  • 1. Data: 2019-08-09 18:10:30
    Temat: Hulajnogi elektryczne jak rowery. Nowe przepisy
    Od: u2 <u...@o...pl>

    https://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/wiadomosci/hul
    ajnogi-elektryczne-jak-rowery-nowe-przepisy/ar-AAFxd
    jJ

    Hulajnogi elektryczne jak rowery. Nowe przepisy

    Michał Szymaczek 21 godz. temu

    Projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym zakłada unormowanie
    statusu elektrycznych hulajnóg i tym podobnych pojazdów. To ważne
    również dla kierowców.

    Resort infrastruktury od kilku miesięcy pracuje nad nowelizacją ustawy
    Prawo o ruchu drogowym, która ma uporządkować sytuację związaną z
    elektrycznymi hulajnogami. Popularność tego typu pojazdów gwałtownie
    rośnie, pojawiło się wiele wypożyczalni elektrycznych pojazdów, a co za
    tym idzie, na chodnikach, drogach rowerowych i ulicach zapanował chaos.
    Prowadzący hulajnogi elektryczne często korzystają ze zwykłych dróg, nie
    mając ani wiedzy o przepisach, ani tak naprawdę prawa do poruszania się
    większością tras. Dość powiedzieć, że w skrajnych przypadkach młodzi
    ludzie na elektrycznych hulajnogach widywani byli na drogach szybkiego
    ruchu czy trzypasmowych miejskich trasach, gdzie dozwolona prędkość
    samochodów przekracza 70-80 km/h.

    Inna kwestia to nagminne porzucanie elektrycznych hulajnóg na środku
    chodnika po zakończeniu okresu wypożyczenia lub po rozładowaniu
    akumulatora. To spory problem dla pieszych, w szczególności dla niewidomych.

    Ale elektryczne pojazdy to nie tylko hulajnogi, ale też choćby Segwaye,
    elektryczne deskorolki czy jednokołowe pojazdy. Wszystkie powyższe
    kwestie uporządkować ma ustawa, której projekt trafił właśnie do
    konsultacji społecznych i został opublikowany na stronach Rządowego
    Centrum Legislacji.

    Urządzenia transportu osobistego - co to takiego?

    W Rządowym Centrum Legislacji przejrzeć możemy projekt noweli Prawa o
    ruchu drogowym oraz ustawy o elektromobilności i paliwach
    alternatywnych, która reguluje kwestię poruszania się m.in. na
    hulajnogach elektrycznych. Co takiego wprowadzić mają nowe przepisy?

    Przede wszystkim pojawia się definicja ,,urządzenia transportu
    osobistego". Jak czytamy w projekcie, jest to "urządzenie konstrukcyjnie
    przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego
    się na tym urządzeniu".

    Dalej znajdują się dokładne parametry, jakim podlega takie urządzenie.
    Szerokość nieprzekraczająca w ruchu 0,9 m, długość nieprzekraczająca
    1,25 m, masa własna nieprzekraczająca 20 kg. Urządzenie wyposażone w
    napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h.

    Hulajnogą elektryczną po jezdni

    Projekt resortu infrastruktury nakłada na użytkowników elektrycznych
    hulajnóg pewne obowiązki i zakazy. W jednym z punktów czytamy, że
    ,,kierujący urządzeniem transportu osobistego może, w przypadku braku
    drogi rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, poruszać się jezdnią drogi, na
    której prędkość dopuszczalna pojazdów lub zespołów pojazdów jest nie
    większa niż 30 km/h.

    Zatem jadąc elektryczną hulajnogą i tym podobnym sprzętem, należy
    korzystać z dróg rowerowych, a jeśli tych nie ma, można wjechać na
    ulicę, ale tylko tę z ograniczeniem prędkości do 30 km/h. Zawęża się to
    właściwie do dróg osiedlowych, itp.

    Jeśli chodzi o poruszanie się po chodniku, będzie ono dopuszczone
    jedynie w przypadku, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch
    pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 30 km/h, wynosi co
    najmniej 2 metry i nie ma wydzielonej ścieżki rowerowej.

    Kierujący hulajnogami będą musieli poruszać się powoli, zachować
    szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym. Czyli podobnie, jak w
    przypadku dotychczasowych przepisów dla rowerzystów.

    Karta rowerowa dla dorosłych?

    Kierowcy samochodów będą się musieli liczyć z tym, że na drogach pojawi
    się w zupełnie legalny sposób więcej osób, które korzystają z dróg
    publicznych, nie mając pojęcia o przepisach ruchu drogowego. Jak to możliwe?

    Otóż ustawodawca określił minimalny wiek prowadzącego UTO (urządzenie
    transportu osobistego) na 10 lat, bo taka jest dolna granica możliwości
    uzyskania karty rowerowej. Ta obowiązuje wszystkich korzystających z
    dróg, w wieku 10-18 lat.

    A co z dorosłymi, którzy nie mają prawa jazdy żadnej kategorii, karty
    rowerowej i mają zerowe pojęcie o przepisach? Oni w świetle przepisów
    mogą swobodnie korzystać z dróg publicznych, czy to na rowerze, czy już
    niedługo także na UTO.

    Może warto byłoby pomyśleć o wprowadzeniu obowiązku posiadania karty
    rowerowej również dla dorosłych? Prawo jazdy nie jest przecież
    obowiązkowe i wiele osób po 18. roku życia takich uprawnień nie posiada,
    a korzysta z dróg publicznych, niejednokrotnie stwarzając zagrożenie dla
    siebie i innych.

    Zakaz porzucania hulajnóg na chodnikach

    Zostawmy jednak te rozważania na boku, wracając do projektu ustawy. Mówi
    on także, że zabronione będzie pozostawianie urządzeń jak elektryczne
    hulajnogi na drodze, przystanku lub w innym miejscu utrudniającym ruch
    lub zagrażającym bezpieczeństwu.

    Jak czytamy w uzasadnieniu resortu infrastruktury, efektem
    projektowanych zmian ma być prawne uporządkowanie ruchu urządzeń
    transportu osobistego (np. hulajnóg elektrycznych), co z kolei - m.in.
    poprzez znaczne ograniczenie ruchu tych urządzeń na chodnikach i drogach
    dla pieszych - zapewni wyższy poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu
    drogowego (zarówno pieszych, jak i użytkowników wskazanych wyżej
    urządzeń), a także wpłynie pozytywnie na komfort korzystania przez
    pieszych z przeznaczonej dla nich przestrzeni.

    Co z urządzeniami, które obecnie nie spełniają wymagań projektu ustawy?
    Będą one musiały zostać dostosowane do nowych przepisów, w ciągu 6
    miesięcy od wejścia ustawy w życie. A ta wejdzie po upływie 14 dni od
    dnia jej ogłoszenia. Zważywszy na fakt, że obecnie projekt jest na
    początku swojej drogi, na nowe przepisy możemy jeszcze chwilę zaczekać.

    Tymczasem ustawodawca powinien mieć na uwadze fakt, że już teraz nawet
    co dziesiąty Polak korzysta z urządzeń objętych projektowaną ustawą, a
    popularność elektrycznych hulajnóg stale rośnie. Są one coraz tańsze i
    bardziej dostępne, nie mówiąc o tym, że to nie tylko modny, ale i
    wygodny sposób na przemieszczanie się po mieście.

    --
    I love love

  • 2. Data: 2019-08-09 18:51:56
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-08-09 o 18:10, u2 pisze:

    > Hulajnogi elektryczne jak rowery. Nowe przepisy

    Jak wielkim kretynem trzeba być aby grupy zaśmiecać taka prasówką?

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2019-08-09 19:13:59
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 09.08.2019 o 18:51, RadoslawF pisze:

    > Jak wielkim kretynem trzeba być aby grupy zaśmiecać taka prasówką?

    bez przesady, ustaw filtra, no chyba nie jesteś aż takim kretynem, który
    nie potrafi ustawić filterka ?:)

    --
    I love love

  • 4. Data: 2019-08-09 23:22:13
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-08-09 o 19:13, u2 pisze:

    > bez przesady, ustaw filtra, no chyba nie jesteś aż takim kretynem, który
    > nie potrafi ustawić filterka ?:)

    Jak wielkim chamem trzeba być aby zamiast przeprosić i przestać
    zaśmiecać grupę proponować ustawienie filtra?

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2019-08-10 12:20:14
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 09.08.2019 o 23:22, RadoslawF pisze:

    > Jak wielkim chamem trzeba być aby zamiast przeprosić i przestać
    > zaśmiecać grupę proponować ustawienie filtra?

    znowu sądzisz innych po sobie:)

    --
    I love love

  • 6. Data: 2019-08-10 12:44:15
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-08-10 o 12:20, u2 pisze:

    > znowu sądzisz innych po sobie:)

    Nie. Innych sądzę po zachowaniu.
    A dlaczego ty nie zastosujesz się do własnej rady czyli czyli nie
    ustawisz filtra? Wrodzony debilizm blokuje czy jesteś tu służbowo
    i takie teksty jak moje psują ci działalność?

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2019-08-10 13:46:02
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 10.08.2019 o 12:44, RadoslawF pisze:

    > Nie. Innych sądzę po zachowaniu.
    > A dlaczego ty nie zastosujesz się do własnej rady czyli czyli nie
    > ustawisz filtra? Wrodzony debilizm blokuje czy jesteś tu służbowo
    > i takie teksty jak moje psują ci działalność?

    nic mnie psujesz, ja tutaj jestem dla niusów, ewentualnie dla
    interesujących dyskusji ad rem, ty wolisz pyskówki ad personam, twoja wola:)

    --
    I love love

  • 8. Data: 2019-08-10 17:38:27
    Od: RadoslawF <u...@d...invalid>

    W dniu 2019-08-10 o 13:46, u2 pisze:

    > nic mnie psujesz, ja tutaj jestem dla niusów, ewentualnie dla
    > interesujących dyskusji ad rem, ty wolisz pyskówki ad personam, twoja
    > wola:)

    Więc pozwolę sobie przypominać ze jesteś tym palantem od niechcianej
    prasówki i kretynem który nie potrafi się zastosować do swojej rady
    czyli do ustawienia filtra na oponenta. :-)

    Pozdrawiam

  • 9. Data: 2019-08-10 19:44:39
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 10.08.2019 o 17:38, RadoslawF pisze:
    > Więc pozwolę sobie przypominać ze jesteś tym palantem od niechcianej
    > prasówki i kretynem który nie potrafi się zastosować do swojej rady
    > czyli do ustawienia filtra na oponenta. :-)
    >

    > Pozdrawiam

    nawzajem:)

    --
    I love love