  • 1. Data: 2004-12-07 14:51:54
    Temat: DG a legalnosc pracy na komputerze prywatnym
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Dzisiejsza Gazeta Prawna zacheca do zakladania "malej firmy"
    Przypuscmy, ze zaczynam DG: wykonalem wszystkie formalne rejestracje i
    zgloszenia. Nie wyobrażam sobie żeby firma, nawet jednoosobowa mogla dzialac bez
    komputera a poniewaz taki od kilku lat prywatnie posiadam wiec naturalne, ze
    chce go uzyc.
    I tu mam problem - ten komputer nie jest na stanie firmy, a wiele programów
    mialo legalny status jeśli były używane na komputerze prywatnym jest inaczej
    traktowana jesli to komputer firmy.
    1. kupowac takie programy, ale juz na firme (na ogół do uzytku prywatnego są
    free)?
    2. odkupic od siebie przy tym caly komputer na stan firmy czy wolno korzystac
    z prywatnego i nikt sie nie bedzie czepial?
    3. A jeśli ktoś będąc wcześniej studentem lub nauczycielem zakupił taniej MS
    Office a teraz juz nie jest studentem/nauczycielem i go nadal używa i to na
    potrzeby firmy to jest to legalne
    4. Czy np ZUS-owskiego płatnika (program dla firmy) mogę zainstalować a
    komputer nadal traktowac jako prywatny?
    *** blad ***

  • 2. Data: 2004-12-07 15:12:44
    Temat: Re: DG a legalnosc pracy na komputerze prywatnym
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > 1. kupowac takie programy, ale juz na firme (na ogół do uzytku
    prywatnego są
    > free)?

    tak

    > 2. odkupic od siebie przy tym caly komputer na stan firmy czy wolno
    korzystac
    > z prywatnego i nikt sie nie bedzie czepial?

    jezeli wpiszesz do srodkow trwalych to sie moga czepic.

    > 3. A jeśli ktoś będąc wcześniej studentem lub nauczycielem zakupił
    taniej MS
    > Office a teraz juz nie jest studentem/nauczycielem

    to uzywa Open Office

    > 4. Czy np ZUS-owskiego płatnika (program dla firmy) mogę zainstalować
    > komputer nadal traktowac jako prywatny?

    tak.

    P.

  • 3. Data: 2004-12-07 22:15:32
    Od: Nikodem Nijaki <n...@g...com>

    blad napisał(a):
> [...]
    > komputera a poniewaz taki od kilku lat prywatnie posiadam wiec naturalne, ze

    Niezależnie od wszystkiego, komputer będzie Twoją własnościa, bo Twoja
    firma nie ma osobowości prawnej. Możesz co najwyżej administracyjnie
    wskazać jakie składniki Twojego majątku są wykorzystywane do
    działalności gospodarczej.

    > I tu mam problem - ten komputer nie jest na stanie firmy, a wiele programów
    > mialo legalny status jeśli były używane na komputerze prywatnym jest inaczej
    > traktowana jesli to komputer firmy.

    "Bycie na stanie firmy" to tylko ewentualna kwestia podatkowa -
    amortyzacja, ale to zależy od formy opodatkowania, ale Ciebie najpewniej
    nie dotyczy.

    Status programów nie zależy od tego gdzie są zainstalowane, ale od tego
    do jakiego celu są używane.

    > 1. kupowac takie programy, ale juz na firme (na ogół do uzytku prywatnego są
    > free)?

    Używanie oprogramowania niezgodnie z licencją jest naruszeniem warunków
    umowy. W Twim przypadku to raczej problem etyczny :)))

    > 2. odkupic od siebie przy tym caly komputer na stan firmy czy wolno korzystac
    > z prywatnego i nikt sie nie bedzie czepial?

    Transakcji z samym sobą nie można dokonać :)))
    A kto miałby się czepiać i z jakiego powodu? Nie zachodzi tu przypadek
    świadczenia nieodpłatnego :))) świadczeniodawaca i biorca są tą samą
    osobą :)))

    > 3. A jeśli ktoś będąc wcześniej studentem lub nauczycielem zakupił taniej MS
    > Office a teraz juz nie jest studentem/nauczycielem i go nadal używa i to na
    > potrzeby firmy to jest to legalne

    Przeczytaj licencję.

    > 4. Czy np ZUS-owskiego płatnika (program dla firmy) mogę zainstalować a
    > komputer nadal traktowac jako prywatny?

    Twój komputer będzie zawsze Twoim "prywatnym" niezależnie co na nim
    zainstalujesz :)))

    Ważne jest tylko to, czy programów używasz do celów komercyjnych
    (osiąganie zysku), czy niekomercyjnych (brak związku z osiąganiem zysku)

    nn

  • 4. Data: 2004-12-08 10:15:51
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Nikodem Nijaki wrote:

> [...]
    > firma nie ma osobowości prawnej. Możesz co najwyżej administracyjnie
    > wskazać jakie składniki Twojego majątku są wykorzystywane do

    ale uzywanie tego prywatnego komputera do DG (i osiagniecia zysku) koliduje z
    trescia licencji na niektore programy. Chyba jednak bede musial go
    przekonfigurowac i przeznaczyc tylko do DG bo w sumie mimo waszych rad jestem i
    tak niewiele madrzejszy :-)
    *** blad ***

  • 5. Data: 2004-12-08 10:19:30
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    blad pisze:

> [...]
    > go przekonfigurowac i przeznaczyc tylko do DG bo w sumie mimo waszych rad

    Przyjrzyjsie dokladnie licencjom,
    czy ograniczaja uzycie PROGRAMU do celow nekomercyjnych,
    czy tez uzycie komputera....

    Boguslaw

  • 6. Data: 2004-12-08 13:49:02
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    Boguslaw Szostak wrote:

    > Przyjrzyjsie dokladnie licencjom,
    > czy ograniczaja uzycie PROGRAMU do celow nekomercyjnych,
    > czy tez uzycie komputera....

    wielkie dzieki - dopiero teraz zauwazylem ta subtelną różnicę :-)
    *** blad ***