  • 1. Data: 2002-04-02 13:19:39
    Temat: Dowod osobisty od 25 roku zycia???
    Od: "Luckydar" <l...@p...onet.pl>

    Witam!
    Slyszalem, ze podobno jest taka mozliwosc, aby rodzice nie wyrazili zgody na
    otrzymanie przez dziecko dowodu osobistego przed ukonczeniem 25 roku zycia.
    Zamiast tego otrzymuje sie tylko jakis kwitek z danymi. Mam w zwiazku z tym
    kilka pytan:

    1) Czy to prawda?
    2) Czy rodzice musza miec jakis istotny powod, aby nie wyrazic zgody na
    otrzymanie dowodu, czy moga na zasadzie "bo tak chca" ?
    3) Jakie skutki prawne rodzi to dla dziecka? Czy taka osoba jest w jakis
    sposob ubezwlasnowolniona i zalezna od rodzicow? Czy moze na przyklad podjac
    prace, glosowac, lub zamieszkac samodzielnie?

    Bardzo prosze o pomoc, bo znam kogos takiego, ale nie mam pojecia o co tu
    chodzi i jak wyglada faktyczna sytuacja prawna takiej pelnoletniej osoby bez
    dowodu.

    Pozdrawiam: Luckydar.

  • 2. Data: 2002-04-02 13:24:28
    Temat: Re: Dowod osobisty od 25 roku zycia???
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 2 Apr 2002, Luckydar wrote:

    > Witam!
    > Slyszalem, ze podobno jest taka mozliwosc, aby rodzice nie wyrazili zgody na
    > otrzymanie przez dziecko dowodu osobistego przed ukonczeniem 25 roku zycia.

    Oj kochany, Prima Aprilis był wczoraj...

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-04-02 13:25:26
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

    Użytkownik "Luckydar" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    zycia.
    | Zamiast tego otrzymuje sie tylko jakis kwitek z danymi. Mam w zwiazku z

    To nieprawda, każdy pełnoletni ma obowiązek posiadania dowodu osobistego.

    Marcin.

  • 4. Data: 2002-04-02 13:48:06
    Od: "Luckydar" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "KRZEM" <m...@s...pl000> napisał w wiadomości

    > To nieprawda, każdy pełnoletni ma obowiązek posiadania dowodu osobistego.

    A osoby ubezwlasnowolnione? Na przyklad chore psychicznie lub po popelnieniu
    jakiegos przestepstwa? Obilo mi sie niedawno o uszy, ze cos takiego jest
    mozliwe, jesli dana osoba nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji. Choc
    moge sie mylic. Czy naprawde nie ma takiej mozliwosci?

    Pozdrawiam: Luckydar

  • 5. Data: 2002-04-02 14:26:36
    Od: "KRZEM" <m...@s...pl000>

> [...]
    Choc
    | moge sie mylic. Czy naprawde nie ma takiej mozliwosci?

    Ja nie słyszałem o takich wyjątkach.

    Art. 34 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. o ewidencji ludności i dowodach
    osobistych. (tekst jednolity: Dz. U. 2001 r. Nr 87, poz. 960):

    1. Osoba będąca obywatelem polskim i zamieszkała w Rzeczypospolitej Polskiej
    jest obowiązana posiadać dowód osobisty:

    1) od ukończenia 18 roku życia,

    2) od ukończenia 15 roku życia, jeżeli pozostaje w stosunku pracy lub nie
    zamieszkuje wspólnie z osobami, pod których władzą rodzicielską lub opieką
    się znajduje, albo nie pozostaje pod władzą rodzicielską lub opieką.

    2. Osoba będąca obywatelem polskim ma prawo otrzymać dowód osobisty od
    ukończenia 13 roku życia.

    Marcin.

  • 6. Data: 2002-04-02 15:47:53
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 2 Apr 2002, Luckydar wrote:

    > A osoby ubezwlasnowolnione? Na przyklad chore psychicznie lub po popelnieniu
    > jakiegos przestepstwa? Obilo mi sie niedawno o uszy, ze cos takiego jest

    Też. Przecież trzeba je jakoś ewidencjonować, a są pełnoletnie. Także
    pozbawienie praw publicznych nie wyłącza tego obowiązku.

    > mozliwe, jesli dana osoba nie jest zdolna do samodzielnej egzystencji. Choc
    > moge sie mylic. Czy naprawde nie ma takiej mozliwosci?

    Nie rozumiem dlaczego tak się przy tym upierasz - zawsze wierzysz
    plotkom, zwłaszcza w okolicy 1 kwietnia?

    Ściślej - obowiązek posiadania dowodu wynika z art. 34 ustawy o ewidencji
    ludności i dotyczy osób które ukończyły lat 18, lub lat 15 jeśli nie
    zamieszkują wspólnie z opiekunami lub nie mają opiekunów, zaś na wniosek
    dowód (w tych wypadkach) można wydać już od lat 13.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 7. Data: 2002-04-02 16:48:55
    Od: d...@k...net.pl (Daddies)

> [...]
    > chodzi i jak wyglada faktyczna sytuacja prawna takiej pelnoletniej osoby

    Hehe - albo bardzo podpadles rodzicom, albo uslyszales te wiadomosc wczoraj,
    tj. 1 kwietnia w prima aprilis ;))))

    ---
    Przylacz sie do nas! Niezapomniane wrazenia z antywiruswej akcji!
    ---

  • 8. Data: 2002-04-02 18:21:03
    Od: "Luckydar" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Daddies" <d...@k...net.pl> napisał w wiadomości
    .

    > Hehe - albo bardzo podpadles rodzicom, albo uslyszales te wiadomosc
    wczoraj,
    > tj. 1 kwietnia w prima aprilis ;))))

    Nie podpadlem rodzicom, bo ja juz dowod mam daaaawno, a wiadomosci
    uslyszalem kilka dni temu od osoby, ktora cos takiego wlasnie ma, zamiast
    dowodu. Jedno z rodzicow, przebywajace w wiezieniu nie wyrazilo zgody na
    otrzymanie przez dziecko dowodu wczesniej niz przed ukonczeniem 25 roku
    zycia. Po prostu nie podpisalo jakiejs zgody, czy wniosku, ktory powinien
    zostac podpisany. Nadmienie jeszcze tylko, ze rodzice tej osoby sa po
    rozwodzie. Szczerze mowiac bardzo mnie to zdziwilo i dlatego pytam na
    grupie. Skoro jednak twierdzicie, ze to niemozliwe... Wobec tego serdeczne
    dzieki, ale ja juz nic z tego nie rozumiem :-((

    Pozdrawiam: Luckydar.

  • 9. Data: 2002-04-03 09:45:58
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Luckydar" [...]

> [...]
    > dowodu. Jedno z rodzicow, przebywajace w wiezieniu nie wyrazilo zgody na
    > otrzymanie przez dziecko dowodu wczesniej niz przed ukonczeniem 25 roku

    Po prostu "jaja sobie Pan robi"...

    Ma Pan dowod Osobisty ?
    Przypomina Pan sobie by pytali Panskich rodzicow o zgode ?

    Ja nawet nie wiem kiedy moi synowie dowody wyrabiali.

    Boguslaw

  • 10. Data: 2002-04-04 12:59:20
    Temat: A zmiana nazwiska i brak zgody???
    Od: "Luckydar" <l...@p...onet.pl>

    Z tym dowodem to jest fakt. I nikt tu jaj nie robi, ani nikt mnie nie zrobil
    w konia. Sytuacja wyglada tak, ze dziecko chcialo dokonac zmiany nazwiska
    (tylko nie pamietam, czy przed ukonczeniem, czy po ukonczeniu 18 lat).
    Ojciec nie wyrazil zgody. Dlatego to "dziecko" otrzymalo jakies inne
    dokumenty zamiast dowodu (wazne do ukonczenia 25 lat), w wyniku ktorych na
    przyklad rodzina moze uniknac placenia alimentow na jedno z rodzicow. Sprawa
    przykra, ale prawdziwa. Co to jest za uklad i na podstawie jakich przepisow?
    No i najwazniejsze: jak wyglada sytuacja prawna tego doroslego dziecka, to
    znaczy jego prawa i prawa rodzicow wobec niego?
    Takie sa fakty. Czy Szanowni Grupowicze spotkali sie z takim przypadkiem?
    Jesli tak, prosze o informacje.

    Pozdrawiam: Luckydar