  • 1. Data: 2010-01-22 17:23:56
    Temat: Forma kontroli Gminy w Gminnym Ośirodku Kultury
    Od: B <...@...pl>

    Witam,
    Z przepisów wynika, że gmina jest organem nadzorującym. Jednak nie
    mogę znaleźć przepisów które mówią jak powinien taki nadzór wyglądać.
    tzn. czy gmina ma prawo powołać komisję złożoną z pracowników gminnych i
    wykonać kontrolę. Czy jedynie np. zażądać raportu ew. wezwać kontrolerów
    z Regionalnej Izby Obrachunkowej? Albo jeszcze inaczej? Gdzie takich
    przepisów szukać?

    B.

  • 2. Data: 2010-01-22 18:09:13
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > Z przepisów wynika, że gmina jest organem nadzorującym. Jednak nie
    > mogę znaleźć przepisów które mówią jak powinien taki nadzór wyglądać.

    W praktyce z domach kultury ogranicza się to do oceny sprawozdań
    finansowych.

  • 3. Data: 2010-01-22 18:32:58
    Od: B <...@...pl>

    W dniu 22.01.2010 19:09, Michał pisze:

    > W praktyce z domach kultury ogranicza się to do oceny sprawozdań
    > finansowych.

    A gdy wójt gminy powołałby taką komisję do wykonania kontroli to na
    jakiej podstawie prawnej, mógłby to zrobić?

    B.

  • 4. Data: 2010-01-22 18:41:15
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

    > A gdy wójt gminy powołałby taką komisję do wykonania kontroli to na
    > jakiej podstawie prawnej, mógłby to zrobić?

    GOKi oraz DKi na ogół podlegają pod Gminę i są przez nią finansowane.
    Podstawą prawną jest zazwyczaj Uchwała Rady Miasta (Gminy), podpisana
    przez Burmistrza (Wójta), która reguluje zasady działania owych
    jednostek.

  • 5. Data: 2010-01-22 19:18:32
    Od: B <...@...pl>

    W dniu 22.01.2010 19:41, Michał pisze:

    > GOKi oraz DKi na ogół podlegają pod Gminę i są przez nią finansowane.
    > Podstawą prawną jest zazwyczaj Uchwała Rady Miasta (Gminy), podpisana
    > przez Burmistrza (Wójta), która reguluje zasady działania owych jednostek.

    No, tak ale w takiej uchwale nie ma sprecyzowanych procedur kontrolnych
    jakich może użyć do kontroli np. GOKu. Chodzi mi raczej o jakąś ustawę
    czy cóś. W samej ustawie o tworzeniu GOKów jest tylko, że Gmina to organ
    nadzorujący lecz nie precyzuje co to dokładnie znaczy, zakładam więc że
    istnieje jakiś przepis ogólny który to precyzuje. Tylko jaki?

    B.

  • 6. Data: 2010-01-22 19:50:36
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

> [...]
    > Gmina to organ nadzorujący lecz nie precyzuje co to dokładnie znaczy,
    > zakładam więc że istnieje jakiś przepis ogólny który to precyzuje.

    Uściślijmy, o jakiej kontroli mówimy.

    Jeśli chodzi o treści merytoryczne przekazywane na zajęciach, kalendarz
    imprez artystycznych, rodzaj zajęć - to alfą i omegą zazwyczaj jest
    dyrektor/kierownik GOK. Jeśli chodzi o kontrolę BHP, PIP to przebiega
    ona w taki sam sposób, jak w urzędzie gminy :) Jeżeli zaś między szefem
    GOK a Gminą dochodzi do spięcia, to przypieprzyć się można choćby i do
    kształtu terakoty w sraczu.

    Pojęcie organu nadzorującego odnosi się do niesamodzielności GOK.
    Burmistrz/wójt może odwołać dyrektora GOK wg własnego widzimisię,
    uzasadniając to chociażby nie spełnianiem potrzeb i oczekiwań
    mieszkańców w zakresie zaspokojenia potrzeb w sferze kultury.

  • 7. Data: 2010-01-22 20:19:58
    Od: B <...@...pl>

    W dniu 22.01.2010 20:50, Michał pisze:
> [...]
    > ona w taki sam sposób, jak w urzędzie gminy :) Jeżeli zaś między szefem
    > GOK a Gminą dochodzi do spięcia, to przypieprzyć się można choćby i do

    Chodzi o spięcie na linii dyr. GOK wójt gminy. Chodzi o powołanie
    komisji kontrolujące działalność GOKu pod względem zgodności z prawem,
    wykonywania obowiązków itp. generalnie komisji złożonej z pracowników gminy.

> [...]
    > uzasadniając to chociażby nie spełnianiem potrzeb i oczekiwań
    > mieszkańców w zakresie zaspokojenia potrzeb w sferze kultury.

    To wiem, i nie w tym rzecz. Może nawet nie podać powodu. Chodzi o sposób
    kontroli. Czy gmina jest uprawniona do kontroli w sensie zebrania
    komisji kontrolnej, czy tylko może co najwyżej wezwać uprawniony organ
    kontrolny a nadzór ogranicza się do odwoływania/powoływania dyrektora
    GOK, uchwalanie statutu, zatwierdzania planów finansowych, odbierania
    raportów z wykonania tychże?

    Innymi słowy co oznacza zapis, że gmina jest organem nadzorującym, w
    kontekście czynności kontrolnych?

    B.

  • 8. Data: 2010-01-22 20:55:06
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

> [...]
    > komisji kontrolujące działalność GOKu pod względem zgodności z prawem,
    > wykonywania obowiązków itp. generalnie komisji złożonej z pracowników

    W takich przypadkach Gmina woła swoją papugę i zaczyna się sprawdzanie
    stanu faktycznego z zapisami dyrektorskiej umowy o pracę oraz prawa
    pracy, jeśli sytuacji nie ma w umowie. Wójt może powołać komisję, może
    powołać jakiegoś pełnomocnika ds. kontroli itp.

> [...]
    > odwoływania/powoływania dyrektora GOK, uchwalanie statutu,
    > zatwierdzania planów finansowych, odbierania raportów z wykonania

    Gmina ma wolną rękę i kontroluje podległą sobie jednostkę w taki sposób,
    w jaki chce. Nie istnieje żadna "odgórna, jedyna i słuszna" procedura
    kontroli. Zresztą - są GOKi w których ogląda się Klan i gra w tenisa
    stołowego, a są też GOKi niemal przewyższające przeciętną państwową
    szkołę plastyczną lub muzyczną i w tych drugich można wezwać dyrektora i
    rzec, że instytucja funkcjonuje źle :)

    > Innymi słowy co oznacza zapis, że gmina jest organem nadzorującym, w
    > kontekście czynności kontrolnych?

    Że rozlicza instytucję (czytaj: dyrektora) z realizowania czynności
    zapisanych w statucie i umowie o pracę.

  • 9. Data: 2010-01-22 21:49:55
    Od: B <...@...pl>

    W dniu 22.01.2010 21:55, Michał pisze:

    > Gmina ma wolną rękę i kontroluje podległą sobie jednostkę w taki sposób,
    > w jaki chce. Nie istnieje żadna "odgórna, jedyna i słuszna" procedura
    > kontroli.

    Znalazłem taki przepis w ustawie o samorządzie gminnym:

    Art 35
    3. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
    5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad działalnością
    organów jednostki pomocniczej.

    Ale w statucie ni słowa o tym. Jakie ma konsekwencje brak takich
    zapisów? Czy można domniemywać, w takim razie że nie ma takich kontroli
    bezpośrednich?

    B.

  • 10. Data: 2010-01-22 22:10:17
    Od: Michał <m...@w...o2.pl>

> [...]
    > 5) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad
    > działalnością organów jednostki pomocniczej.

    Czyli jest luka w przepisach stwarzająca pole do dowolnej interpretacji.

    > Jakie ma konsekwencje brak takich zapisów?

    Tu niech się raczej ktoś mądrzejszy wypowie, bo ja bazuję wyłącznie na
    własnych doświadczeniach.

    > Czy można domniemywać, w takim razie że nie ma takich kontroli
    > bezpośrednich?

    Optymista :)