  • 1. Data: 2002-10-09 06:00:42
    Temat: Dzialalnosc gospodarcza
    Od: "Leszek.Pawlisz" <l...@p...pl>

    Witam

    Mam zawieszona jednoosobowa dzialanosc gospodarcza.
    Zastanawiam sie nad wznowieniem dzialanosci i stad pytania:
    - do jakich urzedow musze to zglosic, w jakiej kolejnosci i kiedy?
    - czy tylko US, czy ZUS tez?
    - czy to prawda, ze moge dopiero gdy wystawie pierwsza fakture?
    Krotko mowiac chodzi o to, by jak najpozniej zaczac placic ZUS.

    z gory dzieki za pomoc

    --
    pozdrowienia
    Leszek Pawlisz, Krakow

  • 2. Data: 2002-10-10 00:17:44
    Temat: Re: Dzialalnosc gospodarcza
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Wed, 9 Oct 2002 08:00:42 +0200),
    "Leszek.Pawlisz" <l...@p...pl> był(a) napisał(a):

    >Mam zawieszona jednoosobowa dzialanosc gospodarcza.
    >Zastanawiam sie nad wznowieniem dzialanosci i stad pytania:
    >- do jakich urzedow musze to zglosic, w jakiej kolejnosci i kiedy?
    >- czy tylko US, czy ZUS tez?

    US teoretycznie coś koło 5-7 dni przed, ale tu zależy wszystko od
    interpretacji. Ja składałem w dniu i było OK.

    ZUS do 7 dni PO rozpoczęciu.

    >- czy to prawda, ze moge dopiero gdy wystawie pierwsza fakture?
    >Krotko mowiac chodzi o to, by jak najpozniej zaczac placic ZUS.

    A wiec do 7 dni po. Ale z dniem FV (najpóźniej) odwieszasz!

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

    ,,Zerwanie plomb grozi utratą gwarancji'' (c) gwarancja
    ,,A juz forma grozby w warunkach gwarancji, to ewenement'' (c) Expert

  • 3. Data: 2002-10-12 08:27:36
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Leszek.Pawlisz" <l...@p...pl> napisał:

    >Mam zawieszona jednoosobowa dzialanosc gospodarcza.
    Zawieszenie dzialalnosci przyjmuje (ZCTW) tylko US.

    >czy ZUS tez?
    Do ZUS zglosiles NIE zawieszenie, ale zamkniecie !
    Sprawdz deklaracje, ktore podpisales i zlozyles (lepiej, by ZUS tego
    faktu nie odkryl).
    Teraz do ZUS-u mozesz zglosic rozpoczecie dzialalnosci (NIE
    odwieszenie nie ma takich drukow) - ciekawe jaka date wpiszesz ;-(

    >Krotko mowiac chodzi o to, by jak najpozniej zaczac placic ZUS.
    Zgodnie z obowiazujaca ustawa skladki ZUS powinienes placic od momentu
    rozpoczecia dzialalnosci (date podales w zgloszeniu, w urzedzie gminy)
    do jej zakonczenia (rowniez w UG).

    Artur Golański

  • 4. Data: 2002-10-13 20:16:55
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Sat, 12 Oct 2002 08:27:36 GMT), A...@k...net.pl
    (Artur Golański) był(a) napisał(a):

    >Zawieszenie dzialalnosci przyjmuje (ZCTW) tylko US.

    No jest to wielce zamotane, aczkolwiek zawiesza sie z przyczyny ZUSu.
    I ten nie ma pojęcia zawieszenie, ale ma wyrejestrowanie, choc niby z
    innym kodem niż wyrejestrowanie-likwidacja... Nikt do końca nie wie
    jak to działa :-(

    >Do ZUS zglosiles NIE zawieszenie, ale zamkniecie !
    >Sprawdz deklaracje, ktore podpisales i zlozyles (lepiej, by ZUS tego
    >faktu nie odkryl).

    nie zgłosił zamknięcia, ale wyrejestrowanie. Ale panienki twierdzą, że
    kod wtyrejestrowania jest inny niż w przypadku likwidacji i niby
    oznacza zawieszenie. Ale nikt nie umie do końca wskazać jak to działa
    :-(

    >Teraz do ZUS-u mozesz zglosic rozpoczecie dzialalnosci (NIE
    >odwieszenie nie ma takich drukow) - ciekawe jaka date wpiszesz ;-(

    Odwieszenia. Ja tak składałem i teściowie tak składają od lat... Nie
    mówię, że to jest właściwie, ale na razie działa i miejmy nadzieję, że
    będzie działać...

    >Zgodnie z obowiazujaca ustawa skladki ZUS powinienes placic od momentu
    >rozpoczecia dzialalnosci (date podales w zgloszeniu, w urzedzie gminy)
    >do jej zakonczenia (rowniez w UG).

    No czy aby na pewno?

  • 5. Data: 2002-10-13 22:31:52
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 13 Oct 2002, Tristan Alder wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >rozpoczecia dzialalnosci (date podales w zgloszeniu, w urzedzie gminy)

    Widocznie nie czytałeś pewnej dyskusji ;) która tu była a w której
    wmieszałem się w podwątek o powyższym temacie: Artur dokładnie tak
    uważa jak napisał.

    Wbrew (IMO) wnioskom z pojęcia "termin rejestracji" z UPDG,
    wbrew stanowisku paru doradców oraz opinii US i ZUS (naszych,
    dla jasności :)). Do zastrzeżenia że podanie *różnej* daty
    rozpoczęcia DG w US i ZUS stanowi rzeczywiste niebezpieczeństwo
    problemów - a która to data w obu przypadkach IMO, choćby z tytułu
    obowiązku zgłaszania *po* zajściu zdarzenia - jest datą *faktycznego*
    rozpoczęcia DG - nie uznał za stosowne się odnieść, podać
    podstawy prawnej nie raczył (wolno mu) natomiast uważa iż
    każdy który uważa inaczej powinien taką podstawę podać
    (PDG widać to jest za mało - fakt że sformułowanie nie
    mówi że w *innej* ustawie nie może być ostrzejszego
    warunku - to jest możliwe).
    No a to że w razie nierozpoczęcia DG "w terminie zgłoszenia
    DG" a zarejestrowania w ZUS z tym (deklarowanem) terminem
    do kolizji musiałoby dojść jest chyba oczywiste - dotąd
    *nikt* nie podważał że w US zgłasza się fakt *rzeczywistego*
    rozpoczęcia DG.

    Przypominam że "uruchomienie DG po dacie deklarowanej"
    testuję na sobie :> więc byłem zmotywowany żeby się
    poupewniać co i jak.

    Na zarzut że "to się okaże" mam tylko jedną odpowiedź:
    poczekamy jeszcze niecałe 4 lata a później ja poproszę
    o przykład przeciwny (czyli kogoś kto przegrał sprawę
    we wszystkich instancjach, będąc pozwany przez ZUS).

    Oczywiście jeśli ja przegram :[ będąc pozwany przez ZUS
    to będę się czuł w obowiązku odszczekać :] w miejscach
    gdzie podobne (jakoby) herezje głosiłem.

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (FYI: opinie m.in. z biura podatkowego "u mnie" oraz
    od Orki. Resztę znasz bo kilka razy komentowałem
    na *.podatki :))

  • 6. Data: 2002-10-14 19:47:55
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    Tristan Alder <s...@p...onet.pl> napisał:

    >I ten nie ma pojęcia zawieszenie, ale ma wyrejestrowanie,
    No wlasnie dlaczego nie ma zawieszenia ?
    Bo ustawa nie przewiduje takiej mozliwosci.

    >choc niby zinnym kodem niż wyrejestrowanie-likwidacja...
    A to dziwne ! Podasz nr tego kodu ?
    Ja znalazlem jedynie "140" (zaprzestanie prow. dzal. gosp.),
    141 zaprzestanie..działalnosci, 142 zaprzestanie.. wolnego zawodu.

    >Nikt do końca nie wie jak to działa :-(
    Ale wielu sie upiera nad 'zawieszeniem' :-P

    >nie zgłosił zamknięcia, ale wyrejestrowanie.
    Cytuje z ZUS-owskiego poradnika dla płatników składek (str. 4)
    'płatnik skladek, ktory "zakonczyl" prow. przez siebie dział.
    zobowiazany jest złożyc zgloszenie 'wyrejestrowania' w terminie 7 dni
    od daty zaistnienia tego faktu.

    >Ale panienki twierdzą, że kod wtyrejestrowania jest inny niż w przypadku likwidacji
    Tylko panienka nie potrafi poprzec swego twierdzenia nr i oznaczeniem
    kodu ustalonej przez Jej pracodawce ?

    >Odwieszenia.
    Nie 'odwieszenia', bo jak sam stwierdziles nie zawieszales, tylko
    "wyrejestrowales" sie jako platnik skladek. Natomiast zglaszajac sie
    ponownie do ubezp. wypelniasz druk ZUA, w którym w poz. VI. 02
    wpisujesz date 'powstania' obowiazku ubezpieczenia. Kwestię owego
    'powstania' podaje: art. 13. "OBOWIAZKOWO ubezpieczeniom emerytalnemu,
    rentowym, chorobowemu i wypadkowemu podlegaja:
    4) osoby prowadzace działalnosc pozarolnicza - od dnia ROZPOCZECIA
    wykonywania działalnosci do dnia ZAPRZESTANIA wykonywania tej
    działalnosci".
    Podstawa prawna: (do wiad. Gotfryda !! jesli zdanie
    >nie uznał za stosowne się odnieść, podać podstawy prawnej nie raczył
    było skierowane pod moim adresem)
    ustawa z dn. 13.10.1998 r. (i kolejne zmiany) o systemie ubezpieczen
    społecznych.

    >Ja tak składałem i teściowie tak składają od lat...
    >Nie mówię, że to jest właściwie, ale na razie działa i miejmy nadzieję,
    No wlasnie 'nie mowisz' ;-/ Powstaje pytanie: jesli ZUS zakwestionuje
    Twoje postepowania (zazada zaleglych skladek z odsetkami), a Ty sie
    odwolasz do sadu, to JAKA bedzie interpretacja sedziego w kwestii
    co znaczy moment rozpoczecia i zakonczenia ?

    >No czy aby na pewno?
    Sam rozsadz, nie czekaj na sad ;-D
    Ja tylko powtorze: kazdy kto rozpoczyna dzialalnosc (i konczy !)
    odnosne daty deklaruje w zgloszenie rozpoczecia/zakonczenia dzialnosci
    w UG i to sa fakty.

    Artur Golański

  • 7. Data: 2002-10-14 20:31:58
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    napisał w wiadomości news:Pine.LNX.4.21.0210132339360.26617-100000
    @irys.stanpol.com.pl...
> [...]
    > problemów - a która to data w obu przypadkach IMO, choćby z tytułu
    > obowiązku zgłaszania *po* zajściu zdarzenia (..)

    IMHO co do US obowiązek zgłaszania _po_ wcale nie jest taki jednoznaczny.
    art.6.6 uzeipp stanowi:
    "Podatnicy podatku dochodowego od os.fiz., którzy samodzielnie obliczają
    zaliczki
    na ten podatek (..) dokonują zgłoszenia id. nie później niż w terminie
    złożenia
    pierwszej (..) deklaracji..."

    Skoro "nie później" to znaczy, że można dużo wcześniej.
    Skoro "dużo wcześniej" to znaczy, że może też być _przed_ wystąpieniem
    zdarzenia - IMHO przepis nic konkretnego nie mówi jak daleko w czasie można
    się cofnąć a jak daleko nie (chyba że jest jeszcze jakiś inny).

    pozd.Pix

  • 8. Data: 2002-10-15 09:10:31
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Oct 2002, Artur Golański wrote:
    [...]
    >+ Podstawa prawna: (do wiad. Gotfryda !!

    A dziękuję :)
    Przyznaję że było "pod twoim adresem", bo ostatnio tak
    jakoś wyszło... ;]
    [..do Tristana....]
> [...]
    >+ odwolasz do sadu, to JAKA bedzie interpretacja sedziego w kwestii
    >+ co znaczy moment rozpoczecia i zakonczenia ?

    Wniosek: czekamy na jakis wyrok. Bo pytanie jaka będzie
    interpretacja sędziego do zarzutu że miało miejsce prowadzenie
    DG bez zgłożenia w US daje równie niejasny wynik - IMHO
    *bardziej* prawdopodobne że negatywny (a mandat w okolicy
    2,5 czy 3 kzł max, o ile mi wiadomo wymierzany raczej bliżej
    max niż min).
    Wiem co powiem sędziemu: "owszem, ZAMIERZAŁEM rozpocząć 1.X
    ale ROZPOCZĄŁEM 8.X z przyczyn różnych (tu lista)."

    Jak dla mnie jest jedna wskazówka "wykładniowa":
    - fakt zamiaru rozpoczęcia DG w UM/UG zgłasza się "przed" czy "po" ?
    - fakt rozpoczęcia DG w US i ZUS zgłasza się "przed" czy "po" ?

    [...]
    >+ Sam rozsadz, nie czekaj na sad ;-D
    >+ Ja tylko powtorze: kazdy kto rozpoczyna dzialalnosc (i konczy !)
    >+ odnosne daty deklaruje w zgloszenie rozpoczecia/zakonczenia dzialnosci
    >+ w UG i to sa fakty.

    Owszem, i owa deklarowana data niekoniecznie pokrywa się z datą
    faktycznego rozpoczęcia DG zgłaszaną do US, to też fakt.
    A interpretacje mamy różne :) no i padło na to że na mój
    rozum akurat właściwsza jest ta "nie twoja".
    OK, jakbyś wiedział o jakimś wyroku "w tej kwestii" to stoję
    w kolejce o wiedzę !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2002-10-15 19:40:21
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisał:

    > Owszem, i owa deklarowana data niekoniecznie pokrywa się z datą
    >faktycznego rozpoczęcia DG zgłaszaną do US, to też fakt.
    A to juz problem podatnika/platnika.
    Prawdopodobnie {podkreslam IMO} US ukarze podatnika kara porzadkowa za
    niedochowanie terminu zgloszenia, ale nie ukarze za niezapłacenie
    podatku, poniewaz dzialalnosci nie rozpoczeto i dochod nie wystapil
    (do sprawdzenia w gestii US).
    Natomisat ZUS deklaracje daty rozp. zlozona w UG przez platnika moze
    przyjac za fakt i tego sie trzymac (ZTCW UG ma obowiazek powiadomic
    wlasciwy ZUS o tym fakcie). Ustawa nie definiuje pojecia 'data
    rozpoczecia', a ZUS raczej nie ma uprawnien do kontrolowania ksiag
    podatkowych i mozliwosci sprawdzenia faktycznego dnia rozpoczecia.

    > no i padło na to że na mój rozum akurat właściwsza jest ta "nie twoja".
    A gdzie 'padło' ;-D Jakos nie zauwazylem. Ale skoro TY tak twierdzisz.
    Podpisuje "protokol rozbieznosci" i niech tak pozostanie.

    Artur Golański

  • 10. Data: 2002-10-16 10:18:39
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Oct 2002, Artur Golański wrote:
    [...]
    >+ Natomisat ZUS deklaracje daty rozp. zlozona w UG przez platnika moze
    >+ przyjac za fakt i tego sie trzymac (ZTCW UG ma obowiazek powiadomic
    >+ wlasciwy ZUS o tym fakcie).

    Powiadamia, ponieważ okres od uzyskania zezwolenia do rozpoczęcia
    DG miałem spory (ponad miesiąc, choć od deklarowanego terminu
    rozpoczęcia do rozpoczęcia był tylko tydzień z hakiem) to ZUS
    zdążył mi posłać pisemko z tekstem "przypominają że..." :)
    Jak już kiedyś pisałem - wyjasnienie przyjęli bez mruczenia.
    Jestem świadom że w przypadku złośliwym mogłoby to być celowe,
    ale również po okresie przedawnienia będzie świadczyło że
    to nie "ZUS przeoczył w bałaganie"[2] tylko uznał za prawidłowe.
    Ja ci nie odpuszczę ;)

    >+ Ustawa nie definiuje pojecia 'data
    >+ rozpoczecia', a ZUS raczej nie ma uprawnien do kontrolowania ksiag
    >+ podatkowych i mozliwosci sprawdzenia faktycznego dnia rozpoczecia.

    Ano prawda. Ale w razie postawienia takiego zarzutu przecież
    *ja* mam prawo wyciągnięcia z szuflady wszystkich dowodów,
    które uznam za stosowne ! Dobrowolnie, nie z nakazu ZUS...

    >+ > no i padło na to że na mój rozum akurat właściwsza jest ta "nie twoja".
    >+ A gdzie 'padło' ;-D [...]

    "na mój rozum" ;), przecież przyznałem :)
    [...]
    >+ Podpisuje "protokol rozbieznosci"

    Ja też.

    >+ i niech tak pozostanie.

    :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [2] z którejś dyskusji, ktoś później trzymał w sygnaturce:
    "ZUS można nazwac organizacją przestępczą, ale nie
    można - zorganizowaną"