  • 1. Data: 2003-12-20 12:18:18
    Temat: Emerytura a stanowisko pracy??
    Od: "PRZEMOL" <m...@o...pl>

    Mam pytanie.
    Mój ojciec skończył 60 lat na początku tego roku. Ma przepracowane 36 lat w
    tym 22 lata w warunkach szkodliwych. Z tego też względu ubiegał się o
    emeryturę (wcześniejszą). ZUS nie przyznał ojcu jednak emerytury ponieważ
    pracując w GS (lata'80) miał w ajencji (dzierżawił) młyn gospodarczy i w
    świadectwie pracy ma zapisane 3 stanowiska: 1-kierownik młyna, 2-pracownik
    obsługi młyna (młynarz), 3-pakowacz. ZUS, a potem sąd zusowski stwierdzili,
    że nie można pracować jednej osobie na trzech stanowiskach i nie uznał tegoż
    świadectwa pracy (a dokładnie okresu pracy w warunkach szkodliwych). Jak to
    właściwie jest? Czy takie uzasadnienie sądu jest prawidłowe? Bo wnioskując z
    tego co ZUS stwierdza, to można mieć własną firmę, ale nie wolno w niej
    pracować.
    Bardzo proszę o jakąś podpowiedź lub o namiary na strony w necie (goglowałem
    i nic nie mogłem znaleźć-może nie tak formułowałem pytanie?)

    Z góry serdeczne dzięki
    --
    Przemek Milewski

  • 2. Data: 2003-12-20 17:28:56
    Temat: Re: Emerytura a stanowisko pracy??
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 20 Dec 2003, PRZEMOL wrote:
    [...]
    >+ Bo wnioskując z
    >+ tego co ZUS stwierdza, to można mieć własną firmę, ale nie wolno w niej
    >+ pracować.

    Nie wnikam w kwestię "szkodliwości" bo się nie znam.

    Ale z p. widzenia ubezpieczenia jest właśnie tak: prowadzenie
    DG to *nie jest* praca ! To jest właśnie "prowadzenie DG",
    osobny tytuł do ubezpieczenia.
    I z tego że coś przysługuje *pracownikowi* nie wolno wyciągać
    wniosku że to samo przysługuje prowadzącemu DG (na ogół nie
    przysługuje :>, drobnych wyjątków typu dieta na wyjeździe
    służbowym - ale już pokrycie "nieubiletowanych" kosztów nie !
    - nie licząc).
    Właściciel DG to taka druga kategoria społeczna - jak sam
    nie "wyrwie" to nic mu się nie należy :) (no i dziwisz się
    że później pracownicy narzekają ? :))
    Są przepisy (patrz owa delegacja) w których są teksty "oraz
    prowadzący samodzielną działalność gospodarczą - na zasadach
    dotyczących pracowników". Jak takiego tekstu nie ma... no
    to nie ma :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-12-20 22:27:50
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    PRZEMOL wrote:

    > Mam pytanie.

    Z góry zaznaczę, że nie jestem znawcą prawa ubezpieczeń społecznych.
    Ale z tego co wiem, to do obliczenia, czy emerytura już przysługuje czy
    jeszcze nie bierze się pod uwagę ilość lat składkowych i nieskładkowych.
    W jednym czasie można mieć liczone tylko "jedne" lata składkowe, więc jeśli
    ktoś np. pracuje na kilku posadach to wysokość składki będzie ustalana wg
    sumy składek, ale ilość lat nie ulegnie pomnożeniu. Tzn. gdy Iksiński
    pracuje na dwóch posadach równolegle przez 3 lata, nie będzie się liczyło
    jakby przepracował 6 lat tylko 3.

    Przy działalności gospodarczej osoba opłaca składki, ale za siebie i ten
    czas też wlicza się do okresu składkowego.

    > Z góry serdeczne dzięki

    Jeżeli moja wypowiedź do czegoś może Ci się przydać...

    Pozdrawiam,
    Marysia