  • 1. Data: 2007-08-10 21:26:29
    Temat: Integracja baz danych a prawo autorskie
    Od: rennis <m...@g...com>

    Witam,
    Mam watpliwosci co do legalnosci laczenia sie z baza danych
    komercyjnego programu.
    Czy dozwolona jest nastepujaca operacja:

    Firma FIRMA_X uzytkuje komercyjny program PROG_1, ktory kozysta z bazy
    danych BAZA_1 (np. SQL Server 2005 Express Edition) i składuje w niej
    DANE_1.
    Ta sama firma FIRMA_X posiada witryne internetowa (PROG_2) kozystajaca
    z bazy danych BAZA_2 (np. MySQL) i składuje w niej DANE_2.

    Czy wolno mi napisac program na licencji GPL i rozpowszechniac go za
    darmo, ktorego zadaniem jest przenoszenie czesci danych z bazy danych
    BAZA_1 do bazy danych BAZA_2?

    Po zakonczeniu przenoszenia danych BAZA_2 składuje DANE_1 oraz DANE_2.
    Baz danych programu komercyjnego PROG_nie jest w zaden sposob
    modyfikowana jedynie wykonuje na niej zdalnie odczyt.

    Jesli nie wyrazilem sie dosc jasno to prosze o sugestje co wyjasnic
    lub uzupelnic.

    Pozdrawiam
    Tomasz Rutkowski

  • 2. Data: 2007-08-10 22:49:09
    Temat: Re: Integracja baz danych a prawo autorskie
    Od: "jh" <N...@r...kielce.pl>

    Moim zdaniem nie naruszasz żadnych praw - jako użytkownik bazy masz prawo do
    odczytu/zapisu - zależnie od uprawnień. Jeżeli tych uprawnień nie zmieniasz
    w sposób nielegalny po prostu działasz jak "zwykły" użytkownik.Chyba, że
    licencja tego programu przewiduje dostęp do danych (odczyt lub zapis)
    wyłącznie przez własne programy. Ale i w tym przypadku samo stworzenie
    narzędzia nie powoduje naruszenia warunków licencji. W takiej sytuacji
    licencję może naruszyć użytkownik Twojego programu. Moim zdaniem to trochę
    tak jak z programem do kopiowania płyt. Prawa nie narusza autor programu
    tylko ten, kto tworzy nielegalne kopie. Ale można tworzyć kopie płyt, przy
    których nie ma ograniczenia w postaci zakazu kopiowania. Nie jestem
    prawnikiem, więc moje wywody są oparte jedynie na przypuszczeniach ;)

    Jacek

  • 3. Data: 2007-08-11 11:52:49
    Od: "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl>

    Dnia Fri, 10 Aug 2007 14:26:29 -0700, rennis napisał(a):

    > Czy wolno mi napisac program na licencji GPL i rozpowszechniac go za
    > darmo, ktorego zadaniem jest przenoszenie czesci danych z bazy danych
    > BAZA_1 do bazy danych BAZA_2?

    A czyje są dane? Jeśli użytkownika to może z nimi robić co chce - format
    nie ma znaczenia. Jeśli dane są wewnętrzne to wystawienie ich na www
    już imho naruszy prawa autorskie (bo pewnie licencja tego zabrania).

    Pozdrawiam,
    Henry

  • 4. Data: 2007-08-11 12:37:11
    Od: rennis <m...@g...com>

    On 11 Sie, 13:52, "Henry (k)"
    <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> wrote:
> [...]

    > nie ma znaczenia. Jeśli dane są wewnętrzne to wystawienie ich na www
    > już imho naruszy prawa autorskie (bo pewnie licencja tego zabrania).

    Wydaje mi sie ze dane sa uzytkownika (rozumianego jako firme
    uzytujacej moj program).
    Poniewaz sa to dane finansowo-ksiegowe. Glownie z bazy danych BAZA_1
    wyciagam dane produktow (np. nazwa, ilosc, cena, kurs zakupu, itp.).

    > Pozdrawiam,
    > Henry
    Pozdrawiam
    Tomasz Rutkowski

  • 5. Data: 2007-08-11 15:01:24
    Od: "william" <n...@m...mnie.pl>

    Użytkownik "Henry (k)" <moj_adres_to_henrykg@na_serwerze_gazeta.pl> napisał
    w wiadomości news:g4yl33k8z7lo$.1wiliwhfj7s8k.dlg@40tude.net...

    Ważną kwestią jest tutaj licencja sterownika do baz. Zauważ, że GPL zabrania
    łączenia z bibliotekami na innej licencji, zatem np. biblioteki Oracle
    kilent musi mieć własne i sam je musi zainstalować.

  • 6. Data: 2007-08-11 21:02:18
    Od: rennis <m...@g...com>

    > Ważną kwestią jest tutaj licencja sterownika do baz. Zauważ, że GPL zabrania
    > łączenia z bibliotekami na innej licencji, zatem np. biblioteki Oracle
    > kilent musi mieć własne i sam je musi zainstalować.

    Z tym nie powinno być problemu. Ponieważ ten konkretny program
    napisany jest w PHP.

    Reasumujac przy integracji baz danych nalezy zwrocic uwage na:
    1. Wlasciciela danych
    2. Licencje baz danych i programow je uzytkujacych
    3. Licencje sterownikow baz danych uzywanych w programie
    synchronizujacym

    Chyba o niczym nie zapomnialem?

    Mam jeszcze jedno pytanie.
    Czy wolno mi w dokumentacji programu synchronizujacego umiescic
    fragment schematu bazy danych, ktory wykozystuje?
    Dodam tylko ze chodzi o fragment schematu bazy danych programu firmy
    XXXXX.
    Wydaje mi sie ze nie ale nie jestem pewny.

    Pozdrawiam
    Tomasz Rutkowski