  • 1. Data: 2006-05-05 23:14:35
    Temat: Re: Emerytura dla obcokrajowca
    Od: "pablio" <p...@o...pl>

    Użytkownik "PJ" <n...@s...com> napisał w wiadomości
    news:e3hm7m$3kc$1@inews.gazeta.pl...
    > Czy obywatel amerykański po dwóch latach pracy w Polsce i po dwóch latach
    > płacenia wszelkich podatków i ZUS'u nabywa praw do emerytury?
    > Jeśli tak, to jakich dokumentów potrzebuje, aby o takie świadczenie się
    > ubiegać?
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > PJ

    dla ubezpieczonych urodzonych po 31.12.1948
    emerytura przyługuje po osiągnięciu wieku (jedyny warunek) i co najmniej 1
    dzień ubezpiecznia w Polsce
    żadnych warunków co do obywatelstwa

    z tym że jak sie ma staz 25 lat mężczyna i 20 lat kobieta
    to jest gwarancja najniższej emerytury

    ustawa o emeryturach i rentach

    poza tym http://www.zus.pl/swiadcze/emer005.htm#_odn2

  • 3. Data: 2006-05-06 09:14:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    PJ [###n...@s...com.###] napisał:
    > Czy obywatel amerykański po dwóch latach pracy w Polsce i po dwóch
    latach
    > płacenia wszelkich podatków i ZUS'u nabywa praw do emerytury?

    Nie mam pod ręką przepisów, ale wydaje mi się, że musi conajmniej 5
    lat pracować. Inaczej, to może co najwyżej dostać rentę, a nie
    emeryturę, o ile jego stan zdrowia nie będzie pozwalał na pracę.

  • 4. Data: 2006-05-06 17:52:05
    Od: "PJ" <n...@s...com>

    > Nie mam pod ręką przepisów, ale wydaje mi się, że musi conajmniej 5
    > lat pracować. Inaczej, to może co najwyżej dostać rentę, a nie
    > emeryturę, o ile jego stan zdrowia nie będzie pozwalał na pracę.

    Dzięki za już i proszę o jeszcze.
    Gdzie tego szukać? Potrzebuję jednoznacznej odpowiedzi: albo tak albo tak.
    I jedna i druga mnie satysfakcjonuje ale muszę mieć podstawę prawną.

    dzięki i pozdrawiam

    PJ

  • 5. Data: 2006-05-07 09:21:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    PJ [###n...@s...com.###] napisał:
> [...]
    albo
    > tak. I jedna i druga mnie satysfakcjonuje ale muszę mieć podstawę

    W zależności od tego, co owa osoba w Polsce robiła, to odpowiedzi
    szukaj:

    Dz.U. 1991 nr 7 poz. 24 Ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o
    ubezpieczeniu społecznym rolników.
    Dz.U. 1998 nr 162 poz. 1118 Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o
    emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
    Dz.U. 2002 nr 199 poz. 1673 Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o
    ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób
    zawodowych.

    Ale ja bym wziął komplet dokumentów i podszedł do ZUS-u. Bo tu mogą
    być ewentualne komplikacje z uwagi na obce obywatelstwo i ewentualne
    uznanie zatrudnienia za granicą. Tu już ważne jest państwo, w którym
    była ta osoba zatrudniona, bo Polska z niektórymi państwami ma umowy o
    wzajemnym uznawaniu zatrudnienia. Pewnie są jeszcze jakieś dodatkowe
    akty prawne z tym związane, których ja nie znam.