  • 1. Data: 2004-02-13 15:26:41
    Temat: Czy mają prawo wejść do domu?
    Od: "kuba" <p...@p...home.pl>

    Witam!
    Mam trochę zagmatwaną sprawę.
    Miałem firmę komputerową,
    którą zamknąłem dwa i pół roku temu.
    Miałem ją zarejestrowaną tu gdzie mieszkam.
    Trzy tygodnie temu miałem "wizytę" funkcjonariuszy policji,
    z nakazem przeszukania lokalu mojej - nieistniejącej już - firmy.
    W mieszkaniu znaleźli dwie płyty, które zatrzymano jako "dowody".
    Nawiasem mówiąc były to moje zeskanowane i nagrane zdjęcia,
    ale panowie nie mieli nawet sprzętu umożliwiającego sprawdzenie
    ich legalności, a komputera w domu - akurat - nie miałem
    żeby im ich legalność udowodnić.
    Panowie policjanci, gdy nic nie znaleźli dostali "kota".
    Popisywali się totalnym chamstwem (typu: Co to oni mi nie zrobią)
    i to co zostawili u mnie w domu... Dobrze, że klepek nie poodrywali.
    Do dzisiaj nie dostałem również poprawionego nakazu rewizji.

    Trochę mnie to irytuje, więc jestem ciekaw:
    Czy mogą w ogóle do mnie wejść nie mając odpowiednich dokumentów?
    Czy mogą zabierać mi płyty gdy nie potrafią sprawdzić ich legalności?
    Mogłem tam mieć przecież coś ważnego, nie tylko zdjęcia...
    Czy istnieje możliwość wyegzekwowania na policjantach
    - chociaż - kulturalnego zachowania?
    Czy coś to zachowanie określa? Jakieś paragrafy?
    Jakiś specjalny zwierzchnik od tego?

    Proszę o odpowiedź:

    Kuba

  • 2. Data: 2004-02-13 18:02:00
    Temat: Re: Czy mają prawo wejść do domu?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kuba" <p...@p...home.pl> napisał w wiadomości

    > Trochę mnie to irytuje, więc jestem ciekaw:
    > Czy mogą w ogóle do mnie wejść nie mając odpowiednich dokumentów?

    Tak, na podstawie legitymacji służbowej. Ale takie przeszukanie podlega
    zatwierdzeniu. oni pewnie mieli nakaz wydany na firmę. To nic nie zmienia,
    bo nakaz przeszukania dotyczy adresu, a nie firmy. Wymienia się czego
    dotyczy dla formalności. Zresztą czasem, gdy się okazuje, że na przykład
    osoba, u której ma się zrobić przeszukanie sprzedała mieszkanie i
    wyprowadziła się, to się odstępuje od przeszukania i ogranicza do
    przesłuchania na tę okoliczność zastanych osób. Ale jak pisałem adresat
    nakazu ma marginalne znaczenie.

    > Czy mogą zabierać mi płyty gdy nie potrafią sprawdzić ich legalności?

    Mogą. Powołają biegłego i zwrócą płyty, jeśli się okaże, że są legalne. ja
    wiem, ze to trwa, ale niestety tego uniknąć się nie da.

    > Mogłem tam mieć przecież coś ważnego, nie tylko zdjęcia...

    Mogłeś. No ale tego nie da się przeskoczyć.

    > Czy istnieje możliwość wyegzekwowania na policjantach
    > - chociaż - kulturalnego zachowania?

    Wiesz, to jest ocenne. Możesz oczywiście napisać skargę na tych
    policjantów, ze się źle zachowywali. Ale tak naprawdę będzie ciężko
    udowodnić, jak było faktycznie.

    > Czy coś to zachowanie określa? Jakieś paragrafy?

    No przede wszystkim zdrowy rozsądek. Nie ma instrukcji określającej,
    jakich słów nie wolno kierować do osoby przeszukiwanej. Zresztą nie
    wyobrażam sobie jej napisania.

    > Jakiś specjalny zwierzchnik od tego?

    Przede wszystkim komendant jednostki, z której byli. Do niego ewentualnie
    kieruj skargę. Ale zastanów się, bo czasem jest tak, że wina nie tylko po
    ich stronie leży. Ty jesteś podenerwowany, oni są podenerwowani tym że Ty
    jesteś podenerwowany. Ty denerwujesz się, że oni się denerwują itd. W
    konsekwencji komuś puszczają nerwy. ja wiem, że tak nie powinno być. Ale
    to jest życie i nie wszystko dzieje się pod paragraf.

  • 3. Data: 2004-02-13 19:25:51
    Od: "kuba" <p...@p...home.pl>

    > Mogą. Powołają biegłego i zwrócą płyty, jeśli się okaże, że są legalne. ja
    > wiem, ze to trwa, ale niestety tego uniknąć się nie da.

    No cóż, dobrze, ze nieszukali telewizora, albo ubrań...

    > Wiesz, to jest ocenne. Możesz oczywiście napisać skargę na tych
    > policjantów, ze się źle zachowywali. Ale tak naprawdę będzie ciężko
    > udowodnić, jak było faktycznie.

    Mam kilku świadków, pozostaje tylko problem
    "liczenia się" mojego (i swiadków) sowa przeciwko ich.
    Jeżeli takie rzeczy się dzieją, to znaczy, że komendant na nie pozwala...

    > No przede wszystkim zdrowy rozsądek.

    No. Tylko, ze zdrowy rozsadek działa tylko przy obustronnym użyciu...

> [...]
    > konsekwencji komuś puszczają nerwy. ja wiem, że tak nie powinno być. Ale
    > to jest życie i nie wszystko dzieje się pod paragraf.

    Nie. Byłem spokojny i uprzejmy.
    Aż do momentu (po 2 godzinach) gdy szuflady zaczęły
    "lądować" po 3m od szafek przy salwach śmiechu...
    To jest lekkie przegięcie.
    Zresztą wtedy też zaproponowałem im tylko,
    że jeśli nie umieją wyjmować szuflad normalnie, to mogę to zrobić za nich.
    I poprosiłem jakiś numer do przełożonego.
    Wtedy bez słowa wyszli.
    Nie wiem jak dla policjantów, ale rewizja nie jest dla mnie chlebem
    powszednim i nie potrafię traktować tego jak zabawy.
    Wydaje mi się, że są to osoby, które mają obowiązek
    stać na "straży" moich praw i spokoju.
    A nie być powodem stresów.
    Nie jestem przestępcą i - wydaje mi się - że nikt
    nie ma prawa mnie tak traktować.
    A już na pewno nie policja.

    kuba

  • 4. Data: 2004-02-13 20:53:18
    Od: taab <t...@n...pl>

    a czy ma sie wtedy prawo nagrywania lub filmowania zdarzenia?
    Bo to pewnie by poskramialo nieadekwatne zachowania.

    taab

  • 5. Data: 2004-02-14 08:55:30
    Od: "xfenit" <o...@b...pl>

    kuba:

    > nich. I poprosiłem jakiś numer do przełożonego.
    > Wtedy bez słowa wyszli.

    moze to jacys przebierancy byli? czasami sie tacy zdarzaja

    --
    xfenit

  • 6. Data: 2004-02-14 10:44:19
    Od: "kuba" <p...@p...home.pl>

    > moze to jacys przebierancy byli? czasami sie tacy zdarzaja

    Nie sadzę. Bo i po co "przebierańcom" jakieś dwie niezidentyfikowane płyty?
    Wzięli by raczej DVD, telewizor itd.
    Przypuszczam, że po prosty dobrze się bawili.
    Ponadto rewizji nie przeprowadzają funkcjonariusze mundurowi,
    więc za co się mieli przebrać?
    Za zwykłych ludzi???

    kuba

  • 7. Data: 2004-02-14 10:52:24
    Od: "kuba" <p...@p...home.pl>

    > a czy ma sie wtedy prawo nagrywania lub filmowania zdarzenia?
    > Bo to pewnie by poskramialo nieadekwatne zachowania.

    Oj, to by było dla nich straszne.
    Groźba sprawdzenia rzetelności ich pracy szybko -zapewne - została by
    zakwalifikowana jako służba bezpieczeństwa (jeżeli już nie jest - nie
    wiem...)
    i otoczona tajemnicą służbową rodem z filmów akcji lat 80/90-tych.
    Tak jak filmowanie w obiektach sakralnych wymagało by to pozwolenia...
    Więc jeżeli nie uprzedzono by mnie wcześniej o rewizji,
    pewnie bym podobnych uprawnień i tak nie miał.

    Ale nie mniej pomysł ciekawy.

    Kuba

  • 8. Data: 2004-02-14 19:27:02
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

> [...]
    > Wzięli by raczej DVD, telewizor itd.
    > Przypuszczam, że po prosty dobrze się bawili.
    > Ponadto rewizji nie przeprowadzają funkcjonariusze mundurowi,

    I jakiego przełożonego się obawiać ?

  • 9. Data: 2004-02-14 20:25:14
    Od: "kuba" <p...@p...home.pl>

    > płyty?
    > >

    > I jakiego przełożonego się obawiać ?

    No właśnie - ja - nie wiem.
    Zresztą... Odpuszczam.
    Drugi raz nie wejdą, bo już wiedzą, że nie ma po co.

    Kuba

  • 10. Data: 2004-02-14 21:40:43
    Od: "xfenit" <o...@b...pl>

    kuba:

    > więc za co się mieli przebrać?
    > Za zwykłych ludzi???

    za policjantow

    nastepnym razem jak sie beda dobijac to powiedz im, zeby poczekal pod
    drzwiami, bo dzwonisz na komende sprawdzic, czy rzeczywiscie dostali taki
    nakaz i potem zrob tak

    --
    xfenit