    From: Any User <u...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Dziedziczenie długów
    Date: Thu, 08 Nov 2007 19:31:30 +0100

    Witam

    Nikt bliski mi nie zmarł i wg mojej wiedzy nikt w najbliższym czasie
    tego nie planuje.

    Niemniej jednak chciałbym się dowiedzieć tak sumarycznie, jak to jest z
    dziedziczeniem długów.

    Np. jest taka sytuacja: rodzina 2+1, czyli rodzice i syn jedynak, a
    następnie jedno lub oboje z rodziców umierają. Mają oni jakiś tam
    niewielki majątek, oraz jakieś tam długi.

    Jak wnioskuję z lektury postów na tej grupie, domyślnie syn dziedziczy w
    takiej sytuacji i majątek, i długi. Nasuwają mi się jednak pytania:

    1. Jak to zrobić, aby odziedziczyć tylko majątek, ale nie odziedziczyć
    długów?

    2. Czy i jak da się dowiedzieć, czy są jakieś długi, wobec kogo i w
    jakiej wartości, *przed* decyzją, czy syn chce w ogóle coś dziedziczyć,
    czy chce ten cały spadek odrzucić?

    3. W jakim terminie wierzyciel może rościć sobie prawa do długu? Czy
    jest możliwa sytuacja, że syn już po zakończeniu postępowania spadkowego
    i przyjęciu spadku wraz z długami (załóżmy, że takie były i były
    mniejsze od wartości majątku), będzie narażony na spłatę jakichś nowych
    długów, które istniały, ale o których nie było mu wiadomo w trakcie
    zamykania postępowania?

    4. Co musi być spełnione, aby dług był uznany za część spadku? Czy np.
    bank musi się zgłosić do kogoś (i do kogo), informując go o długu?

    5. Załóżmy, że syn wiedział nieoficjalnie (tzn. nie był przez nikogo
    informowany oficjalnie, natomiast wiedział, jak to w rodzinie) o
    istnieniu długu X, ale bank się nie zgłosił (no właśnie - tutaj jest
    potrzebna odpowiedź na poprzednie pytanie), natomiast obudził się kilka
    miesięcy po zakończeniu postępowania. Co wtedy?

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com