  • 1. Data: 2007-02-06 17:37:57
    Temat: Darowizna-pytanie!!!
    Od: "Wojtek" <k...@f...onet.pl>

    Mam takie pytanie, czy przy istniejącej wspólnocie majątkowej między
    małżonkami darowizna robiona dla np. matki męża musi być jakoś
    uwiarygodniona przez żonę?
    Dodam że chodzi o sumę w granicach 40 tys.PLN, małżonkowie obydwoje pracują
    i mają oddzielne konta bankowe.
    Dziękuję

  • 2. Data: 2007-02-06 21:04:50
    Temat: Re: Darowizna-pytanie!!!
    Od: "Fun Master" <m...@g...com>

    Tu niestety nie doszukasz się jakiejś stricte określonej zasady.
    Małżonkowie mogą dokonywać czynności prawnych bez potwierdzenia
    współmałżonka tylko pod warunkiem, że czynność nie wykracza poza
    zwykły zarząd majątkiem. W twojej sytuacji (o ile nie jesteś
    miliarderem ;-) ) twoja żona powinna zatwierdzić tą czynność prawną.

    ------------
    http://www.fun.maciejko.pl/

  • 3. Data: 2007-02-06 21:07:09
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    Fun Master napisał(a):
    > Małżonkowie mogą dokonywać czynności prawnych bez potwierdzenia
    > współmałżonka tylko pod warunkiem, że czynność nie wykracza poza
    > zwykły zarząd majątkiem.

    proponuję nieco bardziej aktualny kodeks rodzinny

    KG

  • 4. Data: 2007-02-07 09:03:58
    Od: "Fun Master" <m...@g...com>

    > proponuję nieco bardziej aktualny kodeks rodzinny

    co do twojej wypowiedzi to z całą pewnością jest rzeczowa i rozwiązuje
    problem. (ironia)
    Przyznaje oczywiście rację, jednakże wskazuje na to, że pomimo tego,
    iż moja wypowiedz była nie pełna to jednak normy nakazują w tej
    sytuacji zachowanie niemal identyczne.

    W szczególności patrz §1 pkt. 4 poniższego przepisu.

    Art. 37. § 1. Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna do dokonania:

    1) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego
    nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również
    prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej
    pożytków,

    2) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego
    nabycia prawa rzeczowego, którego przedmiotem jest budynek lub lokal,

    3) czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego
    nabycia i wydzierżawienia gospodarstwa rolnego lub przedsiębiorstwa,

    4) darowizny z majątku wspólnego, z wyjątkiem drobnych darowizn
    zwyczajowo przyjętych.

    § 2. Ważność umowy, która została zawarta przez jednego z małżonków
    bez wymaganej zgody drugiego, zależy od potwierdzenia umowy przez
    drugiego małżonka.

    § 3. Druga strona może wyznaczyć małżonkowi, którego zgoda jest
    wymagana, odpowiedni termin do potwierdzenia umowy; staje się wolna po
    bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu.

    § 4. Jednostronna czynność prawna dokonana bez wymaganej zgody
    drugiego małżonka jest nieważna.

    http://www.fun.maciejko.pl