  • 1. Data: 2004-05-04 05:59:20
    Temat: Jak "najtaniej" podzielic majatek...
    Od: "Janusz" <e...@p...onet.pl>

    Witam

    Problem jest nastepujacy:

    Zmarla moja mama. Ojciec chce przepisac na mnie i mojego brata caly majatek
    dzielac go rowno po 50%.
    Jeszcze nie rozpaczelismy postepowania spatkowego.
    Jak dobrze rozumiem, gdybysmy teraz rozpoczeli podzial, majatek zostanie
    podzielony nastepujaco: 50% ojciec, 25% ja i 25 % moj brat.
    Czy przy postepowaniu majatkowym ojciec moze sie zrzec swojej czesci tak,
    aby zostala ona rozdysponowana rowno miedzy nas (jaka forme musi miec takie
    zrzekniecie, czy wystarczy pisemne oswiadczenie woli?).

    I teraz pytanie najwazniejsze, czy "taniej" jest podzielic majatek przez
    postepowanie sadowe, czy tez zmieniajc zapis w ksiedze wieczystej u
    notariusza (w tej chwili zupelnie nie orientuje sie w kosztach jakie bede
    musial poniesc).

    Z gory dziekuje za wszelka pomoc.
    Pozdrawiam
    Janusz

  • 2. Data: 2004-05-04 06:20:06
    Temat: Re: Jak "najtaniej" podzielic majatek...
    Od: "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl>

    Jeżeli mówimy o majątku wspólnym rodziców to podział jest nieco inny.
    Połowa majątku należy do taty, połowa należała do mamy. Ta druga część tego
    majątku (po mamie) podlega podziałowi: 50% dla taty i po 25% dla Ciebie i
    brata. W związku z czym tata stanie się właścicielem 3/4 całego majątku, Ty
    i brat po 1/8 części.
    pozdrawiam JO

  • 3. Data: 2004-05-04 09:27:28
    Od: "Janusz" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jo" <jromanowska[usun]@schr.gov.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > brata. W związku z czym tata stanie się właścicielem 3/4 całego majątku,

    OK. Dziekuje za wyjasnienie. Bardziej interesuje mnie jednak, czy mozna
    przeprowadzic (sadownie) postepowanie w taki sposob, aby calosc majatku
    przeszla na synow?
    Zaczynam podejrzewac, ze sad przepisze na nas jedynie czesc pozostala po
    mamie, a czesc taty trzeba bedzie i tak przepisac notarialnie.
    Czy tak?

    Janusz

  • 4. Data: 2004-05-04 15:23:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Zaczynam podejrzewac, ze sad przepisze na nas jedynie czesc pozostala po
    > mamie, a czesc taty trzeba bedzie i tak przepisac notarialnie.

    W odniesieniu do części majątku pochodzącej ze spadku, to ojciec może
    odrzucić spadek. Koszt kilkadziesiąt złotych (ktoś niedawno tu pisał, że
    podobno 20 zł). Wówczas dostaniecie po połowie z bratem. Takie
    oświadczenie może być oprotestowane przez wierzycieli ojca, jeżeli wiedzą
    o tym, więc jeśli ojciec ma długi, to odradzam. Przy okazji łapie się na
    kodeks karny.

  • 5. Data: 2004-05-04 16:34:34
    Od: "JO" <j...@w...pl>

> [...]
    > Zaczynam podejrzewac, ze sad przepisze na nas jedynie czesc pozostala po
    > mamie, a czesc taty trzeba bedzie i tak przepisac notarialnie.

    Nie mam pewności, ale to są dwie różne sprawy i nie do połączenia (raczej) -
    jedna to spadkowa, a przekazanie części przez ojca na synów to już nie musi
    byc przez sąd.
    Jo

  • 6. Data: 2004-05-05 05:56:11
    Od: "Janusz" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > o tym, więc jeśli ojciec ma długi, to odradzam. Przy okazji łapie się na

    No tak, ale dostaniemy po polowie pozostalej po mamie, natomiast czesc taty
    i tak trzeba przepisac notarialnie, czyli notariusza uniknac sie nie da?

    Dziekuje.
    Janusz

  • 7. Data: 2004-05-05 17:35:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Janusz" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Dokąd tata żyje, to dziedziczyć po nim nie można. No siły na to nie ma
    żadnej i gość inaczej, jak poprzez darowiznę lub inny akt woli przekazać
    swojego majątku nie może.