    From: witek <w...@g...pl.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziedziczenie długów
    Date: Tue, 12 Feb 2008 19:17:22 -0600

    PlaMa wrote:
    > Ja z innym pytaniem. Zastanawia mnie to dziedziczenie...
    >
    > Darowizny między rodzicami a dziećmi są nieopodatkowane, prawda?

    prawda

    > Możliwa jest sytuacje, że ojciec zaciąga kredyt, kasę daje synowi (darowizna) po
    > czym umiera a syn nie przyjmuje spadku (czyli spłaty kredytu)?

    Możliwa.

    Art. 527. § 1. Gdy wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową,
    każdy z wierzycieli może żądać uznania tej czynności za bezskuteczną w
    stosunku do niego, jeżeli dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia
    wierzycieli, a osoba trzecia o tym wiedziała lub przy zachowaniu
    należytej staranności mogła się dowiedzieć.

    § 2. Czynność prawna dłużnika jest dokonana z pokrzywdzeniem
    wierzycieli, jeżeli wskutek tej czynności dłużnik stał się niewypłacalny
    albo stał się niewypłacalny w wyższym stopniu, niż był przed dokonaniem
    czynności.

    § 3. Jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli uzyskała korzyść majątkową osoba będąca w
    bliskim z nim stosunku, domniemywa się, że osoba ta wiedziała, iż
    dłużnik działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli.

    § 4. Jeżeli wskutek czynności prawnej dłużnika dokonanej z
    pokrzywdzeniem wierzycieli korzyść majątkową uzyskał przedsiębiorca
    pozostający z dłużnikiem w stałych stosunkach gospodarczych, domniemywa
    się, że było mu wiadome, iż dłużnik działał ze świadomością
    pokrzywdzenia wierzycieli.

    Art. 528. Jeżeli wskutek czynności prawnej dokonanej przez dłużnika z
    pokrzywdzeniem wierzycieli osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową
    bezpłatnie, wierzyciel może żądać uznania czynności za bezskuteczną,
    chociażby osoba ta nie wiedziała i nawet przy zachowaniu należytej
    staranności nie mogła się dowiedzieć, że dłużnik działał ze świadomością
    pokrzywdzenia wierzycieli.

    Art. 529. Jeżeli w chwili darowizny dłużnik był niewypłacalny,
    domniemywa się, iż działał ze świadomością pokrzywdzenia wierzycieli. To
    samo dotyczy wypadku, gdy dłużnik stał się niewypłacalny wskutek
    dokonania darowizny.

    Art. 530. Przepisy artykułów poprzedzających stosuje się odpowiednio w
    wypadku, gdy dłużnik działał w zamiarze pokrzywdzenia przyszłych
    wierzycieli. Jeżeli jednak osoba trzecia uzyskała korzyść majątkową
    odpłatnie, wierzyciel może żądać uznania czynności za bezskuteczną tylko
    wtedy, gdy osoba trzecia o zamiarze dłużnika wiedziała.

    Art. 531. § 1. Uznanie za bezskuteczną czynności prawnej dłużnika
    dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli następuje w drodze powództwa lub
    zarzutu przeciwko osobie trzeciej, która wskutek tej czynności uzyskała
    korzyść majątkową.

    § 2. W wypadku gdy osoba trzecia rozporządziła uzyskaną korzyścią,
    wierzyciel może wystąpić bezpośrednio przeciwko osobie, na której rzecz
    rozporządzenie nastąpiło, jeżeli osoba ta wiedziała o okolicznościach
    uzasadniających uznanie czynności dłużnika za bezskuteczną albo jeżeli
    rozporządzenie było nieodpłatne.

    Art. 532. Wierzyciel, względem którego czynność prawna dłużnika została
    uznana za bezskuteczną, może z pierwszeństwem przed wierzycielami osoby
    trzeciej dochodzić zaspokojenia z przedmiotów majątkowych, które wskutek
    czynności uznanej za bezskuteczną wyszły z majątku dłużnika albo do
    niego nie weszły.

    Art. 533. Osoba trzecia, która uzyskała korzyść majątkową wskutek
    czynności prawnej dłużnika dokonanej z pokrzywdzeniem wierzycieli, może
    zwolnić się od zadośćuczynienia roszczeniu wierzyciela żądającego
    uznania czynności za bezskuteczną, jeżeli zaspokoi tego wierzyciela albo
    wskaże mu wystarczające do jego zaspokojenia mienie dłużnika.

    Art. 534. Uznania czynności prawnej dokonanej z pokrzywdzeniem
    wierzycieli za bezskuteczną nie można żądać po upływie lat pięciu od
    daty tej czynności.

    teraz juz jasne ze nici z tego?