  • 1. Data: 2005-05-13 07:53:44
    Temat: Darowizna
    Od: "wolim" <w...@i...pl>

    Witam!
    Być może się powtórzę, za co z góry przepraszam, ale to co znalazłem na
    google jest troche chaotyczne i nie bardzo mogę się w tym wszystkim
    pozbierać ;)

    Mam taką sprawę. Brat chce mi dołożyć (pożyczyć) do mieszkania.

    Jaką kwotę mogę pożyczyć od niego, żeby nie płacić podatku?

    Czy jesli pożyczę kwotę nieopodatkowaną, muszę to również zgłaszać w US?

    Dzwoniłem do US i pani powiedziała mi, że mogę pożyczyć 2 x 9637 zł, ale w
    umowie pożyczki ma być napisane, że to jest na cele mieszkaniowe i że ma to
    być pożyczka nieoprocentowana, żeby nie płacić podatku od odsetek.

    Ja jednak wolę się upewnić i spytać na grupie, co by potem nie mieć
    problemów ;)

    Zatem skąd bierze się dwukrotność tej kwoty? Bo brzmi to dziwnie... Jeden
    brat - kwota podwójna ;)
    Dlaczego nie powiedziała mi, po prostu, że mogę pożyczyć 19274 zł, a
    powiedziała 2 x 9637? Czy ta dwukrotność bierze się z celu pożyczki (cel
    mieszkaniowy)?

    I jeszcze jedno pytanie. Jak powinna wyglądać umowa pożyczki i w jaki sposób
    dokonać transakcji (przelew, gotówka), aby było to wiarygodne? Czy będą
    sprawdzać wypłacalność brata, jeśli ma stały dochód (ok. 1100zł/mies) od
    ponad 6 lat?

    Jeśli można, to prosiłbym o jakieś umocowanie prawne (artykuł, paragraf, czy
    bóg wie co jeszcze;))

    Pozdrawiam
    /\/\\/\/

  • 2. Data: 2005-05-13 13:34:44
    Temat: Re: Darowizna
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    wolim wrote:

    > Dzwoniłem do US i pani powiedziała mi, że mogę pożyczyć 2 x 9637 zł, ale w
    > umowie pożyczki ma być napisane, że to jest na cele mieszkaniowe i że ma to
    > być pożyczka nieoprocentowana, żeby nie płacić podatku od odsetek.

    W ustawie o PCC jest napisane, że pożyczyć można na zasadach okreslonych
    w ustawie o podatkach od spadków i darowizn.
    A tam jest napisane, że można dostać kwotę 9637 zł oraz , że można
    dostać drugie 9637 zł jeżeli jest ot przeznaczone na cele mieszkaniowe.
    Natomiast tu mnie zdziwiłeś, bo ja ze swej strony wiem, że kwota
    pożyczki jest do 9637 zł (juz z pominięciem tych na cele mieszkaniowe).
    Albo pani w US ma rację, albo pani w US się pomyliła pożyczka z
    darowizną i odpowiedziała ci z rozpędu.
    Więc czy jest to 9637 czy dwa razy tyle to się jeszcze upewnij.

    > Czy jesli pożyczę kwotę nieopodatkowaną, muszę to również zgłaszać w US?
    NIE.

    > Zatem skąd bierze się dwukrotność tej kwoty? Bo brzmi to dziwnie... Jeden
    > brat - kwota podwójna ;)

    odpisałem powyżej

    > Dlaczego nie powiedziała mi, po prostu, że mogę pożyczyć 19274 zł, a
    > powiedziała 2 x 9637? Czy ta dwukrotność bierze się z celu pożyczki (cel
    > mieszkaniowy)?
    taki dziwny zwyczaj odpowiadania, bo kwoty biorą się z dwóch różnych
    paragrafów.

> [...]
    > dokonać transakcji (przelew, gotówka), aby było to wiarygodne? Czy będą
    > sprawdzać wypłacalność brata, jeśli ma stały dochód (ok. 1100zł/mies) od

    Najlepiej w wersji pisemnej co komu kiedy ile i jaki termin i zasady zwrotu.
    Najlepiej aby była w formie przelewu, ale nie jest to wymóg.
    Brata raczej sprawdzać nie będę, natomiast ty się możesz spotkać z
    pytaniem z US skąd miałeś pieniądze na kupno, i wówczas treść takiej
    umowy i wyciąg z banku bedą znacznie bardziej wiarygodne.
    W każdym razie dostanie tego gotówką bez żadnego papierka też nie jest
    żadnym uchybieniem, tylko tłumaczyć się później trudniej.
    Brat będzie musiał pisać oświadczenie, że ci pożyczył i takie tam.
    A jak masz papierek teraz to go po prostu trzymaj.
    Skąd wiesz, że za 5 lat brat się na ciebie nie obrazi i nie powie, że
    nic ci nie napisze.

    > Jeśli można, to prosiłbym o jakieś umocowanie prawne (artykuł, paragraf, czy
    > bóg wie co jeszcze;))

    ----------
    Ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych
    -----------
    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    10) pożyczki udzielane:
    c) na podstawie umowy zawartej między osobami zaliczonymi do I grupy
    podatkowej do wysokości kwoty niepodlegającej opodatkowaniu - na
    zasadach określonych w przepisach o podatku od spadków i darowizn,
    ------------

    Ustawa z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn
    ----------
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość;
    Art. 9. 1 Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby,
    własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
    1) 9 637 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;