  • 1. Data: 2021-03-28 15:40:49
    Temat: Interpretacja rozszerzająca
    Od: Kviat

    https://www.facebook.com/dogmatykarnisty/posts/30543
    6097594711

    (Nie trzeba się logować żeby przeczytać całość, wystarczy kliknąć "nie
    teraz")

    Obszerne i najciekawsze fragmenty:

    "W sobotę 27.03.2021 weszła w życie nowelizacja rozporządzenia z
    restrykcjami stanu epidemii, a wraz z nim nowy zakaz UDZIAŁU w
    zgromadzeniach, spotkaniach, imprezach, niezależnie od ich rodzaju. W
    szczególności od tego dnia został ustanowiony całkowity zakaz udziału w
    zgromadzeniach spontanicznych. Dotychczasowe przepisy konsekwentnie
    mówiły jedynie o zakazie "organizowania" zgromadzeń."

    " Zmiana rozporządzenia i wpisanie do niego - obok organizowania -
    również udziału w zgromadzeniach to oczywista zmiana normatywna, czyli
    ustanowienie zakazu, którego wcześniej nie było. Bo gdyby był,
    nowelizacja nie byłaby przecież potrzebna.
    Rada Ministrów uchwalając tego rodzaju zmiany oficjalnie więc przyznała
    się do tego, że dotychczasowe przepisy nie zawierały zakazu
    uczestniczenia w zgromadzeniach."

    "W tym kontekście w mediach ukazała się wypowiedź rzecznika policji,
    który przedstawił, w jaki sposób policja podchodziła do omawianych
    przepisów, gdy w rozporządzeniu było wskazane jedynie to, że zakazuje
    się organizowania zgromadzeń:

    "Skoro wprowadzono zakaz organizowania zgromadzeń, to dla nas oczywiste
    jest, że twórcy przepisów chodziło także o zakaz uczestniczenia w tych
    zgromadzeniach i wzajemnych kontaktów między osobami, bo przecież
    właśnie takie jest założenie ograniczenia transmisji wirusa. Dla nas nie
    ulega wątpliwości, że te przepisy trzeba interpretować rozszerzająco -
    czyli zakaz organizowania należy rozumieć również, jako zakaz
    uczestnictwa"*.

    Jest to po prostu absurd, i to bardzo groźny absurd, stawiający policję
    poza wszelkimi regułami państwa praworządnego."

    " Czyli owa rozszerzająca interpretacja - jak to niewinnie brzmi, gdy
    mówi się o tym tak abstrakcyjnie! - prowadzi w rezultacie do przyznania
    sobie przez policję uprawnienia do pałowania, szarpania, stłaczania
    ludzi, stosowania gazu, przemocy, zatrzymywania i wywożenia obywateli
    oraz przetrzymywania ich na uwięzi. A także do stawiania im potem
    zarzutów niestosowania się do poleceń, naruszania nietykalności
    policjanta czy łamania obostrzeń epidemicznych.

    Wszystko to rzeczywiście już się działo, w związku z dokładnie tymi
    przepisami rozporządzenia. Nie trzeba więc dłużej dowodzić, że w
    omawianym przypadku rozszerzająca interpretacja przepisu = bezprawna
    przemoc ze strony policji i zarzuty karne dla obywateli.

    Krótko mówiąc, mamy do czynienia z dezinterpretacją przepisu prowadzącą
    do bardzo groźnych skutków prawnych na szkodę obywatela. Wszystko to
    staje się w sumie podstawą do odpowiedzialności karnej osób, które nie
    podporządkowały się omawianym przepisom rozporządzenia lub działaniom
    policji."

    "Po drugie, podejście policji do omawianych przepisów oznacza
    egzekwowanie zakazu, którego nikt nie ustanowił. W rozporządzeniu
    wyraźnie jest mowa o tym, że zakazuje się czynności O (organizowania), a
    policja uważa, że to oznacza, że zakazane jest zachowanie O lub U
    (organizowanie lub sam udział w zgromadzeniu).

    Nie ma to nic wspólnego z tym, co w teorii prawa nazywamy
    "rozszerzającą" wykładnią przepisu, ponieważ nawet rozszerzająca
    wykładnia przepisu ma się jakoś mieścić w granicach interpretowanego
    pojęcia ("organizowanie"). Ma to być więc interpretacja zakazu mówiącego
    o organizowaniu zgromadzeń, a nie zastąpienie jednego zakazu innym."

    " Zatem interwencje policyjne skierowane wobec osób uczestniczących w
    zgromadzeniach spontanicznych nie miały żadnej podstawy prawnej w
    rozporządzeniach covidowych.

    W tym zakresie policja działała oczywiście bezprawnie."

    "Aż strach pomyśleć, jakie jeszcze przepisy policja "interpretuje" w
    taki właśnie, rozszerzający sposób."

    " Niedługo się okaże, że w zakazie przemieszczania się mieści się też
    zakaz posiadania auta. Po co ci samochód czy rower, jak i tak nie możesz
    się przemieszczać: policja będzie więc konfiskować prywatną własność?

    Najgorsze jest jednak to, że policja przyznaje sobie tu prawo do
    działania poza granicami prawa. Oficjalnie potwierdza, że treść przepisu
    nie ma znaczenia, bo trzeba go interpretować "rozszerzająco". To
    prowadzi do dowolnego przyznawania sobie kompetencji do naruszania praw
    i wolności obywatelskich.

    Tymczasem organy władzy publicznej mają działać na podstawie i w
    granicach prawa.

    Poszukiwanie przez policję nieudolnych usprawiedliwień dla bezprawia,
    którego była sprawcą, nie świadczy dobrze o standardach tej formacji,
    której przecież powinno zależeć na tym, by cieszyła się społecznym
    zaufaniem, nie ulegała presji czy rozkazom polityków, a funkcjonariusze
    nie występowali przeciwko obywatelom broniącym swoich konstytucyjnych praw."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2021-03-29 12:06:27
    Temat: Re: Interpretacja rozszerzająca
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Sun, 28 Mar 2021 15:40:49 +0200, Kviat napisał(a):

    > https://www.facebook.com/dogmatykarnisty/posts/30543
    6097594711

    Od początku dobra zmiana działa bez żadnego trybu - nie trzeba po raz
    kolejny o tym pisać - ale suterenowi to nie przeszkadza, co MO tylko
    rozzuchwala do eskalacji działań oczekiwanych przez władzę ludową.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 3. Data: 2021-03-29 14:26:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-28, Kviat <Kviat> wrote:
    > https://www.facebook.com/dogmatykarnisty/posts/30543
    6097594711

    > (Nie trzeba się logować żeby przeczytać całość, wystarczy kliknąć "nie
    > teraz")

    I jeszcze za płatną GW:
    https://wyborcza.pl/7,162657,26929961,formula-slepyc
    h-bagnetow.html

    "Nad tym wszystkim unosi się wypowiedź rzecznika prasowego KGP, skądinąd
    doktora prawa Mariusza Ciarki, który zaraz po wprowadzeniu obecnych
    zakazów oświadczył, że zapisy nowelizacji należy interpretować
    ,,rozszerzająco", zatem zakaz obejmuje zarówno organizowanie, jak i
    uczestnictwo w zgromadzeniach. Po pierwsze, każdy student prawa wie, że
    przepisów karnych nie można interpretować rozszerzająco, to są
    imponderabilia karnistyki. Po wtóre, owa samowolna interpretacja w myśl
    formuły ,,ślepych bagnetów", po jasnej wypowiedzi SN, nie zwalnia
    interweniujących policjantów ,,wykonujących tylko polecenia przełożonych"
    od ewentualnej odpowiedzialności karnej za przekroczenie uprawnień."

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2021-03-30 07:22:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > skądinąd
    > doktora prawa Mariusza Ciarki,
    Że co? Byłem przekonany, że oni jakiegoś chłopaczka, co nie bardzo
    rozumie co odwala ze szkółki wyciągnęli, żeby powtarzał "polska policja
    jest dobra, jesteśmy poważną formacją, nasza formacja jest poważna, ci
    co ich pałujemy są źli, policja jest dobra".

    A tymczasem rzecznik "po co mi głowa - jem niom" ma tytuł doktora prawa.
    Widzę, że posiadanie tytułu doktora nauk prawniczych powoli zaczyna być
    powodem do wstydu;)

    Swoją drogą na zdjęciu w wiki to podobny trochę do cezarego cezarego;)

    --
    Shrek

  • 5. Data: 2021-03-30 13:24:11
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 30 Mar 2021 07:22:55 +0200, Shrek napisał(a):

    > A tymczasem rzecznik "po co mi głowa - jem niom" ma tytuł doktora prawa.

    No ma. Spłodził pracę "Kryminalistyczne aspekty procesu wykrywczego w
    sprawach o zabójstwa na przykładzie spraw przeciwko życiu księży
    katolickich w latach 1980-1990" i to nie w Wyższej Szkole Gotowania i
    Zarządzania w Radomiu. W 2009 opublikował nawet pracę "Przeszukanie
    komputera", czyli przygotowywał się solidnie na nadejście dobrej zmiany.

    https://nauka-polska.pl/#/profile/scientist?id=26564
    7&_k=4ge3ln

    Z drugiej strony Scopus i Web of Science nic nie wiedzą o jego dokonaniach,
    a szkoda.

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ,,Nie ma takiego problemu, ani osobistego, ani rodzinnego, ani narodowego,
    Różańca"
    Matka Boża do s. Łucji

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 6. Data: 2021-03-30 18:59:50
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 30.03.2021 13:24, Olin wrote:

> [...]
    7&_k=4ge3ln

    > Z drugiej strony Scopus i Web of Science nic nie wiedzą o jego dokonaniach,

    Google Scholar znalazł jeszcze dwa jego artykuły:

    "Polsko-słowackie patrole policji. Uwarunkowania prawne i praktyka na
    przykładzie województwa małopolskiego", Bezpieczeństwo. Teoria i
    Praktyka, nr 1-2, 2009.

    I nawet w języku zagranicznym:

    "Separation of Police from Polish Peoples Republic Milicja - Systemic,
    Organizational and Media Endeavours", Securitologia, No 1/2018.

    Więc nie czepiajcie się ;)

  • 7. Data: 2021-03-30 19:43:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    net...

    >No ma. Spłodził pracę "Kryminalistyczne aspekty procesu wykrywczego w
    >sprawach o zabójstwa na przykładzie spraw przeciwko życiu księży
    >katolickich w latach 1980-1990"

    Hm, a ile tych zabojstw bylo?
    Bo jedno to pamietam, ale wiecej ?

    >W 2009 opublikował nawet pracę "Przeszukanie
    >komputera", czyli przygotowywał się solidnie na nadejście dobrej
> [...]

    Ale tam wiecej tych publikacji w roku 2009.

    Jako doktorant - cos tam musial opublikowac.

    J.

  • 8. Data: 2021-03-31 00:21:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-03-30, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:

    > No ma. Spłodził pracę "Kryminalistyczne aspekty procesu wykrywczego w
    > sprawach o zabójstwa na przykładzie spraw przeciwko życiu księży
    > katolickich w latach 1980-1990" i to nie w Wyższej Szkole Gotowania i

    Dobrze rozumiem, że sprawa o zabójstwo to już mamy trupa, a sprawa
    przeciwko życiu to jeszcze nie?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2021-03-31 11:03:37
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Tue, 30 Mar 2021 18:59:50 +0200, Uncle Pete napisał(a):

    > Google Scholar znalazł jeszcze dwa jego artykuły:

    Okazuje się, że jest również zastępcą redaktora naczelnego International
    Journal of Legal Studies:

    https://ijols.com/resources/html/cms/SCIENTIFICCOUNC
    IL

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    Nikołaj Gogol

    http://grzegorz-tracz.ucoz.pl/

  • 10. Data: 2021-03-31 12:48:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2021-03-30, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:

    >Dobrze rozumiem, że sprawa o zabójstwo to już mamy trupa, a sprawa
    >przeciwko życiu to jeszcze nie?

    No niekoniecznie - usilowanie zabojstwa moze byc bez trupa.
    Z kolei moze byc tez "spowodowanie smierci" ... raczej bez mozliwosci
    usilowania.
    No i jeszcze "spowodowanie zagrozenia katastrofą" - umyslne,
    nieumyslne ...

    Ale te sprawy to mnie interesuja - co tam oprocz Popieluszki jeszcze
    bylo ?

    J.