  • 1. Data: 2008-02-12 11:43:08
    Temat: Dziedziczenie długów
    Od: mirgjafa <m...@g...com>

    Witam,
    Mam pytanie odnośnie dziedziczenia długów, mianowicie istenieje pewne
    prawdopodobieństwo, iż zmarły 4 miesiące temu dziadek miał zaciągniete
    kredyty, które nie zostały spłacone. Z informacji, które znalazłam na
    grupie dowiedziałam się, że długiem bank może obciążyć moich rodziców
    oraz mnie.
    Nie dostaliśmy informacji o sporządzonym testamencie, w związku z tym
    biorę pod uwagę dziedziczenie ustawowe. Nasuwają mi się tutaj
    następujące pytania:
    1. Czy w jakikolwiek sposób, w jakiejś instytucji mogę sprawdzić czy
    faktycznie są zaciągnięte nieuregulowane zobowiązania (niestety od
    jego aktualnie bliskiej rodziny, nie wiele informacji mogę uzyskać)?
    2. W jaki sposób się zrzec prawa do dziedziczenia - jakie dokumenty
    będa mi potrzebne - dysponuje tylko aktem zgonu?
    3. W jaki sposób wogóle mogę ustalić, czy dziadek zgromadził jakiś
    majątek, bo być może wcale nie opłaca mi się zrzekać, tylko przyjąć
    spadek z dobrodziejstwem inwentarza.

    Dziękuje z góry za odpowiedzi.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-02-12 16:33:42
    Temat: Re: Dziedziczenie długów
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    mirgjafa wrote:
> [...]
    > kredyty, które nie zostały spłacone. Z informacji, które znalazłam na
    > grupie dowiedziałam się, że długiem bank może obciążyć moich rodziców

    spadkobierców dokładnie,
    czyli w pierwszej kolejności dzieci dziadka czyli m.in. twoich rodziców.
    Długi dziedziczy się tak samo jak wszystko inne.

> [...]
    > faktycznie są zaciągnięte nieuregulowane zobowiązania (niestety od
    > jego aktualnie bliskiej rodziny, nie wiele informacji mogę uzyskać)?

    hmm, chyba nigdzie.

    > 2. W jaki sposób się zrzec prawa do dziedziczenia - jakie dokumenty
    > będa mi potrzebne - dysponuje tylko aktem zgonu?

    nie można zrzec się prawa do dziedziczenia po śmeirci spadkodawcy. Za późno.
    Spadkobiercy w ciąfgu 6 miesięcy od informacji o śmierci mogą odrzucić
    spadek.
    Jeśli tak zrobią to spadek przejdzie na ich zstępnych, czyli jeśli twoi
    rodzice odrzucą spadek to dług będzie twój. Żadne rozwiązanie.

    Należy szybko(też w ciągu 6 miesiecy do śmierci) przyjąc spadek z
    dobrodziejstwem inwentarza i po prostu z tego co na plus pospłacać długi.
    Jak nie zrobicie nic, to spadek przyjęty z automatu jest wprost, czyli
    długi moga być ściągnięte również z własnego majatku spadkobiercy.

    > 3. W jaki sposób wogóle mogę ustalić, czy dziadek zgromadził jakiś
    > majątek, bo być może wcale nie opłaca mi się zrzekać, tylko przyjąć
    > spadek z dobrodziejstwem inwentarza.

    nie mam pojęcia

  • 3. Data: 2008-02-12 23:23:35
    Od: PlaMa <m...@w...pl>

    Ja z innym pytaniem. Zastanawia mnie to dziedziczenie...

    Darowizny między rodzicami a dziećmi są nieopodatkowane, prawda? Możliwa
    jest sytuacje, że ojciec zaciąga kredyt, kasę daje synowi (darowizna) po
    czym umiera a syn nie przyjmuje spadku (czyli spłaty kredytu)?

  • 4. Data: 2008-02-13 01:17:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    PlaMa wrote:
> [...]

    > Możliwa jest sytuacje, że ojciec zaciąga kredyt, kasę daje synowi (darowizna) po
    > czym umiera a syn nie przyjmuje spadku (czyli spłaty kredytu)?

    Możliwa.

    Art. 527. § 1. Gdy wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową,
    każdy z wierzycieli może żądać uznania tej czynności za bezskuteczną w
    stosunku do niego, jeżeli dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia
    wierzycieli, a osoba trzecia o tym wiedziała lub przy zachowaniu
    należytej staranności mogła się dowiedzieć.

    § 2. Czynność prawna dłużnika jest dokonana z pokrzywdzeniem
    wierzycieli, jeżeli wskutek tej czynności dłużnik stał się niewypłacalny
    albo stał się niewypłacalny w wyższym stopniu, niż był przed dokonaniem
    czynności.

    § 3. Jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli uzyskała korzyść majątkową osoba będąca w
    bliskim z nim stosunku, domniemywa się, że osoba ta wiedziała, iż
    dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli.

    § 4. Jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli korzyść majątkową uzyskał przedsiębiorca
    pozostający z dłużnikiem w stałych stosunkach gospodarczych, domniemywa
    się, że było mu wiadome, iż dłużnik działał ze świadomością
    pokrzywdzenia wierzycieli.

    Art. 528. Jeżeli wskutek czynności prawnej dokonanej przez dłużnika z
    pokrzywdzeniem wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową
    bezpłatnie, wierzyciel może żądać uznania czynności za bezskuteczną,
    chociażby osoba ta nie wiedziała i nawet przy zachowaniu należytej
    staranności nie mogła się dowiedzieć, że dłużnik działał ze świadomością
    pokrzywdzenia wierzycieli.

    Art. 529. Jeżeli w chwili darowizny dłużnik był niewypłacalny,
    domniemywa się, iż działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli. To
    samo dotyczy wypadku, gdy dłużnik stał się niewypłacalny wskutek
    dokonania darowizny.

    Art. 530. Przepisy artykułów poprzedzających stosuje się odpowiednio w
    wypadku, gdy dłużnik działał w zamiarze pokrzywdzenia przyszłych
    wierzycieli. Jeżeli jednak osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową
    odpłatnie, wierzyciel może żądać uznania czynności za bezskuteczną tylko
    wtedy, gdy osoba trzecia o zamiarze dłużnika wiedziała.

    Art. 531. § 1. Uznanie za bezskuteczną czynności prawnej dłużnika
    dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli następuje w drodze powództwa lub
    zarzutu przeciwko osobie trzeciej, która wskutek tej czynności uzyskała
    korzyść majątkową.

    § 2. W wypadku gdy osoba trzecia rozporządziła uzyskaną korzyścią,
    wierzyciel może wystąpić bezpośrednio przeciwko osobie, na której rzecz
    rozporządzenie nastąpiło, jeżeli osoba ta wiedziała o okolicznościach
    uzasadniających uznanie czynności dłużnika za bezskuteczną albo jeżeli
    rozporządzenie było nieodpłatne.

    Art. 532. Wierzyciel, względem którego czynność prawna dłużnika została
    uznana za bezskuteczną, może z pierwszeństwem przed wierzycielami osoby
    trzeciej dochodzić zaspokojenia z przedmiotów majątkowych, które wskutek
    czynności uznanej za bezskuteczną wyszły z majątku dłużnika albo do
    niego nie weszły.

    Art. 533. Osoba trzecia, która uzyskała korzyść majątkową wskutek
    czynności prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli, może
    zwolnić się od zadośćuczynienia roszczeniu wierzyciela żądającego
    uznania czynności za bezskuteczną, jeżeli zaspokoi tego wierzyciela albo
    wskaże mu wystarczające do jego zaspokojenia mienie dłużnika.

    Art. 534. Uznania czynności prawnej dokonanej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli za bezskuteczną nie można żądać po upływie lat pięciu od
    daty tej czynności.

    ----------------

    teraz juz jasne ze nici z tego?

  • 5. Data: 2008-02-13 07:10:04
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

> [...]
    > Jeśli tak zrobią to spadek przejdzie na ich zstępnych, czyli jeśli twoi
    > rodzice odrzucą spadek to dług będzie twój. Żadne rozwiązanie.

    No jak to a wnuk nie może odrzucić spadku? (ew. jego predstawiciel
    ustawowy?)
    Niby dlaczego?

  • 6. Data: 2008-02-13 07:21:00
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 13 Feb 2008 08:10:04 +0100, Gan napisał(a):

    > No jak to a wnuk nie może odrzucić spadku? (ew. jego predstawiciel
    > ustawowy?)
    > Niby dlaczego?

    Jak niepełnoletni, to nie może. Odrzucenie spadku przekracza zakres
    zwykłego zarządu i wymaga zgody sądu.

  • 7. Data: 2008-02-13 08:18:17
    Od: "Gan" <s...@o...pl>

    > Jak niepełnoletni, to nie może. Odrzucenie spadku przekracza zakres
    > zwykłego zarządu i wymaga zgody sądu.

    No ok, zgadza się.
    Chodziło mi o obalenie tezy, którą postawił witek:
    "Jeśli tak zrobią to spadek przejdzie na ich zstępnych, czyli jeśli twoi
    rodzice odrzucą spadek to dług będzie twój. Żadne rozwiązanie."

    i dalej pisze o tym, żeby wziąć z dobrodziejstwem inwentarza.

  • 8. Data: 2008-02-14 09:47:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Feb 2008, Gan wrote:

> [...]
    > rodzice odrzucą spadek to dług będzie twój. Żadne rozwiązanie."
    >
    > i dalej pisze o tym, żeby wziąć z dobrodziejstwem inwentarza.

    wKF: jak spadek obejmuje niepełnoletnich, to z mocy prawa dokonywany
    jest "defaultowo" w dobrodziejstwem inwentarza, prawda?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2008-02-14 10:46:09
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > wKF: jak spadek obejmuje niepełnoletnich, to z mocy prawa dokonywany

    Co oznacza wKF?

    L.

  • 10. Data: 2008-02-14 22:46:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Feb 2008, Liwiusz wrote:

    > Co oznacza wKF?

    ...przepraszam: wKwestiiFormalnej! (normalnie skracam tylko przy
    powtórzeniach :))

    pzdr, Gotfryd