  • 1. Data: 2005-01-07 09:48:24
    Temat: Flaga RP
    Od: "Mister" <wojpie@wywal_to.poczta.onet.pl>

    Witam,

    czy prawda jest, ze w swietle obowiazujacego prawa nie moge zawiesic sobie
    flagi RP przed domem czy firma? Czy tylko w dzien swieta panstwowego jest to
    dozwolone?

    Pozdrawiam
    Mister

  • 2. Data: 2005-01-07 09:57:45
    Temat: Re: Flaga RP
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Mister wrote:
    > czy prawda jest, ze w swietle obowiazujacego prawa nie moge zawiesic
    > sobie flagi RP przed domem czy firma? Czy tylko w dzien swieta
    > panstwowego jest to dozwolone?

    prawo sie zmienilo i mozesz sobie wieszac kiedy chcesz
    a tym bardzie flagę RP czyli Filipin :-)
    *** blad ***

  • 3. Data: 2005-01-07 10:23:13
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Fri, 7 Jan 2005 10:57:45 +0100, blad napisał(a):

    > prawo sie zmienilo i mozesz sobie wieszac kiedy chcesz
    > a tym bardzie flagę RP czyli Filipin :-)

    Pozusowało Ci się z naklejką na auta. Chociaż jest pewna możliwość, że
    potrafisz uzyskać inny skrót ze słów Rzeczpospolita Polska.

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Internet Explorer służy do przeglądania zawartości internetu

  • 4. Data: 2005-01-07 11:48:36
    Od: "Mister" <wojpie@wywal_to.poczta.onet.pl>

    > Pozusowało Ci się z naklejką na auta. Chociaż jest pewna możliwość, że
    > potrafisz uzyskać inny skrót ze słów Rzeczpospolita Polska.
    Może się nie jasno wyraziłem: pytam o naszą narodową biało-czerwoną flagę
    wieszaną na maszcie przed np. firmą.

    Pozdrawiam
    Mister

  • 5. Data: 2005-01-07 12:53:49
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Mister wrote:
    > Może się nie jasno wyraziłem: pytam o naszą narodową biało-czerwoną
    > flagę wieszaną na maszcie przed np. firmą.

    przeciez wiadomo że o to pytasz - nie widzieliscie smila :-)
    zdawalo mi sie ze przypisy zmieniali w 2004 (przy okazji uchwalenia dnia flagi)
    ale wyglada na to ze nie. Na stronie mswia
    http://www.mswia.gov.pl/index_a.html
    wpisz slowa "wieszanie flag" i da ci 5 odnośników
    Chyba ciągle obowiązuje podana tam ustawa z 1980 r.
    Tyle że w wyjaśnieniach do niej (pierwsze pytanie FAQ) napisali

    "Podsumowując, w obowiązującym stanie pranym obowiązek wywieszania flag
    państwowych istnieje jedynie w sytuacjach i w stosunku do podmiotów, o których
    mowa w art. 7 Ustawy. W związku z tym właściciele prywatnych posesji oraz inne
    podmioty nie wymienione w powyższym przepisie mogą (ale nie muszą) wywieszać
    flagi państwowe z okazji uroczystości oraz rocznic i świąt państwowych, co
    wynika z art. 5 ust. 1 Ustawy. "

    Czyli jest w pewnych okolicznosciach obowiazek ale chyba nadal obowiazuje
    zasada, że TO CO NIE JEST ZABRONIONE JEST DOZWOLONE i uważam, że wywieszac kiedy
    chcesz wolno.
    znam firme przed ktora flaga polksa, warszawska, firmowa wisza na okrągło
    *** blad ***

  • 6. Data: 2005-01-07 13:19:08
    Od: "Wiesiek" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > chcesz wolno.
    > znam firme przed ktora flaga polksa, warszawska, firmowa wisza na okrągło

    Mój sąsiad na osiedlu ma powieszona cały rok i chyba nikt nie ma pretensji...mi
    sie to podoba...był ktoś w Dani albo Szwecji...fajne, duże flagi...:))

    Wiesiek

  • 7. Data: 2005-01-07 15:53:45
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mister" <wojpie@wywal_to.poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    Zakaz wywieszania flag miał najprawdopodobniej na celu możliwość sterowania
    przez władzę, które święta mamy obchodzić. Starsi z nas pewnie pamiętają
    polecenia, że flagi na 1 maja mają być, ale na 3 maja ma ich nie być. No i
    pod to musiał być przepis karny. Później nikt tego nie zmienił, choć raczej
    nie przypominam sobie, by w latach 90-tych ktokolwiek się tym zajmował.
    Zwłaszcza załóżmy w drugiej połowie tej dekady. W końcu bodaj w tamtym roku
    zmieniono ostatecznie ów przepis. Tak więc wystarczy, by owa flaga była
    wywieszona w godny sposób, czyli nie można było przedstawić zarzutu jej
    znieważenia (art. 137 kk), by czyn pozostał obojętny dla prawa karnego.

  • 8. Data: 2005-01-07 15:57:09
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > chcesz wolno.
    > znam firme przed ktora flaga polksa, warszawska, firmowa wisza na okrągło

    Flagę można wieszać wszędzie i zawsze z uwzględnieniem

    USTAWA
    z dnia 31 stycznia 1980 r.
    o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej.

    Art. 1. 1. Orzeł biały, biało-czerwone barwy i "Mazurek Dąbrowskiego" są
    symbolami Rzeczypospolitej Polskiej.

    2. Otaczanie tych symboli czcią i szacunkiem jest prawem i obowiązkiem
    każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej oraz wszystkich organów
    państwowych, instytucji i organizacji.

    3. Symbole Rzeczypospolitej Polskiej pozostają pod szczególną ochroną prawa,
    przewidzianą w odrębnych przepisach.

    Art. 5. 2. Każdy ma prawo używać barw Rzeczypospolitej Polskiej, w
    szczególności w celu podkreślenia znaczenia uroczystości, świąt lub innych
    wydarzeń, z uwzględnieniem art. 1 ust. 2.

    no i oczywiście
    Art. 16. 1. Symbole Rzeczypospolitej Polskiej nie mogą być umieszczane na
    przedmiotach przeznaczonych do obrotu handlowego.

    2. Dozwolone jest umieszczanie na przedmiotach przeznaczonych do obrotu
    handlowego godła lub barw Rzeczypospolitej Polskiej w formie stylizowanej
    lub artystycznie przetworzonej.