  • 1. Data: 2007-03-16 10:52:00
    Temat: Era - zmiana regulaminu
    Od: "bulaselduppo" <s...@g...com>

    Witam,

    wczoraj otrzymałem od Ery informację, iż wprowadzone zostają nowe
    zapisy do regulaminu świadczenia usług. Operator zaznacza, że zmiany
    mają charakter kosmetyczny i są z korzyścią dla abonenta. Nie ma ani
    słowa, że w zwiazku ze zmianą regulaminu - mogę wypowiedzieć umowę bez
    ponoszenia żadnych opłat (jestem mniej więcej w połowie umowy 2-
    letniej).

    Czy operator nie łamie tutaj przepisów ustawy prawo telekomunikacyjne?
    O ile się nie mylę, każda zmiana regulaminu upoważnia mnie do
    rezygnacji z usługi bez ponoszenia opłat. Ma ktoś doświadczenie w tej
    materii? Przejrzałem bardzo pobieżnie ustawę, ale nic takiego nie
    znalazłem. Może jest tu ktoś znający się na prawie związanym z ochroną
    konsumenta?

    Z góry dziękuję.

    Pozdrawiam,
    Bulas.

  • 2. Data: 2007-03-16 16:53:22
    Temat: Re: Era - zmiana regulaminu
    Od: p...@g...com

    On 16 Mar, 11:52, "bulaselduppo" <s...@g...com> wrote:
> [...]
    > materii? Przejrzałem bardzo pobieżnie ustawę, ale nic takiego nie
    > znalazłem. Może jest tu ktoś znający się na prawie związanym z ochroną

    Witaj, wysłałem maila do Stowarzyszenia Konsumentów Polskich
    W odpowiedzi otrzymałem:

    w pierwszym rzędzie należy mieć na względzie ustawę Prawo
    telekomunikacyjne, w której artykuł 59 stanowi:

    Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych jest
    obowiązany do określenia zakresu i warunków wykonywania usług
    telekomunikacyjnych w regulaminie świadczenia usług
    telekomunikacyjnych, podanym do publicznej wiadomości i dostarczanym
    nieodpłatnie abonentowi wraz z umową o świadczenie publicznie
    dostępnych usług telekomunikacyjnych, w tym o zapewnienie przyłączenia
    do publicznej sieci telekomunikacyjnej, a także na każde jego żądanie.

    Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych powiadamia
    abonenta o każdej zmianie w regulaminie z wyprzedzeniem co najmniej
    jednego okresu rozliczeniowego przed wprowadzeniem tych zmian w życie.
    Jednocześnie abonent powinien zostać poinformowany o prawie
    wypowiedzenia umowy w przypadku braku akceptacji zmian, a także o tym,
    że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy publicznie dostępnych
    usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze.

    Dalej, art. 384 ze znaczkiem 1 w związku z art. 384 kodeksu cywilnego.
    Każda zmiana regulaminu upoważnia do wypowiedzenia umowy z racji braku
    akceptacji tej zmiany.

  • 3. Data: 2007-03-16 19:43:58
    Od: w...@p...onet.pl

    rotfl ;)

    no i blad, bo zgodnie z nizej przytoczonym przepisem, ma taki psi obowiazek.
    Inaczej ma sie sprawa ze zmiana cen uslug - o zmianach ma informowac tylko w
    przypadku ich podwyzszenia...na szczescie juz w niedalekiej przyszlosci
    informowac bedzie jak w przypadku regulaminu - o kazdej zmianie cen.

    oczywiscie, ze tak. A poniewaz Pani Ania teraz cieta na operatorow - ja bym od
    razu bez zwloki zawiadomil UKE, a przy okazji tez i UOKiK.

    jest dokladnie, jak mowisz

    eee no bez przesady, do tego chyba nie trzeba "miec doswiadczenia" ;)

> [...]
    > że w razie skorzystania z tego prawa dostawcy publicznie dostępnych
    > usług telekomunikacyjnych nie przysługuje roszczenie odszkodowawcze.

    i tylko tyle? tzn pokusili sie o przeklejenie przepisow i nic wiecej? szkoda,
    choc i tak to in plus.

    > Dalej, art. 384 ze znaczkiem 1 w związku z art. 384 kodeksu cywilnego.
    > Każda zmiana regulaminu upoważnia do wypowiedzenia umowy z racji braku
    > akceptacji tej zmiany.

    tak naprawde sa to 2 przepisy regulujace te sama kwestie w jednakowy sposob,
    przy czym ten pierwszy znalazl sie w prawie telekomunikacyjnym
    najprawdopodobniej dla wiekszej przejrzystosci ;) o sankcjach nie wspomne.

    pozdrawiam
    d.

  • 4. Data: 2007-03-19 13:38:31
    Od: "bulaselduppo" <s...@g...com>

    Dzięki za odpowiedzi.

    Kontaktowałem się z UKE i uzyskałem dziwną interpretację przepisów.

    Otóż wg UKE w razie wypowiedzenia przeze mnie umowy Era może się
    domagać ode mnie zwrotu pieniędzy wszystkich korzyści, jakie odniosłem
    z tytułu promocji do momentu rozwiązania umowy... Nie muszę natomiast
    zwracać pieniędzy za ulgi promocyjne za okres od wypowiedzenia do
    końca trwania umowy...

    Natomiast w regionalnym UOKiK uzyskałem informację, że art 59 dotyczy
    tylko ISTOTNYCH zmian w regulaminie.

    Co o tym sądzicie?

    Pozdrawiam,
    Bulas.

  • 5. Data: 2007-03-19 15:32:17
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > domagać ode mnie zwrotu pieniędzy wszystkich korzyści, jakie odniosłem
    > z tytułu promocji do momentu rozwiązania umowy...

    po pierwsze, to bardzo interesujace
    po drugie - jakie to korzysci i kto to bedzie ocenial?

    > Nie muszę natomiast
    > zwracać pieniędzy za ulgi promocyjne za okres od wypowiedzenia do
    > końca trwania umowy...

    a skad to wynika?

    > Natomiast w regionalnym UOKiK uzyskałem informację, że art 59 dotyczy
    > tylko ISTOTNYCH zmian w regulaminie.

    a to jeszcze ciekawsze, bo zdaje sie nawet kodeks cywilny nie wprowadza takiego
    warunku. Moze jakas podstawa prawna ;)

    > Co o tym sądzicie?

    jesli o mnie chodzi - przepisy prawa sa w tym zakresie bardzo przejrzyste i
    zupelnie nie rozumiem, jak mozna je interpretowac w inny sposob. Co wiecej -
    zadna z ww. interpretacji nie stanowi obowiazujacej wykladni prawa.

    pozdrawiam
    d.

  • 6. Data: 2007-03-20 09:27:42
    Od: w...@p...onet.pl

    > po pierwsze, to bardzo interesujace
    > po drugie - jakie to korzysci i kto to bedzie ocenial?

    zeby nie byc goloslownym. Fragment z komentarza S. Piatka do prawa
    telekomunikacyjnego [art. 59 str. 439):
    [...]Abonent powinien byc powiadomiony o braku podstaw do roszczen zwiazanych z
    rozwiazaniem umowy. Nie dotyczy to roszczen w stosunku do abonenta z innych
    tytulow. Przepis art. 59 ust. 2 dotyczy wszelkich umow zawartych na czas
    okreslony. Przepis ust. 2 nie zawiera zastrzezenia, jakie zostalo wprowadzone do
    art. 61 ust. 6, w sprawie roszczen zwiazanych z rozwiazaniem umowy z powodu
    podwyzszenia cen. W art. 61 ust. 6 zastrzezono, iz postanowienie o braku rozczen
    nie odnosi sie do ulgi przyznanej abonentowi w zwiazku z zawarciem umowy (art.
    57 ust. 6). Wydaje sie, ze wylaczenie to nie ma zastosowania do rozwiazania
    umowy z powodu zmiany regulaminu.[...]

    zatem nie dosc, ze UKE nie ma racji i wprowadza abonentow w blad (celowo czy
    nie, temat chyba nadaje sie do prasy albo tv) to watpliwosci S. Piatka rozwiewa
    Prezes UOKiK:
    http://www.uokik.gov.pl/pl/informacja_i_edukacja/inf
    ormacja/komunikaty_prasowe/art61.html

> [...]
    > zupelnie nie rozumiem, jak mozna je interpretowac w inny sposob. Co wiecej -
    > zadna z ww. interpretacji nie stanowi obowiazujacej wykladni prawa.

    Kolejny fragment z komentarza:
    [...] Zmiana regulaminu upowaznia druga strone do wypowiedzenia umowy,
    niezaleznie od zakresu zmiany oraz tego, czy zmiana pogarsza sytuacje abonenta.
    Uprawnienie do wypowiedzenia umowy abonent nabywa w zwiazku z samym faktem
    zmiany regulaminu.[...]

    z uwagi na powyzsze - mam chyba szczescie, ze nie jestem nieswiadomym swoich
    praw abonentem ery ;)
    ale co najbardziej w sprawie zaskakujace, ze i UKE i UOKiK w zwiazku z tym co
    napisales, sami dzialaja na szkode abonentow, udzielajac im nieprawdziwych
    informacji. Zupelnie jakby prawa nie znali ;) Respect!

    pozdrawiam
    d.

  • 7. Data: 2007-03-20 21:12:00
    Od: quwert <q...@x...gazeta.pl>

    > a to jeszcze ciekawsze, bo zdaje sie nawet kodeks cywilny nie wprowadza takiego
    > warunku. Moze jakas podstawa prawna ;)

    autor (bulaselduppo) wypisuje bzdury

    ale w erze podobno dobrze płacą

    przypominam tez innym pracownikom ery
    że celowe wprowadzanie w błąd w celu osiągnięcia
    korzyści majątkowej jest w RP karane

  • 8. Data: 2007-03-20 21:26:03
    Od: w...@p...onet.pl

    > autor (bulaselduppo) wypisuje bzdury

    oczywiscie ze tak ;)

    > ale w erze podobno dobrze płacą

    dobrze moze i placa, ale wyniki marniuuutkiee, oj marniutkie. Do zwolnienia.

    pozdrawiam
    d.