  • 1. Data: 2006-03-20 08:45:36
    Temat: Darowizna nieruchomości - jak wyliczana wartość gruntu
    Od: "Młoda" <r...@n...pro.onet.pl>

    Witam!

    Chciałam się dowiedzieć o taką kwestię: czy jeśli tata zechce mi podarować
    działkę, którą kupił 7 lat temu, to jak będzie wyliczana wartość tej
    nieruchomości, od której należy zapłacić podatek od darowizny (3%)? Wątpie,
    iż będzie to cena za jaką kupił działkę, tylko pewnie jakoś "wyliczona na
    nowo". Ale kto tego dokonuje i na jakiej podstawie?

    pozdrawiam
    Ela Wołoszyńska

  • 2. Data: 2006-03-20 15:00:59
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Młoda" <r...@n...pro.onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > iż będzie to cena za jaką kupił działkę, tylko pewnie jakoś "wyliczona na
    > nowo". Ale kto tego dokonuje i na jakiej podstawie?

    Ty musisz złożyc deklarację w US z podaną wartością. Jesli według urzędnika
    wartość będzie się różniła od wartości rynkowej to US powoła rzeczoznawcę
    majątkowego, który dokona oszacowania wartości rynkowej. Jesli różnica
    bedzie większa niż o ok. 30% pomiędzy deklaracją, a wartością rynkową, to
    zostaniesz jeszcze obciązona kosztami wyceny. Jesli mniej, koszty ponosi US.
    Możesz oczywiście zamówić wycenę u rzeczoznawcy, który od razu uwzględni jej
    cechy rynkowe typu lokalizacja, kształt, powierzchnia, przeznaczenie, etc. W
    US urzędnik określa wartość "z palca", czyli na podstawie sredniej wartości
    działek w okolicy nie uzględniając specyfiki danej nieruchomości.
    W praktyce to często jest tak, że dostaje się pismo od US, gdzie stwierdza
    się, ze wg naczelnika wydziału wartośc wynosi tyle i tyle i że oczywiście
    można się odwołać. Odwołanie polega na przedstawieniu wyceny rzeczoznawcy
    majątkowego.