  • 1. Data: 2006-11-11 23:41:17
    Temat: Re: Ile moze dorobic emeryt?
    Od: Kaja <k...@n...ma.wp.pl>

    Robcio napisał(a):
    > Hej!
    >
    > Takie pytanie... Ile w obecnej chwili w naszej IV RP moze dorobic osoba na
    > emeryturze ? Jaki jest prog/progi ? Chodzi np. o wlasna dzialalnosc...
    > Gdzies mnie doszly sluchy ze emeryci i rencisci od tego roku nei moga nic
    > dorabiac ??? To mozliwe ?
    >
    > Jakie sa w koncu warunki prawne ?

    Tu gdzieś znajdziesz:

    http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm#_odn3

    --
    Kaja

  • 2. Data: 2006-11-11 23:44:19
    Temat: Ile moze dorobic emeryt?
    Od: "Robcio" <a...@...ale.ale.ale.pl>

    Hej!

[...]

    Pozdrawiam i dzieki

  • 3. Data: 2006-11-12 09:12:16
    Od: "*piotr'ek*" <piotr*eknusun@gazetaskasuj.pl>

    > Gdzies mnie doszly sluchy ze emeryci i rencisci od tego roku nei moga nic
    > dorabiac ??? To mozliwe ?

    Emeryt może dorobić chyba dowolną kwotę, bo na emeryturę już się napracował.
    Gorzej z rencistami

    +inż.lewa+

  • 4. Data: 2006-11-13 16:01:34
    Od: "mateurz" <m...@r...pl>

    Emeryci którzy osiągnęli wiek emerytalny (60 - kobiety i 65 -
    mężczyźni), mogą zarabiać bez żadnych ograniczeń - nawet
    powinni, ponieważ mogą później na tej podstawie wystąpić o
    przeliczenie i podwyższenie na tej podstawie emerytury (ale to
    zupełnie inne przepisy i nie o to chodzi).

    Wcześniejsi emeryci i renciści mają ograniczenia w zarobkowaniu -
    przekroczenie limitów powoduje zmniejszenie lub zawieszenie
    świadczenia wypłacanego z ZUS

    Jeśli przychody (to znaczy kwota brutto, przed odprowadzeniem składek
    i podatku) z umowy o pracę, zlecenia i wszystkie inne podlegające
    obowiązkowi odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne,
    wcześniejszego emeryta przekroczą limit zarobków miesięcznych w
    wysokości 70 proc. przeciętnego wynagrodzenia (od od 1 września 2006
    r - 1699,10 zł) - emerytura, renta z tytułu niezdolności do pracy
    oraz renta rodzinna dla jednej osoby ulegną zmniejszeniu o kwotę
    która przekroczyła ten limit. Nie więcej jednak niż 413,37 zł w
    przypadku emerytury lub renty z tytułu całkowitej niezdolności do
    pracy, 310,05 zł w przypadku renty z tytułu częściowej
    niezdolności do pracy lub 351,38 zł w przypadku renty rodzinnej dla
    jednej osoby. Jeśli kwota przychodu miesięcznego rencisty przekroczy
    130 proc. przeciętnego wynagrodzenia czyli 3155,50 zł wtedy prawo do
    świadczenia zostanie zawieszone całkowicie.

    O zawieszenie świadczenia rentowego, czy prawa do wcześniejszej
    emerytury nie muszą się martwić osoby np. prowadzące działalność
    gospodarczą. Jest to najprostszy sposób na ominięcie tych limitów.