  • 1. Data: 2008-12-11 13:28:48
    Temat: Data/miejsce zawarcia NDA
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Mam przed sobą NDA od firmy z innego miasta, data zawarcia dzisiejsza,
    miejsce zawarcia
    - miasto tej firmy.
    Jak to zrobić żeby było OK - datę zawarcia wykropkować i niech wpiszą gdy
    się będą podpisywać
    (bo chyba dopiero wtedy umowa będzie faktycznie zawarta)?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 2. Data: 2008-12-11 13:45:12
    Temat: Re: Data/miejsce zawarcia NDA
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > się będą podpisywać
    > (bo chyba dopiero wtedy umowa będzie faktycznie zawarta)?

    Wiem co to jest DNA ale co to NDA to już nie. ;)

    Pozdrawiam
    Michał

  • 3. Data: 2008-12-11 13:48:22
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-12-2008 o 14:45:12 mecenas <m...@o...pl> napisał(a):

    > U?ytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Wiem co to jest DNA ale co to NDA to ju? nie. ;)

    :-) Umowa o zachowaniu poufności (non-disclosure agreement).
    Ale ogólnie chodzi mi o zawieranie wszelkich umów na odległość - jaką
    datę zawarcia przyjmować, kto ją ma wpisywać i jakie jest miejsce zawarcia.

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 4. Data: 2008-12-11 16:21:56
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > Ale ogólnie chodzi mi o zawieranie wszelkich umów na odległość - jaką
    > datę zawarcia przyjmować, kto ją ma wpisywać i jakie jest miejsce

    Idąc Twoim tokiem rozumowania, to żadnej umowy by się nie dało spisać, bo
    zawsze przecież jest podpisywana później :-)

    Twój pozorny paradoks rozwiązuje konstatacja, że do zawarcia umowy pomiędzy
    Wami dochodzi w wyniku negocjacji, a pisemna umowa jest tylko i wynikiem
    pisemnym potwierdzeniem jej treści. Podpisanie umowy na dobrą sprawę może
    nastąpić o wiele później i w zupełnie innym miejscu. Co do samego miejsca
    zawarcia umowy, to niestety prawo cywilne tu nie nadąża za realiami i nie
    potrafię odpowiedzieć na Twoje pytanie, gdzie jest zawarta umowa, której
    treść strony uzgadniają przez telefon.

  • 5. Data: 2008-12-11 18:08:59
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 11-12-2008 o 17:21:56 Robert Tomasik <r...@g...pl>
    napisał(a):

    > Użytkownik "Tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Idąc Twoim tokiem rozumowania, to żadnej umowy by się nie dało spisać,
    > bo zawsze przecież jest podpisywana później :-)

    :-)

> [...]
    > wynikiem pisemnym potwierdzeniem jej treści. Podpisanie umowy na dobrą
    > sprawę może nastąpić o wiele później i w zupełnie innym miejscu.

    Ok, dzięki wielkie! Czy to znaczy, że jeśli dostałem takiego doc-a z datą
    zawarcia dzisiaj i zaproponowałem zmianę którą kontrahent rozpatrzy
    dopiero jutro,
    to dniem zawarcia będzie jutro(zakładając że się zgodzi)?

    I co się stanie, jeśli zostawimy datę dzisiejszą (kontrahent już mi wysłał
    dziś materiały i będzie chciał pewnie żeby od dzisiaj to obowiązywało) ?

    > Co do samego miejsca zawarcia umowy, to niestety prawo cywilne tu nie
    > nadąża za realiami i nie potrafię odpowiedzieć na Twoje pytanie, gdzie
    > jest zawarta umowa, której treść strony uzgadniają przez telefon.

    A czy ten zapis "zawarta dnia .... w Pcimiu Dolnym" to jest umowna
    deklaracja
    stron, czy potwierdzenie faktu? Może "lepiej" wpisać:
    "zawarta dnia .... w Kostomłotach/Pcimiu Dolnym".

    Pytając z innej strony - co grozi za, lub jakie sa konsekwencje takich
    zapisów?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 6. Data: 2008-12-12 08:11:49
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Nikt nie wie? To jak zawieracie takie umowy :-)
    Może zamiast teorii to jakieś przykłady z praktyki ;-)

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 7. Data: 2008-12-12 14:30:41
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    napisał(a):

> [...]
    > za realiami i nie potrafię odpowiedzieć na Twoje pytanie, gdzie jest
    > zawarta umowa, której treść strony uzgadniają przez telefon.

    Pociągniesz ten temat jeszcze, pls ;-) ?

    Czy można wpisać dowolną datę zawarcia umowy, jeśli stronom to nie
    przeszkadza?
    Bo ja tak naprawdę nie wiem czy zawarłem umowę wczoraj, dziś czy może
    zawrę w poniedziałek,
    dopiero jak wydrukuję i wyślę to będzie ustalona postać finalna. A
    chciałbym żeby obowiązywała
    od wczoraj.

    No i co w przypadku umów autorskich, które muszą być zawarte na piśmie,
    wtedy trzebaby
    chyba zostawić wolne pole na wpisanie daty w momencie podpisywania przez
    drugą osobę ?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 8. Data: 2008-12-13 00:57:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Pociągniesz ten temat jeszcze, pls ;-) ?
    >
    > Czy można wpisać dowolną datę zawarcia umowy, jeśli stronom to nie
    > przeszkadza?

    Teoretycznie powinna to być data faktycznie zawartej umowy, czyli
    przykładowo rozmowy telefonicznej. W praktyce z tym różnie bywa, bo jak
    dowieść, kiedy ta umowa była?

> [...]
    > zawrę w poniedziałek,
    > dopiero jak wydrukuję i wyślę to będzie ustalona postać finalna. A

    Zawsze w umowie można napisać, ze obowiązuje od 11 grudnia 2008 roku.

    > No i co w przypadku umów autorskich, które muszą być zawarte na piśmie,
    > wtedy trzeba by
    > chyba zostawić wolne pole na wpisanie daty w momencie podpisywania przez
    > drugą osobę ?

    Czemu? Umowa jest zawierana wtedy, kiedy jest. Podpisy na jej treści są
    jedynie potwierdzeniem tego faktu.

    Per analogia z nabyciem spadku. Nabywasz go w chwili śmierci spadkodawcy,
    ale sąd stwierdza to kilka miesięcy później z datą późniejszą oczywiście.
    Ale nie zmienia to faktu nabycia w chwili śmierci.

  • 9. Data: 2008-12-13 14:49:57
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 13-12-2008 o 01:57:27 Robert Tomasik <r...@g...pl>
    napisał(a):

> [...]
    >
    > Teoretycznie powinna to być data faktycznie zawartej umowy, czyli
    > przykładowo rozmowy telefonicznej. W praktyce z tym różnie bywa, bo jak

    No tak.

    > Zawsze w umowie można napisać, ze obowiązuje od 11 grudnia 2008 roku.

    A taki wsteczny zapis "działa" ? Można się skutecznie do czegoś
    zobowiązać wstecz?

    > Czemu? Umowa jest zawierana wtedy, kiedy jest. Podpisy na jej treści są
    > jedynie potwierdzeniem tego faktu.

    Umowa o przekazanie majątkowych praw autorskich wymaga formy pisemnej
    pod rygorem nieważności, OIDP. Ja to rozumiem tak że staje się zawarta
    z chwilą złożenia ostatniego podpisu - jeśli rozumiem dobrze to trzeba
    zostawić wolne pole na datę zawarcia?

    Pozdrawiam,
    Tomek

  • 10. Data: 2008-12-13 18:14:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A taki wsteczny zapis "działa" ? Można się skutecznie do czegoś
    > zobowiązać wstecz?

    Czasem tak, czasem nie. Zależy czego ten zapis dotyczy. jak napiszemy dziś
    porozumienie, ze mam Ci płacić 10 zł/dzień od 10 grudnia 2008 roku, to
    będzie działać. Jak będzie to z kolei porozumienie, że od 10 grudnia 2008
    roku mam Ci pożyczyć samochód, to będzie generalnie niewykonalne, wiec nie
    ważne, chyba że samochód wcześniej pożyczyłem, tylko teraz umowę spisujemy.
    Nie da się udzielić tutaj uniwersalnej odpowiedzi.

> [...]
    > pod rygorem nieważności, OIDP. Ja to rozumiem tak że staje się zawarta
    > z chwilą złożenia ostatniego podpisu - jeśli rozumiem dobrze to trzeba

    Moim zdaniem nie. Moim zdaniem umowa jest zawarta wtedy, kiedy porozumiały
    się strony, a kartka papieru z jej treścią jest po prostu potwierdzeniem
    jej treści. Stąd może spokojnie tam być data porozumienia, co nie musi być
    w żaden sposób powiązane z datą składania podpisów pod dokumentem.