  • 11. Data: 2018-03-18 22:23:47
    Temat: Re: Fakt.pl : Blamaż Sądu Najwyższego ws. sędziego od wiertarki. Złamano żelazną zasadę prawną
    Od: Sonn <x...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-03-18 o 19:01, A. Filip pisze:
> [...]
    YXfJLPM?hl=pl&ned=pl_pl

    najwyzszego-ws-sedziego-od-wiertarki-zlamano-zelazna
    -zasade-prawna/nq34bg7

    > A to co opublikował Fakt jest idiotyzmem _karalnym_ ?
    > Ktoś pozwie Fakt za zniesławienie?
    > Czy może się przekonujemy w praktyce komu i jak wolno bezkarnie
    > "barwnie opisywać" działania/wyroki Sądu Najwyższego?

    Po wskazaniu "autorowi" na twitterze art. 4 k.k. autor mnie ... zablokował.
    Taki "fachowiec" :)

    --
    Sonn

  • 12. Data: 2018-03-18 23:29:32
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-03-18 o 21:19, Shrek pisze:

    > Generalnie to jest:
    >
    > Art. 3. Ustawa nie ma mocy wstecznej, chyba że to wynika z jej brzmienia
    > lub celu.

    To jest właśnie ten wyjątek, który robi wyłom w ogólnej zasadzie, że
    prawo może działać wstecz. I nawet w tym wyjątkowym przepisie jest
    wyraźny zapis, że... prawo może działać wstecz.

    Więc nie wiem, co chciałeś udowodnić.

    --
    Liwiusz

  • 13. Data: 2018-03-19 01:20:23
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-18, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    > To jest właśnie ten wyjątek, który robi wyłom w ogólnej zasadzie, że
    > prawo może działać wstecz. I nawet w tym wyjątkowym przepisie jest
    > wyraźny zapis, że... prawo może działać wstecz.

    No ale też powiedzmy wyraźnie, że są to właśnie wyjątki, a nie reguła i
    zdaje się nie ma nawet i takich wyjątków przy karaniu kogoś.

    Art. 1. p.1 kk (i Konstytucja): Odpowiedzialności karnej podlega ten
    tylko, kto popełnia czyn zabroniony pod groźbą kary przez ustawę
    obowiązującą w czasie jego popełnienia.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2018-03-19 02:16:57
    Od: Sonn <x...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Art. 1. p.1 kk (i Konstytucja): Odpowiedzialności karnej podlega ten
    > tylko, kto popełnia czyn zabroniony pod groźbą kary przez ustawę

    Lex retro non agit (prawo nie działa wstecz) polega na tym że nie możesz
    skazać kogoś z przepisu, który nie obowiązywał w dacie czynu, nawet
    jeśli później stał się karalny na mocy nowo uchwalonego przepisu.

    Art. 4 k.k. nie wyraża zasady lex retro non agit, a określa zasady
    wymiaru kary, tzw. intertemporalne z uwzględnieniem zasady in dubio pro reo.

    Tak więc ta dyskusja to trochę jakby "nie na temat"

    A juz kompletnie nie rozumie tematu debil, który nasmarował ten
    wyjątkowo kretyński artykuł.

    --
    Sonn

  • 15. Data: 2018-03-19 03:01:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-19, Sonn <x...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    >
    > Tak więc ta dyskusja to trochę jakby "nie na temat"
    >
    > A juz kompletnie nie rozumie tematu debil, który nasmarował ten

    Prawda, ale skoro już zeszło na "działanie wstecz" to lepiej nie
    zostawiac niedomówień, bo znajdzie się stado osób co sobie coś ekstra
    wyinterpretuja.

    --
    Marcin

  • 16. Data: 2018-03-19 06:28:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 18.03.2018 o 23:29, Liwiusz pisze:

> [...]
    > prawo może działać wstecz. I nawet w tym wyjątkowym przepisie jest
    > wyraźny zapis, że... prawo może działać wstecz.

    Że owszem istnieje _ogólna_zasada_ że prawo nie działa wstecz - jak na
    ogólną zasadę przystało ma nawet ładną łacińską nazwę, że niby od
    rzymian jeszcze. Tylko w samej zasadzie jest zawarty szczególny wyjątek,
    powodujący że przy odrobinie złej chęci ustawodawcy zasada jest dziurawa
    jak sito.

    Shrek

  • 17. Data: 2018-03-19 06:40:45
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.03.2018 o 02:16, Sonn pisze:

    > Tak więc ta dyskusja to trochę jakby "nie na temat"
    >
    > A juz kompletnie nie rozumie tematu debil, który nasmarował ten
    > wyjątkowo kretyński artykuł.

    Oczywiście - w tym przypadku nie ma racjio. Natomiast nie jest prawdą,
    ze nie istnieje i nie działa generalna zasada "prawo nie działa wstecz".
    Generalnie nie działa (lub nie powinno)

    Shrek

  • 18. Data: 2018-03-19 08:10:19
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-03-19 o 06:28, Shrek pisze:

    > Że owszem istnieje _ogólna_zasada_ że prawo nie działa wstecz

    Ogólna zasada jest taka, że przedmiot nie spada do góry. Nie ma ogólnej
    zasady o tym, że prawo nie może działać wstecz, bo może. To właśnie
    sztuczna ingerencja w zasady prawne powoduje, że czasami prawo nie może
    działać wstecz, tak samo jak fakt, że samolot lata nie zmienia ogólnej
    zasady, że grawitacja ciągnie w dół.

    > - jak na
    > ogólną zasadę przystało ma nawet ładną łacińską nazwę, że niby od

    Paremie nie są źródłem prawa. Zresztą spora część nawet nie obowiązuje,
    od "niedziałania prawa wstecz" zaczynając, a na "chcącemu nie dzieje się
    krzywda" - kończąc.

    --
    Liwiusz

  • 19. Data: 2018-03-19 08:10:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-03-19 o 06:40, Shrek pisze:

    > Oczywiście - w tym przypadku nie ma racjio. Natomiast nie jest prawdą,
    > ze nie istnieje i nie działa generalna zasada "prawo nie działa wstecz".
    > Generalnie nie działa (lub nie powinno)

    U ciebie dowodem na nieistnienie prawa grawitacji są loty kosmiczne?

    --
    Liwiusz

  • 20. Data: 2018-03-19 08:19:19
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 19.03.2018 o 08:10, Liwiusz pisze:

    > U ciebie dowodem na nieistnienie prawa grawitacji są loty kosmiczne?

    Ośmieszasz się, bo to twierdzenie pasuje właśnei do twojej wypowiedzi.
    Generalna zasada jest tak, że prawo wstecz nie działa (tak jak taka, że
    jak przedmiot upuścisz to spadnie). To że są od tego określone wyjątki
    nie znaczy że nie ma generalnej zasady. Ty twierdzisz inaczej i
    analalogia z dupy pasuje właśnie do twojego rozumowania.

    Shrek