  • 1. Data: 2002-08-03 15:41:42
    Temat: Dla kogo ta ustawa?
    Od: m...@w...pl (Adam Miedzianowski)

    Witam,

    Chodzi mi o ustawę z 26 lipca 2001 o nabywaniu przez użytkowników
    wieczystych prawa własności nieruchomości.
    W art 1 powołuje się ona na dekret z 6 września 1951 r. Ubiegający się o
    przekształcenie interpretują iż to powołanie się służy jedynie wskazaniu iż
    ustawa ma obowiązywać na obszarze ziem odzyskanych oraz na terenach b.
    Wolnego Miasta Gdańska.

    Gmina interpretuje to inaczej. Uważa że ustawa dotyczy tylko tych
    nieruchomości które były nadane w dzierżawę wieczystą na mocy dekretu z
    1951r.
    Przestudiowałem sobie ten dekret i stwierdziłem że nie mówi on o nadawaniu w
    dzierżawę wieczystą lecz o nadaniu prawa własności osadnikom na ziemiach
    odzyskanych. Tu moje pytanie: Czy prawo własności o którym mowa w dekrecie
    to to samo co dzierżawa wieczysta??? Jak dziś się to rozumie a jak rozumiano
    to w 1951 roku, no i wreszcie jak dziś należy rozumieć dawny zapis?

    Jeśli w dekrecie chodzi o "prawdziwe" prawo własności to wymaganie aby
    nieruchomość była nadana w dzierżawę wieczystą na mocy tego dekretu jest
    bzdurą. Potwierdzeniem tego może być inny fragment uzasadnienia odmownej
    decyzji jaką otrzymałem: mowa tam jest o tym że chodzi o nieruchomości które
    zostały nadane na mocy dekretu, potem ponownie stały się własnością państwa
    (nie wyjaśniono w jaki sposób) i wtedy dopiero zostały oddane w dzierżawę
    wieczystą.
    Pomijając fakt iż te dwie interpretacje w jednym uzasadnieniu czynią to
    uzasadnienie nieco niespójnym to zwyczajnie trudno się zgodzić z tak
    pokrętną interpretacją z pozoru prostego zapisu artykułu 1 ustawy.

    No ale może się mylę. Jeśli ktoś z grupowiczów zna odpowiedź na postawione
    pytania lub potrafi mi wyjaśnić o co tu chodzi lub wskazać gdzie robię błąd
    w moim rozumowaniu to byłbym wdzięczny.

    pozdrawiam
    Adam