  • 1. Data: 2003-07-12 16:19:46
    Temat: Dom na dziadka ziemia na prababcie. Jak przepisac na siebie? POMOCY!
    Od: p...@w...pl

    Witam. Mam wielką prośbe do znawców się na rzeczy. Sytuacja jest nieco
    skomplikowana (w moim rozumowaniu) a nim zainwestuję pieniądzę w podatki i
    spadki chciałabym zwiedzięc, co i jak by jak najmniej stracić pieniedzy.

    Sytuacja wygląda następująco:
    DOM i ZIEMIA o pow. pow. 1 hektara rolnych i leśnych.

    DOM jest na mojego dziadka. Ziemia na moją prababcie. Oboje nieżyją.
    Ojciec chce przepisać ziemię i dom na mnie.
    CO robić?

    Spadkobiercy mojego dziadka to: mój ojciec i jego siostra . Siostra zrzeka się
    prawa do domu i ziemi ( przynajmniej ustnie na razie).

    Spadkobiercy działki zyjący jak wyżej.

    Ojciec żyje w tym domu od 50 lat, 22 lata od osiągnięcia pełnoletności, lecz
    nie jest zamelodowany (sąsiedzi mogą jednak poświadczyć ze wciaz mieszka w tym
    domu) jest zameldowany gdzie indziej. babcia z dziadkiem zyli w tym domu do
    około 5 lat wstecz (umarli nie przeprawdziwszy spadku, bez pozostawienia
    testamentu).
    Siostra ojca nie mieszka w tym domu od około 20 lat.

    Poradźcie jak w prosty sposób, przy założeniu, że rodzice i żyjąca ciocia
    zrzekają sie prawa i chcą przekazać wszysto córce. Jak to załatwić szybko,
    najmniej płacąc.
    Sama nie wiem zasiedzenie, przepisanie, dochodzenie spadków. Kompletnie nie
    mam pojęcia.

    Proszę o rady. Z góry serdecznie dziekuję

    Anna

  • 2. Data: 2003-07-12 17:35:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Najpierw spowodować, by nieruchomość stałą się ojca. Wic postępowanie
    spadkowe i zrzeczenie się spadku przez ciotkę przed notariuszem albo sądem.
    Potem darowizna ojca dla Ciebie. To tak w skrócie.

  • 3. Data: 2003-07-12 22:10:13
    Od: p...@w...pl

    > Najpierw spowodować, by nieruchomość stałą się ojca. Wic postępowanie
    > spadkowe i zrzeczenie się spadku przez ciotkę przed notariuszem albo sądem.
    > Potem darowizna ojca dla Ciebie. To tak w skrócie.

    Dziękuję za odpowiedź.
    Co jest tańsze: zrzeczenie się przed notariuszem czy sądem?
    Jak ruszyć sprawę, gdzie jakie pismo?
    Czy po otrzymaniu spadku przez ojca, rodzina matki (zony ojca :)), nie bedzie
    miała żadnych praw do domu i działki?

    Pozdrawiam
    Anna

  • 4. Data: 2003-07-12 22:31:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Co jest tańsze: zrzeczenie się przed notariuszem czy sądem?

    Jeśli chodzi o cenę, to jest to jednakowo. Z tym, że teraz przypomniałem
    sobie, że nic z tego. Po 6-ciu miesiącach od otwarcia spadku przyjęli w
    całości i nie mogą teraz sprzeciwić się. No to pozostaje to zrobić tak, by i
    Ciotka Ci darowała swoje 50%

    | Jak ruszyć sprawę, gdzie jakie pismo?

    Sąd właściwy dla miejsca otwarcia spadku - wniosek o stwierdzenie nabycia
    spadku. Potem skarbówka (pewnie wyjdzie zwolnienie z podatku, ale trzeba
    złożyć deklaracje). Potem notariusz i dwie darowizny.

    | Czy po otrzymaniu spadku przez ojca, rodzina matki (zony ojca :)), nie
    bedzie
    | miała żadnych praw do domu i działki?

    Nie będzie miała, dokąd ojciec będzie żył. Za swojego życia ze swoim
    majątkiem może zrobić, co zechce. Potem żona dziedziczy 1/2, a jeśli nie
    dożyje, to jej zstępni, czyli Ty i Twoje rodzeństwo. Pozostała rodzina nie
    ma nic do tego.

  • 5. Data: 2003-07-14 17:39:42
    Od: p...@w...pl

> [...]
    > dożyje, to jej zstępni, czyli Ty i Twoje rodzeństwo. Pozostała rodzina nie

    Z ciekawości: Ile wyniesie mniej wiecej podatek w w/w sprawie?
    Tj od gruntu 1,1 hektara i rozwalającego się domku parterowego?:)

  • 6. Data: 2003-07-14 18:08:06
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Nie mam zielonego pojęcia. Po pierwsze to procent od wartości darowizny, a
    nie znam jej wartości. Po drugie, tego się nie liczy liniowo, bo do pewnej
    kwoty są zwolnienia. Z tego co piszesz, to jeśli to nie jest hektar działek
    budowlanych, to raczej podatku nie powinno być, a jeśli już to symboliczny.

  • 7. Data: 2003-07-18 08:51:12
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > DOM i ZIEMIA o pow. pow. 1 hektara rolnych i leśnych.
    > DOM jest na mojego dziadka. Ziemia na moją prababcie. Oboje nieżyją.

    Cos tu nie gra...

    Nie ma w ksiegach wieczystych czegos takiego jak "dom".
    Jest nieruchomosc zabudowana.

    > Ojciec chce przepisać ziemię i dom na mnie.
    > CO robić?

    Oczywiscie uregulowac sprawy spadkowe.

    > Spadkobiercy mojego dziadka to: mój ojciec i jego siostra . Siostra zrzeka
    się
    > prawa do domu i ziemi ( przynajmniej ustnie na razie).

    Za pozno.
    Zrzec to sie mogla gdy dziadek zyl.
    Teraz moze conajwyzej spadek odrzucic (jesli nie uplynello zbyt duzo czasu)
    lecz wtedy dziedzicza JEJ zstepni.

    > Spadkobiercy działki zyjący jak wyżej.

    A NIEZYJACY ?

    zstepni NIEZYJACYCH tez maja prawo do dziedziczenia...

> [...]
    > testamentu).
    > Siostra ojca nie mieszka w tym domu od około 20 lat.

    Mieszkanie, badz niemieszkanie nie ma tu noic do rzeczy.
    MIALOBY jedynie w przypadku, gdyby bylo to "gospodarstwo rolne".

> [...]
    nie
    > mam pojęcia.
    >
    > Proszę o rady. Z góry serdecznie dziekuję

    Trzeba przeprowadzic postepowanie w sprawie nabycia spadku.
    uregulowac podatki i dokonac darowizny, podzielic spadek, lub odkupic.

    Boguslaw