  • 1. Data: 2003-08-10 17:27:57
    Temat: Jak przeliczyć wartość pieniędzy sprzed 10-ciu lat?
    Od: "Gregory - Poznaniak" <g...@a...invalid>

    Czy ktoś może mi pomóc i powiedzieć wg czego i jak obliczyć jaką wartość
    teraz ma kwota 10 000 000 [10mln] z 1992 roku - spłata orzeczona przez
    sąd! I jak obliczyć ewentualne odsetki od roku 1995 do teraz od tej kwoty?

    --

    Gregory

  • 2. Data: 2003-08-10 20:16:44
    Od: Dredd<...@...pl>

    Art. 358(1) § 1. Jeżeli przedmiotem zobowiązania od chwili jego
    powstania jest suma pieniężna, spełnienie świadczenia następuje
    przez zapłatę sumy nominalnej, chyba że przepisy szczególne
    stanowią inaczej.

    Jest to tzw. zasada nominalizmu. Co prawda kodeks cywilny dopuszcza
    waloryzację ale to wymaga spełnienia się dodatkowych przesłanek.
    (popatrz w sąsiednie do powyższego przepisy)
    Oczywiście jeśłi kwota jest w starych zł to trzeba ją zdenominować
    A odsetki należy liczyć według zmiennej na przestrzeni lat stopy
    ogłaszanej przez ministra w odpowiednich rozporządzeniach

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-08-10 21:04:26
    Od: "Gregory - Poznaniak" <g...@a...invalid>

    Trochę wody w Warcie upłynęło, gdy Dredd napisał/a w

    > Jest to tzw. zasada nominalizmu.

    Trochę poszukałem i znalazłem takie coś:

    Przykładowo: umorzony kredyt w latach 80. w wysokości 120 tys. zł
    przypadający na dany lokal mieszkalny - dzisiaj należy zwrócić spółdzielni
    w kwocie 12 zł.

    Czyli te 10 mln to teraz do spłaty 1000 nowych złotych?!? A co z
    odsetkami?
    Nie wiem czy dobrze to zrozumiałem
    --

    Gregory

  • 4. Data: 2003-08-10 21:06:48
    Od: "Gregory - Poznaniak" <g...@a...invalid>

  • 5. Data: 2003-08-11 05:58:16
    Od: "Pearl" <p...@a...bti.pl>

    Użytkownik "Gregory - Poznaniak" <g...@a...invalid> napisał w
    wiadomości news:Xns93D3EB20DC564gregoryoe@127.0.0.1...

    > Czyli te 10 mln to teraz do spłaty 1000 nowych złotych?!?
    > Nie wiem czy dobrze to zrozumiałem

    Wygląda na to, że tak.
    Od 1 stycznia 1995 roku Narodowy Bank Polski wprowadził denominację
    polskiego złotego w stosunku 1:10 000.

    Kwota zaległości: 1000 zł

    okres od: 01.01.1995 do: 14.12.1995 :
    1000 zł * 348 dni * 54% = 514.85
    okres od: 15.12.1995 do: 31.12.1996 :
    1000 zł * 383 dni * 46% = 482.68
    okres od: 01.01.1997 do: 14.04.1998 :
    1000 zł * 469 dni * 35% = 449.73
    okres od: 15.04.1998 do: 31.01.1999 :
    1000 zł * 292 dni * 33% = 264
    okres od: 01.02.1999 do: 14.05.1999 :
    1000 zł * 103 dni * 24% = 67.73
    okres od: 15.05.1999 do: 31.10.2000 :
    1000 zł * 536 dni * 21% = 308.38
    okres od: 01.11.2000 do: 14.12.2001 :
    1000 zł * 409 dni * 30% = 336.16
    okres od: 15.12.2001 do: 24.07.2002 :
    1000 zł * 222 dni * 20% = 121.64
    okres od: 25.07.2002 do: 31.01.2003 :
    1000 zł * 191 dni * 16% = 83.73
    okres od: 01.02.2003 do: 11.08.2003 :
    1000 zł * 192 dni * 13% = 68.38

    RAZEM ODSETKI: 2697.28
    RAZEM ODSETKI W ZAOKRĄGLENIU: 2697.3
    RAZEM KWOTA I ODSETKI: 3697.3

    http://panorama.infor.pl/kalkulatory/ustawowe.php
    --
    Pozdrawiam.
    Perła

  • 6. Data: 2003-08-11 07:06:04
    Od: Dredd<...@...pl>

> [...]
    spółdzielni
    > w kwocie 12 zł.
    >
    > Czyli te 10 mln to teraz do spłaty 1000 nowych złotych?!? A co z

    Dobrze zrozumiałeś.
    Tyle tylko że z tym przykładem z 12 zł dla spółdzielni jest tak, że tam
    z pewnością można wnosić o waloryzację długu bo między latami 80-
    tymi a dniem dzisiejszym przeżyliśmy niezłą rewolucję gospodarczą,
    która daje właśnie podstawy do waloryzowania (szalała inflacja i doszło
    do istotnej zmiany siły nabywczej pieniądza)
    Między rokiem 1995 a dziś te przesłanki do waloryzacji nie są już tak
    oczywiste, choć można dyskutować

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2003-08-11 09:37:25
    Od: "Gregory - Poznaniak" <t...@x...invalid>

    Upłynęło trochę wody w Warcie, gdy Dredd napisał/a w

    > Dobrze zrozumiałeś.
    > Między rokiem 1995 a dziś te przesłanki do waloryzacji nie są już tak
    > oczywiste, choć można dyskutować

    To trochę przykre dla znajomego, dla którego szukam tych informacji, bo jest
    to spłata w spadku po gospodarstwie rolnym. Część rodziny dostała zabudowania
    i ziemie, on tylko pieniądze, ktorych jeszcze nie dostał
    Patrząc na wycenę calego gospodarstwa i ziem, to ta zasądzona kwota była
    równa połowie ziem, teraz to jest mikroskopijna cząstka tego ;-(

    Dzięki za informacje, trochę rozjaśniłeś jak to wygląda ;-) i czego się może
    spodziewać ;(
    --
    Gregory

  • 8. Data: 2003-08-11 09:45:31
    Od: Dredd<...@...pl>

    Zawsze może jednak rozważyć czy nie wystąpić o waloryzację.
    Proponowałbym jednak skonsultowanie sie na miejscu z kimś kto ma
    doświadczenie w takich sprawach.
    Swoją drogą kolega sam sobie zaszkodził nie dochodząc długu przez
    tyle lat

    -> http://usenet.pomocprawna.info