  • 1. Data: 2004-02-13 15:46:40
    Temat: Dublet
    Od: "kwizak" <k...@w...pl>

    Czy ktos mi moze potwierdzic taka informacje, ze jezeli zawarlem umowe kupna
    samochodu i wplacilem zaliczke, natomiast druga strona (salon) nie wywiazala
    sie z terminu dostarczenia mi tego samochodu (minal 31 stycznia) to mam
    prawo roscic od nich zwrotu podwojnej zaliczki, czyli dubletu? Jezeli to
    mozliwe to prosze o prawne odwolania do KC. Z gory dziekuje za szybkie
    odpowiedzi. Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-02-13 18:13:12
    Temat: Re: Dublet
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kwizak" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    Kodeks cywilny:

    Art. 394. § 1. W braku odmiennego zastrzeżenia umownego albo zwyczaju
    zadatek dany przy zawarciu umowy ma to znaczenie, że w razie niewykonania
    umowy przez jedną ze stron druga strona może bez wyznaczenia terminu
    dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a jeżeli sama
    go dała, może żądać sumy dwukrotnie wyższej.

    § 2. W razie wykonania umowy zadatek ulega zaliczeniu na poczet
    świadczenia strony, która go dała; jeżeli zaliczenie nie jest możliwe,
    zadatek ulega zwrotowi.

    § 3. W razie rozwiązania umowy zadatek powinien być zwrócony, a obowiązek
    zapłaty sumy dwukrotnie wyższej odpada. To samo dotyczy wypadku, gdy
    niewykonanie umowy nastąpiło wskutek okoliczności, za które żadna ze stron
    nie ponosi odpowiedzialności albo za które ponoszą odpowiedzialność obie
    strony.

    Z tym, że trzeba się zastanowić, czy wpłacałeś zadatek, czy zaliczkę.