  • 41. Data: 2022-07-05 11:44:44
    Temat: Re: Data zgonu w akcie zgonu
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 30 Jun 2022 08:47:18 +0200, Liwiusz wrote:

    > Musisz mi to rozrysować na jakimś konkretnym przykładzie rodzinnym ;)

    Pan A ma dziecko B. Pani C ma dziecko D.
    A i C sie pobrali i maja wspolne dziecko E.

    Pani z Panem umieraja. Ile sie ktoremu dziecku nalezy ?

    > Nie wiem, jak jest w Polsce, słyszałem tylko o rozkminach w Ameryce,
    > gdzie były właśnie procesy próbujące stwierdzić, czy w tym wypadku
    > samolotowym, to najpierw zginęła żona, a po minucie mąż, czy na odwrót,
    > czy razem itd.
    >
    > Na przykład w polskim systemie prawnym jak mamy małżeństwo z dzieckiem,
    > gdzie mąż miał dziecko z poprzedniego związku, to istotne jest, czy:

    No widzisz - sam znasz przyklad.

    > - najpierw umrze mąż, wówczas połowa bierze żona, dzieci po 1/4
    > - najpierw umrze żona, wówczas mąż przejmuje połowę majątku żony, który
    > następnie po części odziedziczy też dziecko z pierwszego małżeństwa
    > (czyli dostanie więcej niż we wcześniejszym przypadku)

    J.

  • 42. Data: 2022-07-05 12:06:36
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-07-05 o 11:44, J.F pisze:

    > Pan A ma dziecko B. Pani C ma dziecko D.
    > A i C sie pobrali i maja wspolne dziecko E.
    >
    > Pani z Panem umieraja. Ile sie ktoremu dziecku nalezy ?

    Majątek A dziedziczy B i E,
    majątek C dziedziczy D i E.

    Natomiast inaczej by było, gdyby najpierw zmarło A, a potem C, bo
    wówczas ci, którzy dziedziczą po C, nie dziedziczą tylko jego majątku,
    ale i połowę (?) majątku po A, które C zdążył odziedziczyć przed
    śmiercią (choćby różnica była minutowa), z kolei dzieci, które
    dziedziczą po A muszą się podzielić spadkiem z C.

    --
    Liwiusz

  • 43. Data: 2022-07-05 15:27:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Jul 2022 12:06:36 +0200, Liwiusz wrote:

> [...]
    > śmiercią (choćby różnica była minutowa), z kolei dzieci, które
    > dziedziczą po A muszą się podzielić spadkiem z C.

    O widzisz - i dlatego ten czas zgonu istotny ... moze czasem byc :-)

    J.

  • 44. Data: 2022-07-05 15:37:50
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 05.07.2022 o 15:27, J.F pisze:

    > O widzisz - i dlatego ten czas zgonu istotny ... moze czasem byc :-)
    >
    > J.

    I dlatego pytałem o PRAKTYKĘ orzeczniczą. I szpitalną - zapisuje się
    ofiarom wypadku ten sam czas śmierci czy próbuje się ustalić kolejność?

    MJ

  • 45. Data: 2022-07-05 15:47:13
    Od: rAzor <j...@o...es>

    J.F pisze:

    > O widzisz - i dlatego ten czas zgonu istotny ... moze czasem byc :-)

    Ten tuman nie kojarzy faktów, otwarcie spadku nie oznacza jego przyjecia bo
    ustawowo to 1/2 roku ma minąć i ma byc potwierdzone przez notariusza/sąd
    W międzyczasie może zemrzeć dowolny z BDE i cała procedura apiat od nowa

    --
    Z lewactwem się nie dyskutuje. Lewactwu pluje się w kaprawy ryj. Prawdą!

  • 46. Data: 2022-07-05 15:53:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-07-05 o 15:27, J.F pisze:

    > O widzisz - i dlatego ten czas zgonu istotny ... moze czasem byc :-)

    Ależ ja nie twierdziłem, że nie jest istotny.

    --
    Liwiusz

  • 47. Data: 2022-07-05 15:56:24
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2022-07-05 o 15:47, rAzor pisze:

> [...]
    > ustawowo to 1/2 roku ma minąć i ma byc potwierdzone przez notariusza/sąd
    > W międzyczasie może zemrzeć dowolny z BDE i cała procedura apiat od nowa

    Chyba czegoś nie rozumiesz.
    Oczywiście, że otwarcie spadku nie oznacza przyjęcia, ale w tym
    przypadku nie ma to znaczenia (spadek przechodzi na spadkobierców
    zmarłego później i dopiero spadkobiercy później zmarłego decydują, czy
    spadek przyjmują, czy nie). Akurat to, czy zmarły zdążył przyjąć spadek,
    czy nie, nie ma znaczenia, bo nawet nieprzyjęty spadek przechodzi na
    spadkobierców odrzucającego - i to za jego życia. A my tu o zmarłym.
    Więc coś, tumanie, nie kojarzysz faktów ;)

    --
    Liwiusz

  • 48. Data: 2022-07-05 16:32:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Jul 2022 15:37:50 +0200, Michał Jankowski wrote:

    > I dlatego pytałem o PRAKTYKĘ orzeczniczą. I szpitalną - zapisuje się
    > ofiarom wypadku ten sam czas śmierci czy próbuje się ustalić kolejność?

    Jest art 32 kc i domniemanie rownoczesnej smierci ... ale to tylko
    domniemanie, a decyduje data stempla :-)

    Mysle, ze w wypadkach to sie lekarzom/ratownikom nie chce analizowac
    szczegołowo, ale czasem moze "samo wyjsc" - np jednego nie uda sie
    reanimowac na miejscu, a drugi zejdzie w drodze do szpitala.

    Widze ze jest nowa karta zgonu
    https://www.gov.pl/web/zdrowie/nowy-wzor-karty-zgonu

    a tam data i godzina zgonu, "albo data i godzina znalezienia zwlok".

    W akcie zgonu tez obie (tzn 4) rubryki, bez "albo".

    No ale jakze to tak bez decyzji uprawnionego lekarza wiedziec, ze sie
    zwłoki znalazlo :-(

    J.

  • 49. Data: 2022-07-05 16:36:52
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 5 lipca 2022 o 15:56:36 UTC+2 Liwiusz napisał(a):

> [...]
    > czy nie, nie ma znaczenia, bo nawet nieprzyjęty spadek przechodzi na
    > spadkobierców odrzucającego - i to za jego życia. A my tu o zmarłym.

    W sumie ciekawe zagadnienie.
    Śmierć spadkobiercy uniemożliwia mu odrzucenie spadku.
    I załóżmy, że ktoś temu spadkobiercy coś zapisał, nawet złośliwie, jakieś długi np.
    I teraz dobry spadek po tym drugim spadkodawcy jest "zatruty" tym złym po pierwszym.
    I co mogą zrobić spadkobiercy tego drugiego?

  • 50. Data: 2022-07-05 17:02:14
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    pierwszym.
    > I co mogą zrobić spadkobiercy tego drugiego?

    Odrzucić spadek. Przecież to trywialne zagadnienie (pomijając fakt, że
    długów się nie zapisuje, długi po prostu mogą być, i się dziedziczą, w
    dodatku tylko z dobrodziejstwem inwentarza).

    --
    Liwiusz