  • 1. Data: 2003-06-02 18:36:29
    Temat: Egzamin z prawa administracyjnego - mam pytania
    Od: "Maciej Rog" <m...@p...onet.pl>

    Witam serdecznie!

    Jeśli ktoś byłby tak uprzejmy podpowiedzieć lub wyjaśnić moje
    wątpliwości związane z prawem administracyjnym jako dziedziną
    dydaktyczną, to będę bardzo wdzięczny... Oto pytania:

    1.Jaka jest sytuacja prawna prowadzącego samochód? Prosta czy
    złożona? (imho złożona)

    2. Kontrola bezpośrednia administracji wykonywana jest przez sądy
    powszechne i administracyjne, pośrednia przez powszechne (bez
    amin.), tak? adm=jak na razie NSA

    3. Kto sprawuje kontrolę państwową? NIK na pewno, ale czy tylko?
    (prokuratorzy, resortowa i między~, RPO)

    4. Kto stoi na czele resortu i czy w ogóle jest taki ktoś?
    Resort=dział adm., ale 1 departament w ministerstwie = 1 lub
    kilka działów. Czyli na czele 1 departamentu równego jednemu
    działowi może stać sekretarz stanu?

    5. W jakiej formie wojewoda wydaje przepisy powszechnie
    obowiązujące? Na pewno rozporządzeń (porządkowych), a przepisy
    wykonawcze? ustawa nie precyzuje nazwy takich aktów.

    6. Na jakiej podstawie wojewoda wydaje przepisy powszechnie
    obowiązujące? Imho zarówno ustawa o admin. rządowej w wojew.
    (przepisy porządkowe - podstawa ogólna) jak ustawy szczególne
    (przepisy wykonawcze - skonrektyzowana podstawa prawna). Tak?

    7. Czy istnieje dekoncentracja "zewnętrzna"? Resortowa i
    terytorialna mieszczą się w określanej w Pewnym Podręczniku;-)
    dekoncentracji "wewnętrznej". Czy to oznacza, że jest jeszcze
    jakaś inna, zewnętrzna?

    8. RPO dokonuje kontroli administracji, ale pod jakim kryterium?
    Imho tylko legalności.

    9. Czy zatwierdzanie wyborów samorządowych jest ingerencją
    państwa w działalność samorządu? Imho nie (bo i niby czemu).

    10. Ile można mieć w tym samym czasie miejsc zameldowania? 1
    miejsce zameld. "na pobyt stały". A miejsc "zameldowania"? Czy
    możliwość przebywania z pobytem czasowym oznacza, że można mieć
    więcej niż 1 miejsce zameldowania ((stały+czasowy))? Abstrahuję
    od cywilnego miejsca zamieszkania (25kc)

    11. Czy wicewojewoda jest także organem administracyjnym? Imho
    nie (nawet nie administrujacym)

    12. Czy dekoncentracja oznacza także samodzielność (faktyczną lub
    prawną)? Imho nie.

    14. Czy marszałek województwa reprezentuje także _samorząd_
    województwa na zewnątzrz? Imho tak, skoro reprezentuje
    województwo (tylko to jest expressis verbis), przez które należy
    rozumieć wspólnotę+terytorium, a nie tylko właściwość miejscową
    wojewody.

    15. Czy kontrola aktów normatywnych administracji może być
    wykonywana przez sądy powszechne?

    Z GÓRY DZIĘKUJĘ ZA EWENTUALNE ODPOWIEDZI.
    Mile widziana będzie też ich szybkość (sesja już trwa, a jak w
    tytule napisałem, chodzi o egzamin).

    Pozdrawiam, MR