  • 1. Data: 2002-10-03 08:48:47
    Temat: Czynsz
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

    Witam!

    Slyszalem, ze szykuje sie zmiana odnoscnie ustalania czynszu w kamienicach
    prywatnych.
    Szczegolow nie znam, wiem jedynie ze stan obecny nie jest zgodny z
    konstytucja.

    Ktos moze cos wiecej na ten temat napisac?

    --
    Michal
    UIN 3166190

    Ps
    Moglem namieszac, bo sie na tym nie znam ;-)

  • 2. Data: 2002-10-03 10:52:09
    Temat: Re: Czynsz
    Od: "Nawrot" <h...@p...onet.pl>

    Trybunał uchylił przepis ustawy o ochronie praw lokatorow ograniczajacy
    podwyzki czynszow.
    O skali podwyzek beda decydowali sami wlasciciele.
    do 01 stycznia 2005 nie beda mogli jednak ustanowic czynszu wiekszego niz 3%
    wartosci odtworzeniowej mieszkania (czyli wybudowaia takiego w danym
    powiecie)
    po 01.01.05 czynsz będzie nieograniczony [teoretycznie, bo w praktyce nikt
    nie będzie mieszkał w mieszkaniu gdzie czynsz będzie wynosił 20tys
    pln/miesiac]
    Nie wiem niestety jak może się kształtować wartośc odtworzeniowa i jaki
    urząd będzie o tym stanowił.
    Pawel

  • 3. Data: 2002-10-03 11:30:34
    Od: "Michal Talaga" <m...@i...pl>

    > Trybunał uchylił przepis ustawy o ochronie praw lokatorow ograniczajacy
    > podwyzki czynszow.

    Czy oznacza to, ze zmiana jest natychmiastowa?
    Czy wlasciciel moze od dzisiaj (od uchylenia wlascwie) ustalac czynsz na
    nowych zasadach?

    --
    Michal
    UIN 3166190

  • 4. Data: 2002-10-03 12:14:45
    Od: "Nawrot" <h...@p...onet.pl>

    > Czy oznacza to, ze zmiana jest natychmiastowa?
    > Czy wlasciciel moze od dzisiaj (od uchylenia wlascwie) ustalac czynsz na
    > nowych zasadach?

    Praktycznie zmiana jest natychmiastowa [z tym ze pazdziernik pozostaje na
    starych zasadach]
    Ograniczenie zniknie z chwilą opublikowanie orzecznia Trybunału w Dzienniku
    Ustaw, czyli najprawdopodobniej za kilkanaście dni.
    Od tego momentu o skali podwyżek będzie decydował właściciel - czyli juz w
    listopadzie.

  • 5. Data: 2002-10-03 13:24:19
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Oct 2002, Nawrot wrote:
    [...]
    >+ > Czy oznacza to, ze zmiana jest natychmiastowa?
    [...]
    >+ Praktycznie zmiana jest natychmiastowa [z tym ze pazdziernik pozostaje na
    >+ starych zasadach]
    >+ Ograniczenie zniknie z chwilš opublikowanie orzecznia Trybunału w Dzienniku
    >+ Ustaw, czyli najprawdopodobniej za kilkanaœcie dni.

    Nie bijcie, ale mam teoretyczne pytanie: a jeśli właściciel
    zakładając (słusznie, jak wyszło) niekonstytucyjność przepisu
    podwyższył czynsz wcześniej (tzn. wystapił z takim żądaniem,
    pisemnie) - to to *prawidłowe* (zgodne z prawem, jak wyszło)
    żądanie ulegnie uchyleniu czy nie ??
    Dla mnie byłoby to dziwne, ale piszesz że właściciele
    "będą mogli" - przecież zdaniem TK cały czas mogli... !
    Nawet jak ktoś przegrał sprawę (z lokatorami lub gminą)
    to na mój rozum powinien mieć prawo do kasacji. Hm...

    Pozdrowienia, Gotfryd
    PS: nie jestem najemcą ani wynajmującym :)