    From: g...@w...studio.tpi.pl (Adam Wysocki)
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.soc.edukacja.szkola
    Subject: Dyrektor skonfiskował komórkę
    Date: Wed, 30 Mar 2005 13:36:49 +0000 (UTC)

    Hej.

    Sytuacja wygląda tak:

    - szkoła ma w statucie zapis informujący o tym, że nie wolno korzystać
    z telefonów komórkowych na lekcji (taki zapis jest zgodny z prawem?
    Jeśli nie, z którym konkretnie artykułem?).

    - uczeń 3 klasy gimnazjum, przebywając podczas przerwy na terenie
    podstawówki (to zespół szkół) wyciągnął telefon żeby przeczytać
    SMSa.

    - dyrektor wyciągnął mu telefon z ręki, mówiąc "dawaj to" i odszedł.
    Chłopak potem poszedł do gabinetu spytać o swoją własność, a dyrektor
    (strasznie krzycząc) kazał przyjść w czerwcu z rodzicami.

    - w momencie kradzieży (bo inaczej tego nazwać nie można) na wyświetlaczu
    telefonu był SMS. Czy jeśli dyrektor wbrew woli nadawcy (mojej) i odbiorcy
    (tego chłopaka) go przeczytał, można go oskarżyć o naruszenie prywatności
    korespondencji?

    - chłopak dorabia sobie do kieszonkowego pracując na umowę-zlecenie
    i sytuacja, w której pracodawca traci z nim jedyny kontakt (także po
    szkole, bo chłopak nie dostał telefonu z powrotem) może narazić go na
    straty.

    Generalnie - co, oprócz przyjścia z rodzicami, można w takiej sytuacji
    zrobić? Przyjście z rodzicami raczej odpada ze względu na to, że chłopak
    ma strasznie despotyczną matkę, która na pewno ukarze go za to, że musi
    przez niego zwalniać się z pracy itp. To co zrobił ten dyrektor jest
    oczywiste naruszeniem prawa, ale mógłby ktoś podać dokładną podstawę
    prawną, tzn. które artykuły zostały naruszone? Znalazłem w sieci stronę
    http://www.brpd.gov.pl/kontakt.html, na której można skontaktować się
    z rzecznikiem praw dziecka. Myślicie że warto? Co on w takiej sytuacji
    zrobi - jego biuro wyśle pismo do szkoły?

    Pozdrawiam.

    --
    Adam Wysocki * www.gophi.rotfl.pl * GG: 1234 * Fidonet: 2:480/127.21
    13:35:49 <Melyan> o, gofi tu siedzi <weirdo> dobry gofi nie jest zly