  • 1. Data: 2005-10-02 22:37:25
    Temat: FW: Pracodawca nie placi ZUS...
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Zacytuję maila z podatków, który bardziej nadaje się tu, a ciekaw jestem
    waszego zdania:

    news dhmtju$ojs$...@z...man.szczecin.pl :

    "Witam,

    Od prawie roku mój pracodawca (społka z o.o.) nie płaci ZUS, firma w
    chwili obecnej jest niemalże na granicy upadłości (jeszcze tego
    oficjalnie nie ogłosili).

    Powiedzmy, że mam w zanadrzu nową prace, z tym, że posiadając w tej
    chwili umowe o prace na czas nieokreślony jestem zobligowany terminem
    jej wypowiedzenia w terminie 30 dni. Chciałbym wypowiedzieć pracodawcy
    umowę w trybie natychmiastowym powołując się na Kodeks Pracy i Art. 55
    paragraf 11, który mówi "Pracownik może rozwiązać umowę o pracę w trybie
    określonym w § 1 także wtedy, gdy pracodawca dopuścił się ciężkiego
    naruszenia podstawowych obowiązków wobec pracownika; w takim przypadku
    pracownikowi przysługuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za
    okres wypowiedzenia, a jeżeli umowa o pracę została zawarta na czas
    określony lub na czas wykonania określonej pracy - w wysokości
    wynagrodzenia za okres 2 tygodni."

    Teraz nasuwa się pytanie, co rozumie się przez ciężkie naruszenie
    podstawowych obowiązków wobec pracownika ?
    Czy jest tu również mowa o zaległościach w regulowaniu składek ZUS ?
    Jeżeli jest to ciężkie naruszenia podstawowych obowiązków wobec
    pracownika, to czy mogę liczyć również na wynagrodzenie za okres
    wypowiedzenia ?

    Wiem, że pracodawca na pewno się będzie stawiał i nie będzie chciał
    rozwiązać ze mną umowy z dnia na dzień, ponieważ nikt nie jest
    wtajemniczony w sprawy którymi się zajmuje w firmie, w związku z tym
    potrzebuje silnych argumentów, by szybko się rozstać z obecnym zakładem
    pracy.

    Serdecznie pozdrawiam,

    (--)
    Rasmus"

    Czy ta sytuacja kwalifikuje się na ciężkie naruszenie obowiązków
    pracodawcy?

  • 2. Data: 2005-10-03 12:30:31
    Temat: Re: FW: Pracodawca nie placi ZUS...
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marcin Szawurski napisał(a):

    > Czy ta sytuacja kwalifikuje się na ciężkie naruszenie obowiązków
    > pracodawcy?

    Tak.

    --
    @ Johnson

    --- za treść postu nie odpowiadam
    którymi staramy się je ukryć."

  • 3. Data: 2005-10-03 12:50:28
    Od: Marcin Szawurski <m...@s...waw.pocoto.pl>

    Johnson wrote:

    > Tak.

    Ech mam prośbę o zajrzenie na podatki, bo tam dyskutanci twierdzą, że
    jeśli pracodawca nalicza (deklaruje) składki, a tylko ich nie odprowadza
    to ma conajwyżej zobowiązanie wobec ZUS, a praw pracowniczych w zaden
    sposób nie narusza.

  • 4. Data: 2005-10-03 13:07:24
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Marcin Szawurski napisał(a):

> [...]
    > jeśli pracodawca nalicza (deklaruje) składki, a tylko ich nie odprowadza
    > to ma conajwyżej zobowiązanie wobec ZUS, a praw pracowniczych w zaden

    Ma zobowiązanie wobec ZUS, ale tym samym narusza prawo pracownika to
    świadczeń z ubezpieczenia społecznego związanych pernamentnie ze
    stosunkiem pracy.Narusza tym samym jego interesy majątkowe. Ja nie mam
    żadnych wątpliwości.
    Ale dla wątpiących:

    Gersdorf M. PiZS 1998/6/37 - t.2
    Jeszcze w sprawie konstrukcji prawnej rozwiązania stosunku pracy w
    trybie natychmiastowym z winy pracownika.

    Do katalogu podstawowych obowiązków pracodawcy wobec pracownika [art. 55
    § 11 k.p.] zaliczyć należy przede wszystkim te obowiązki, które znajdują
    odzwierciedlenie w podstawowych zasadach prawa pracy. [...]
    Ponadto za podstawowe obowiązki pracodawcy trzeba dodatkowo uznać te z
    nich, które stanowią o istocie stosunku pracy, a zatem: obowiązek
    zapewnienia realnego zatrudnienia, obowiązek przejęcia na siebie ryzyka
    związanego z prowadzeniem przedsięwzięcia gospodarczego, obowiązek
    zgłoszenia (objęcia) pracownika do ubezpieczenia społecznego.