moim zdaniem najlepsze wyjście dla Ciebie (o ile nie masz innego
    mieszkania).

    1.poprosić w spółdzielni o pisemko świadczące o tym że właścicielem
    mieszkania jest Twoja mama.
    2. umówić się z notariuszem na podpisanie umowy darowizny.
    3. oświadczyć w akcie, że będziesz mieszkał w tym mieszkaniu przez lat
    pięć. Nie zapłacisz wtedy podatku od darowizny.

    Zapłacisz taksę notarialną, ale nie zapłacisz podatku od darowizny.
    Nie jestem pewien co do podatku pcc w wysokości 2 % ? Czy będziesz go
    płacił, czy nie.
    Może ktoś inny się wypowie ?

    Radzisz

  • 3. Data: 2005-05-28 06:38:56
    Od: "wcale_nie" <w...@i...pl>

    Radzisz wrote:

    > Zapłacisz taksę notarialną, ale nie zapłacisz podatku od darowizny.
    > Nie jestem pewien co do podatku pcc w wysokości 2 % ? Czy będziesz go
    > płacił, czy nie.
    > Może ktoś inny się wypowie ?

    Dzieki. Czym jest podatek pcc? I czy faktycznie trzeba bedzie placic?

    --
    pozdrawiam
    w_nie

  • 4. Data: 2005-05-28 07:16:59
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    wcale_nie wrote:

    > Dzieki. Czym jest podatek pcc? I czy faktycznie trzeba bedzie placic?

    podatek od czynności cywilno-prawnych, ale zdaje się nie płaci się go
    przy podatku od darowizn.