  • 1. Data: 2009-09-14 13:22:05
    Temat: Dziedziczenie a rozdzielnosc majatkowa
    Od: "Konrad N.S." <n...@o...pl>

    jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?

    czy zasady dziedziczenia zmieniają się po ustanowieniu rozdzielności?

    przed ustanowieniem rozdzielności żona dziedziczyłaby po mnie, a ja po żonie
    (nie mamy dzieci, każde z nas ma po 1 rodzeństwie i rodziców).

    natomiast jak będzie wyglądało dziedziczenie w przypadku śmierci jednego z
    małżonków po rozdzielności?
    czy wtedy dziedziczymy po sobie wzajemnie tak jakby nic się nie wydarzyło
    (tu: nie ustanowiono rozdzielności)?
    czy też może posiadane dobra, np. mieszkania będą dziedziczyć rodzeństwo lub
    rodzice danego/zmarłego małżonka?

    p.s.
    moje pytanie ma związek z wątkiem:
    news:h87sog$16ba$1@opal.icpnet.pl czyli
    http://tinyurl.com/pjjqzc czyli
    http://skocz.pl/mieszkanieprobl czyli
    http://groups.google.pl/group/pl.soc.prawo/browse_th
    read/thread/92fdfb23f06b5ad7/f34465ae25323a79?hl=pl&
    q=mieszkanie+problem

  • 2. Data: 2009-09-14 13:39:46
    Temat: Re: Dziedziczenie a rozdzielnosc majatkowa
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Konrad N.S." <n...@o...pl> writes:

    > jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?
    >
    > czy zasady dziedziczenia zmieniają się po ustanowieniu rozdzielności?

    Dopoki majatek jest wspolny, to po smierci męża polowa wspolnego
    majatku jest wlasnoscia żony ("od zawsze", a nie jako spadek), a druga
    połowa podlega dziedziczeniu.

    A majątek odrębny męża podlega dziedziczeniu w całości.

    Na to, kto dziedziczy, nie ma wpływu to, czy dziedziczony majatek był
    połową wspólnego, czy odrębny.

    Jak jest żona i nie ma dzieci, to ustawowo (przy braku testamentu)
    wszystko tak czy owak dziedziczy żona.

    MJ

  • 3. Data: 2009-09-14 14:37:30
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Konrad N.S. wrote:
    > jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?

    bez rozdzielności ze wspolnych rzeczy tylko połowa jest twoja.
    czyli polowa jest żony z definicji, a twoja połowa pójdzie do podziału
    miedzy żonę i dzieci.

    Przy rozdzielnosci całość twojego podpada pod spadek i calość twojego
    idzie miedzy żone i dzieci.

    Bez dzieci róznicy nie ma z dziecmi bez rodzielnosci wiecej dostałaby
    zona, bo pol juz ma swojego i jescze do tego dojdzie czesc towjego. Z
    rodzielonscia calosc bedzie dzielic miedzy siebie i dzieci.

  • 4. Data: 2009-09-15 06:18:39
    Od: "Konrad N.S." <n...@o...pl>

    Użytkownik "Konrad N.S." <n...@o...pl> napisał w wiadomości

    > jak wyglada sprawa dzidziczenia po ustanowieniu rozdzielnosci majtkowej?

    obu panom dziękuję za wyjaśnienia.
    wygląda na to, że korzystnym będzie dla każdego z małżonków (zakładając
    śmierć jednego z nich) pozostawanie w małżeństwie z separacją.
    będzie to korzystniejsze, niż rozówd - oczywiście zakłądając, że któreś z
    małżonków nie sprzeda (choćby tylko na papierze) swoich dóbr (tu
    mieszkania).

    pozdrawiam, dziękuję za pomoc

  • 5. Data: 2009-09-17 13:57:14
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Nie masz rodziców, biedaku??
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2009-09-17 17:24:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ąćęłńóśźż wrote:
    > Nie masz rodziców, biedaku??

    A niby co dziedziczą rodzice?

  • 7. Data: 2009-09-17 17:30:23
    Od: "Konrad N.S." <n...@o...pl>

    > A niby co dziedziczą rodzice?

    no nie znam się na tym, dlatego ich (rodziców) też "wmieszałem" w sprawę
    naświetlając mój problem/pytanie.
    mam nadzieję, że oni nie dziedziczą nic, bo nie miałbym ochoty z nimi
    prowadzić "negocjacji" w przypadku śmierci żony (odwrotnie, u żony też
    niepożądane)

  • 8. Data: 2009-09-17 17:34:34
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Konrad N.S. wrote:

> [...]
    > mam nadzieję, że oni nie dziedziczą nic, bo nie miałbym ochoty z nimi
    > prowadzić "negocjacji" w przypadku śmierci żony (odwrotnie, u żony też

    rodzice i rodzeństwo dziediczą, gdy nie ma dzieci i małżonka.

  • 9. Data: 2009-09-18 06:44:04
    Temat: Re: Dziedziczenie, a rozdzielnosc majtkowa.
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    www.zarzadca.pl/content/view/249/29/
    Kodeks Cywilny Księga 4 Tytuł II Dziedziczenie ustawowe art. 932.
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2009-09-21 07:07:51
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Tylko nie słuchaj "rad" niejakiego witka, bo to jakiś idiota.

    www.rpo.gov.pl/index.php?md=1518&s=1
    JaC

    -----