  • 1. Data: 2011-07-29 15:00:17
    Temat: Darowizna udziału w rzeczy ruchomej nabytej w spadku
    Od: RobertsG <r...@g...com>

    Witam,

    Zakończyła się właśnie sprawa spadkowa, w której z mamą i bratem otrzymaliśmy po 33%
    spadku po ojcu. Mama oczywiście posiada w tej chwili swoją połowę (brak rozdzielności
    majątkowej) + te 33% z połowy.

    W skład spadku należeć będzie samochód + gotówka.

    Chciałbym się niejako zrzec (a więc zapewne obdarować) brata moich 1/6 auta tak, żeby
    właścicielem był on (1/3) i mama (2/3).

    Podobna sytuacja w kwestii gotówki, jednakże tutaj odwrotnie (brat zrzeknie się na
    mnie odpowiedniej części).

    1. Czy wystarczy tutaj zwykła umowa darowizny, ze wskazaniem na przedmiot nabyty w
    ramach spadku (z powołaniem się na wyrok sądu) ?
    2. Czy do skarbówki powinienem zgłosić już nabycie spadku po naszych "podziałach",
    czy musimy przed ? (przepraszam, jeśli nie dotyczy do tej grupy).

    Odnośnie pytania pierwszego, z tego co wyczytałem, do darowizny rzeczy ruchomych nie
    muszę odwiedzać notariusza, a do darowania auta wystarczy "faktyczne" oddanie bratu w
    użytkowanie pojazdu.

    Pozdrawiam,
    RM.

  • 2. Data: 2011-07-29 18:28:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "RobertsG" <r...@g...com> napisał w wiadomości
    2000goo.googlegroups.com...

    Wydaje mi się, ze w tym wypadku najprościej byłoby zrobić stosowny podział
    spadku, a nie darowizny. Szczegóły powinien znać notariusz.

  • 3. Data: 2011-07-30 07:44:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 29 Jul 2011, RobertsG wrote:

> [...]
    > otrzymaliśmy po 33% spadku po ojcu.
    > Mama oczywiście posiada w tej chwili swoją połowę (brak rozdzielności

    Jeśli można, to nie widzę przeciwwskazań żeby nie pisać kilobajtowymi
    linijkami. Tekst wyżej był jedną linijką, nie każdy ma tak szeroki
    monitor ;) (to sprawa formalna, ale na usenecie wysyła się *tekst*,
    a nie "tekst oglądany w jakimś edytorze automatycznie łamiącym linie")

    > W skład spadku należeć będzie samochód + gotówka.

    Dlaczego BĘDZIE, skoro już nawet jest stwierdzenie?

    > Chciałbym się niejako zrzec (a więc zapewne obdarować)

    Nie, tak jak Robert napisał, na razie spadek *otrzymaliście*.
    Jest wasz *wspólny*.
    I teram powinniście się nim *podzielić*, z zastrzeżeniem nieprawnego
    użycia słowa "powinien" - zdaje się nie ma kary za brak działu spadku,
    więc możecie używać go nadal "wspólnie", jako współwłasność
    w której odpowiadacie solidarnie za każde zobowiazanie jako
    "niepodzielone" (w wątkach obok znajdziesz co to znaczy "solidarnie").

    Procedura nazywa się tak właśnie: DZIAŁ SPADKU.
    Tu masz przepisy:
    _117.html
    ...rzuć okiem na kawałek zaczynający się przy art.1035.

    > Podobna sytuacja w kwestii gotówki, jednakże tutaj odwrotnie (brat zrzeknie się na
    mnie odpowiedniej części).

    Nie, takie oświadczenia będą po pierwsze nieprawdziwe, po drugie
    nieskuteczne, bo *FAKTYCZNIE* to wy właśnie dział spadku uskutecznicie.

    > 1. Czy wystarczy tutaj zwykła umowa darowizny

    Ona będzie bezprawna, bo nie to było wykonaniem umowy uregulowanej
    w Kodeksie Cywilnym.

    > 2. Czy do skarbówki powinienem zgłosić już nabycie spadku po naszych "podziałach"

    Tak, bo obie części postępowania spadkowego opodatkowane są OSOBNO :)

    Otrzymanie spadku "w sposób wspólny" to jedna sprawa, obłożona
    podatkiem w taki sposób jak przy darowiznach (i podatek tak się
    nazywa - od spadków i darowizn), a druga, czyli dział spadku,
    podpada pod podatek od czynności cywilnoprawnych, tak jak umowy
    sprzedaży (na przykład).
    Po prawdzie dla działu są liczne wyłączenia, ale "dopłaty", czyli
    właśnie to że Ty bierzesz więcej pieniędzy w zamian za co brat
    dostaje większy udział w samochodzie (w tym przypadku - cały
    Twój), opodatkowane są PCC tak jak sprzedaż.

    > czy musimy przed ? (przepraszam, jeśli nie dotyczy do tej grupy).

    Nie dotyczy, ale niech Ci będzie ;)

    > Odnośnie pytania pierwszego, z tego co wyczytałem, do darowizny
    > rzeczy ruchomych nie muszę odwiedzać notariusza

    Po prawdzie to nie o darowiznę chodzi, ale zasada ta sama.

    > a do darowania auta wystarczy "faktyczne" oddanie bratu w użytkowanie pojazdu.

    W żadnym wypadku.
    Musi być "intencja oddania na zawsze" (obłożona jeszcze dodatkowymi
    warunkami, bo np. musi być "ze swojego majątku").
    Sądzisz, że jak wypożyczalnia samochodów da Ci samochód w użytkowanie
    to tym samym Ci go podarowała?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2011-07-30 08:30:18
    Od: "niusy.pl" <d...@n...pl.invalid>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl>

    >(to sprawa formalna, ale na usenecie wysyła się *tekst*,
    > a nie "tekst oglądany w jakimś edytorze automatycznie łamiącym linie")

    Kiedy właśnie "tekst oglądany .. w łamiącym". Łamie tylko dla
    kompatybilności z niełamiącymi. Nawet specjalne wersje text/plain
    fromat=flowed wymyślono by ten cel zrealizować wraz z możliwością cytowania.