  • 1. Data: 2009-01-26 11:07:07
    Temat: Dylematy prawne z pewnym starym kredytem odnawialnym
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    Witam

    Sprawa dotyczy pewnego historycznego rachunku (konsumenckiego) w jednym
    z dużych banków (na razie jego nazwa jest jak sądze bez znaczenia).
    Był sobie rachunek osobisty i powiązany z nim kredyt odnawialny.
    Złożyło się tak, że pewnego dnia na rachunek przestały wpływać
    pieniądze, a część debetu pozostała niespłacona - dajmy 2000 zł. W
    regulaminie kredytu odnawialnego znajdował się zapis, że co miesiąc
    bedzie pobierana automatycnie kwota w wysokości 10% salda debetowego, a
    posiadacz powinien zapewnić tam wpływy. Czyli sytuacja wyglądała tak:
    1. miesiąc: ROR=0 zł, KO= -2000 zł, 2. miesiąc: ROR=0 zł, KO= -2200 zł,
    3. miesiąc: ROR=0 zł,KO= -2420 zł itede. Oprócz tego normalne,
    regulaminowe odsetki.
    No i teraz seria moich pytań:
    - Czy to aby na pewno jest zgodne z prawem (choć nie przypuszczam, aby
    prawnicy banku przepuścili procedurę nielegalną, ale kto wie)?
    - Czy coś takiego podlega reklamacji i jaki jest na nią przeznaczony czas?

    Co ciekawe, umowa kredytu odnawialnego została zawarta na rok - chyba,
    acz mogła być i na 2-3, tego dokładnie nie pamiętam, umowy nie mam, a
    regulamin z tamtego czasu twierdzi, że tylko na 12 miesięcy; co istotne
    - w sierpniu. Jakiś czas później (3 lata), rachunek debetowy zostaje
    przez bank zamknięty, ale w październiku-listopadzie (brakuje mi 1
    wyciągu). Czy jest w jakiś sposób prawnie uzasadnione samodzielne
    przedłużenie przez bank umowy?

    Wdzięczny będe za wszelkie sugestie, konkretne wskazówki gdzie szukać
    informacji itepe.

    de Fresz

  • 2. Data: 2009-01-26 13:34:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    de Fresz wrote:
    > W regulaminie
    > kredytu odnawialnego znajdował się zapis, że co miesiąc bedzie pobierana
    > automatycnie kwota w wysokości 10% salda debetowego, a posiadacz
    > powinien zapewnić tam wpływy.

    a z jakiego tytułu ta kwota miała być pobierana?

> [...]
    > - Czy to aby na pewno jest zgodne z prawem (choć nie przypuszczam, aby
    > prawnicy banku przepuścili procedurę nielegalną, ale kto wie)?

    napisz na co te 10% szło?
    Bo przecież nie jako oprocentowanie bo tego byłoby sporo ponad to co można.

    > - Czy coś takiego podlega reklamacji i jaki jest na nią przeznaczony czas?

    zawsze można reklamować.

> [...]
    > acz mogła być i na 2-3, tego dokładnie nie pamiętam, umowy nie mam, a
    > regulamin z tamtego czasu twierdzi, że tylko na 12 miesięcy; co istotne

    weż sobie kopię umowy z banku.

    jeśli rachunek był na rok, to potem został zamknięty i leciały już tylko
    odsetki

> [...]
    > przez bank zamknięty, ale w październiku-listopadzie (brakuje mi 1
    > wyciągu). Czy jest w jakiś sposób prawnie uzasadnione samodzielne

    trzeba ją przeczytać

    > Wdzięczny będe za wszelkie sugestie, konkretne wskazówki gdzie szukać
    > informacji itepe.

    mało danych.

  • 3. Data: 2009-01-26 13:57:20
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-01-26 14:34:08 +0100, witek <w...@g...pl.invalid> said:

    > a z jakiego tytułu ta kwota miała być pobierana?

    Spłaty zaciągniętego debetu. W regulaminie jest adnotacja, w stylu:
    posiadacz jest zobowiązany zapewnić wpływy na konto, z którego będą
    pobierane spłaty.

    > Czyli sytuacja wyglądała tak: 1. miesiąc:
    >

    > napisz na co te 10% szło?

    No właśnie nie wiem na co. Wygląda, że na powiększenie zadłużenia :-/

    > Bo przecież nie jako oprocentowanie bo tego byłoby sporo ponad to co można.

    > zawsze można reklamować.

    Nie wyraziłem się może precyzyjnie - sprawa jest z przed kilku lat, ale
    dopiero teraz wyszły mi takie kfiatki. Pytanie: jaki jest dopuszczalny
    czas reklamacji takich nieprawidłowości (o ile to są nieprawidłowości)?

    > weż sobie kopię umowy z banku.

    Trzymają je?To było jakieś 7-8 lat temu. Zresztą z tego co pamiętam,
    umowa to był prosty formularz, regulamin był w załączniku, w formie
    książeczki (tą mam).

    > jeśli rachunek był na rok, to potem został zamknięty i leciały już
    > tylko odsetki

    No właśnie nie został zamknięty przez bank. Żeby było śmieszniej,
    miałem równocześnie kartę kredytową i rachunek debetowy. Rachunek karty
    został zamknięty, debetowy - nie.

    > Jakiś czas później (3 lata), rachunek debetowy zostaje
    >
    > trzeba ją przeczytać

    W regulaminie wyraźnie piszą, że ten kredyt jest przyznawany na
    maksymalnie 12 miesięcy.

    > mało danych.

    Chętnie uzupełnie, ale o co? ;-)

    de Fresz

  • 4. Data: 2009-01-26 15:08:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    de Fresz wrote:

    > Spłaty zaciągniętego debetu. W regulaminie jest adnotacja, w stylu:
    > posiadacz jest zobowiązany zapewnić wpływy na konto, z którego będą
    > pobierane spłaty.

    czyli te 10% zadłużenia powinno być pobierane z rachunku, a nie
    doliczane do debetu. To jakas bzdura im wyszla.
    Te 10% to zobowiązanie minimalnej spłaty a nie jakieś doliczenie do
    rachunku.
    Jak 10% nie było spłacone, to mogli zrobić dwie rzeczy:
    a) uznać, że osoba nie wywiązała się ze zobowiązania i naliczyć karne
    opłaty, odsetki, itp itd
    b) na siłę ściągnąć te 10% z konta tam robiąc niedozowlony debet

    > No właśnie nie wiem na co. Wygląda, że na powiększenie zadłużenia :-/

    może to jakieś opłaty karne, tylko kwoty wyglądają podobnie

> [...]

    > Trzymają je?To było jakieś 7-8 lat temu. Zresztą z tego co pamiętam,
    > umowa to był prosty formularz, regulamin był w załączniku, w formie

    Trzymają. Jak masz regulamin to czytaj dokładnie.
    Zresztą, jak to było 7-8 lat temu, to ja bym się zastanowił nad kwestią
    czy to się w ogóle nie przedawniło.

    > W regulaminie wyraźnie piszą, że ten kredyt jest przyznawany na
    > maksymalnie 12 miesięcy.

    a poniżej zapewne pisze, że może być odnowiony na następny okres 12
    miesięcy. Czytaj dokłdnie

  • 5. Data: 2009-01-26 16:09:46
    Od: de Fresz <d...@n...o2.pl>

    On 2009-01-26 16:08:44 +0100, witek <w...@g...pl.invalid> said:

    > czyli te 10% zadłużenia powinno być pobierane z rachunku, a nie
    > doliczane do debetu. To jakas bzdura im wyszla.

    Też mi się tak wydaje, ale wolałbym uzyskać na to jakieś potwierdzenie
    w przepisach.

> [...]
    > opłaty, odsetki, itp itd
    > b) na siłę ściągnąć te 10% z konta tam robiąc niedozowlony debet

    Poniekąd robili "b", ale doliczali to do rachunku debetowego, nie
    pomniejszając samego debetu. No i teraz pytanie - w takich
    okoliczniściach na ile jest to zgodne z prawem? Takie samodzielne
    pożyczanie (bez umowy) dłużnikowi pieniędzy niby na spłatę, które
    jednak nie zmniejszają długu, tylko go powiększają? Wiem że ja nie
    wywiązałem się ze swojej części zobowiązania (utrzymywanie salda na
    koncie), ale czy to uzasadnia takie działanie banku?

    > może to jakieś opłaty karne, tylko kwoty wyglądają podobnie

    A jakie mogą być opłaty karne w wysokości 10% zadłużenia miesięcznie?
    Tak zgodnie z prawem, naliczane przez bank?

    > zawsze można reklamować.

    Nie ma żadnego terminu przedawnienia? Nie wiem, 3, 5, 10- lat?

    > Trzymają. Jak masz regulamin to czytaj dokładnie.
    > Zresztą, jak to było 7-8 lat temu, to ja bym się zastanowił nad kwestią
    > czy to się w ogóle nie przedawniło.

    To zupełnie inna kwestia, ale ze względu na zupełnie inne aspekty, będę
    o to pytał jeszcze w osobnym wątku.

    > a poniżej zapewne pisze, że może być odnowiony na następny okres 12
    > miesięcy. Czytaj dokłdnie

    W regulaminie pisze, że: Bank może wyrazić zgodę na odnowienie KO na
    kolejny taki sam okres, na takich samych warunkach. Odnowienie może
    mieć miejsce tylko w przypadku, jeśli posiadacz spełnia takie same
    warunki, na podstawie których został przydzielony kredyt.

    de Fresz

  • 6. Data: 2009-01-26 20:23:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    de Fresz wrote:

    > Poniekąd robili "b", ale doliczali to do rachunku debetowego, nie
    > pomniejszając samego debetu.

    Może debet się powiększał o tyle samo przez odsetki i kary, ale w tedy
    na zamkniętym koncie nie powinno być zero tylko też minus.

    Tego sie nie da wyjaśnić bez przejścia się do banku i policzenia
    wszystkiego od początku

    > Wiem że ja nie wywiązałem
    > się ze swojej części zobowiązania (utrzymywanie salda na koncie), ale
    > czy to uzasadnia takie działanie banku?

    Jeśli był zapis w regulaminie, że pobierane jest z konta to czemu nie.
    Tak to sobie jeszcze mozemy dlugo gdybac.
    czytaj umowe i regulamin i idz do banku. Na grupie wrozek nie ma.

> [...]
    > miejsce tylko w przypadku, jeśli posiadacz spełnia takie same warunki,
    > na podstawie których został przydzielony kredyt.

    wiec bank wyraził zgodę i jak widać ciągle wyraża.

  • 7. Data: 2009-01-26 21:46:56
    Od: de Fresz <d...@N...pl>

    On 2009-01-26 21:23:17 +0100, witek <w...@g...pl.invalid> said:

    > Może debet się powiększał o tyle samo przez odsetki i kary, ale w tedy
    > na zamkniętym koncie nie powinno być zero tylko też minus.

    Czy Ty naprawdę nie dostrzegam różnicy pomiędzy kwotami rzędu 30%
    rocznie, a 10% miesięcznie?

    > Tego sie nie da wyjaśnić bez przejścia się do banku i policzenia
    > wszystkiego od początku

    Tak się składa że znalazłem komplet wyciągów (przez lata myślałem że
    przepadły) i już to mniewięcej policzyłem. Jak w mordę wychodzi circa
    13-15% procent miesięcznie kwoty doliczanej przez bank "z sufitu".

    > Jeśli był zapis w regulaminie, że pobierane jest z konta to czemu nie.
    > Tak to sobie jeszcze mozemy dlugo gdybac.

    To nie jest odpowiedz osadzona w przepisach prawa, na zdawałoby się
    dość jasno postawione pytanie.

    > wiec bank wyraził zgodę i jak widać ciągle wyraża.

    Bez wniosku zainteresowanego? Bez potwierdzenia "spełniania warunków"?
    Intersują mnie podstawy (których w regulaminie nie znajduję), a które
    mogą leżeć gdzieś w przepisach prawa.

    de Fresz