  • 1. Data: 2010-06-03 07:14:46
    Temat: Dane osobowe w banku
    Od: Rezydent <r...@g...pl>

    Bank przy zakladaniu konta zbiera dane osobowe z dowodu osobistego, adresy
    ktore nie są w dowodzie osobistym i np. nazwisko panieńskie matki.

    Nazwisko panieńskie matki w zasadzie jest powszechnie znane lub niskim
    nakładem sił łatwe do ustalenia, a służy do np. autoryzacji osoby w
    serwisie telefonicznym, czy w związku z tym można przy zakładaniu konta
    podawać fałszywe ?

    --
    Rezydent

  • 2. Data: 2010-06-03 07:53:00
    Temat: Re: Dane osobowe w banku
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 03 Jun 2010 09:14:46 +0200, Rezydent napisał(a):

> [...]
    > nakładem sił łatwe do ustalenia, a służy do np. autoryzacji osoby w
    > serwisie telefonicznym, czy w związku z tym można przy zakładaniu konta

    Mogą (i powinny) być problemy z tożsamością właściciela takiego konta,
    kiedy jego spadkobiercy będą chcieli upomnieć się o zawartość jego
    rachunku.

  • 3. Data: 2010-06-03 08:20:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mogą (i powinny) być problemy z tożsamością właściciela takiego konta,
    > kiedy jego spadkobiercy będą chcieli upomnieć się o zawartość jego
    > rachunku.

    Przy identyfikacji poszługuje się numerem PESEL który ma również bank.
    Dziwne poniekąd, że to nazwisko panieńskie banki traktują jako hasło,
    zamiast używać faktycznie haseł.

  • 4. Data: 2010-06-03 08:40:54
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 3 Jun 2010 10:20:49 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Przy identyfikacji poszługuje się numerem PESEL który ma również bank.
    > Dziwne poniekąd, że to nazwisko panieńskie banki traktują jako hasło,
    > zamiast używać faktycznie haseł.

    Ludzie mają tenencje do wybierania tak powtarzalnych haseł, że aż dziw
    bierze.

  • 5. Data: 2010-06-03 08:56:27
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

> [...]

    > Przy identyfikacji poszługuje się numerem PESEL który ma również bank.
    > Dziwne poniekąd, że to nazwisko panieńskie banki traktują jako hasło,

    Były opisywane na grupie tej czy bankowej przypadki, że osoba, znająca dane
    osobowe może telefonicznie w banku zmienić PIN, nr telefonu do autoryzacji
    SMS transakcji, a co za tym idzie okraść konto.
    Zanim właściciel zauwazy że coś nie tak, sprawca może być daleko, a po
    śladach które zostawił może być trudno do sprawcy trafić. Co prawda
    czytając kroniki kryminalne, widać, że sprawcy nie mogą czuć się bezkarni,
    jednak to żaden argument, aby dokonywać identyfikowania jedynie po danych
    osobowych które czasem mozna znaleźc nawet na śmietniku lub są w różnych
    instytucjach typu operator telefonii komórkowej innych bankach, w portalach
    społecznościowych - jest moim zdaniem zbyt lekkomyślne.
    Jednak jest to tylko i wyłącznie sprawa banków.
    Rozmowy z bankiem są rejestrowane, nagrania przechowywane, więc jeśli
    dzwoni ktoś innym głosem niż poprzednie zarejestrowane głosy - to sprawa
    banku. Zazwyczaj Bank biedny nie jest, niech płaci. Oczywiście konsultant
    linii bankowej nie jest w stanie sprawdzić w pierwszej chwili, kto dzwowni
    po głosie, sprawa dopiero wychodzi później przy porównywaniu nagrań.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Kolejowo
    http://foto.3mam.net/album2/Kolejowe_watki/index5.ph

  • 6. Data: 2010-06-03 08:57:47
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 3 Jun 2010 10:20:49 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Przy identyfikacji poszługuje się numerem PESEL który ma również bank.

    Bank, w sytuacjach 'specyficznych', może szukać byle wymówki do
    niewypłacenia pieniędzy spadkobiercom.

    A co do niepowtarzalności wszelkich numerów identyfikacyjnych... Kiedyś
    wypłaciłam pieniądze w banku z NIESWOJEGO konta!!!
    Nie pamiętając numeru konta poprosiłam, żeby pani wyszukała je wg danych z
    dowodu osobistego. Pani patrząc w dowód os. wstukała numer dowodu w
    komputer i dokonała transakcji wypłaty. Podpisałam odbiór... I tylko mojej
    uczciwości bank może zawdzięczac, że nie miał większych kłopotów poza moim
    oczywistym zdziwieniem i wezwaniem kierownika działu. Ponieważ podczas
    składania podpisu na potwierdzeniu wypłaty stwierdziłam NIE SWOJE dane
    osobowe, tj imię i nazwisko, adres itp! Ale nr dowodu osobistego się
    zgadzał.
    Co się okazało? - wypłacono mi pieniądze (4000 zł!) z konta osoby, której
    numer dowodu osobistego różnił się od mojego TYLKO jedną literką - i było
    to nieszzęśliwie akurat "I", a u mnie "J", które w druku są czasem
    interpretowane przez czytających zamiennie - osoba wprowadzająca dane tej
    osoby do bazy danych wpisała JEJ numer dowodu z literą "J" zamiast "I" i
    tak właśnie wyświetlił komputer - czyli otrzymałabym pieniądze tej osoby.
    Być może pani w okienku zwróciłaby uwagę na odmienny podpis, ale... czy na
    pewno? Kto to wie?
    W każdym razie transakcja wypłaty z konta tej osoby była formalnie
    dokonana, musiała być zatem też formalnie anulowana... zatem musi też
    pozostać w historii rachunku. Czyli ta osoba może kiedyś zapytac bank, co
    to się działo bez jej wiedzy.
    A bank - cóż, państwowy, znany, pewny...?

  • 7. Data: 2010-06-03 09:00:41
    Od: Rezydent <r...@g...pl>

    Dnia 03-06-2010 o 10:56:27 Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    <a...@m...www.pl> napisał(a):

> [...]
    > portalach
    > społecznościowych - jest moim zdaniem zbyt lekkomyślne.

    wlasnie o to chodzi, ale nie w tym kierunku bylo moje pytanie;
    czy podanie falszywego nazwiska panienskiego matki = przestepstwo
    wprowadzenia w blad instutycji bankowej ?

    --
    Rezydent

  • 8. Data: 2010-06-03 09:01:21
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dokładnie.

  • 9. Data: 2010-06-03 09:02:46
    Od: Smok Eustachy <s...@W...pl>

    W dniu 03.06.2010 10:56, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy pisze:
    /.../

> [...]
    > linii bankowej nie jest w stanie sprawdzić w pierwszej chwili, kto dzwowni
    > po głosie, sprawa dopiero wychodzi później przy porównywaniu nagrań.

    Ja tam wątpię żeby był do tego zobowiązany.

  • 10. Data: 2010-06-03 09:06:12
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rezydent" <r...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy podanie falszywego nazwiska panienskiego matki = przestepstwo
    > wprowadzenia w blad instutycji bankowej ?

    Samo podanie przestępstwem nie jest, a jedynie elementem innego
    przestępstwa - przykładowo oszustwa, gdy chodzi o wyprowadzenie środków.