  • 1. Data: 2002-09-23 10:15:37
    Temat: Czy odzyskalem pieniadze zgodnie z prawem?
    Od: "Tomasz" <t...@p...pl>

    Sprawa jest następująca:
    W styczniu zakonczylem prace dla drukarni. Po wykonanej robocie okazalo sie,
    ze kwota 850 jest zbyt wysoka i zleceniodawca spodziewal sie nizszej, mimo
    iz omowilismy ten punkt podczas wykonywania zlecenia. Ustalilismy, ze
    drukarnia rozliczy sie ze mna w barterze na kwote 850 jesli tylko znajde
    klientow.

    W pazdzierniku br. wreszcie nadarzyla sie okazja aby odzyskac pieniadze -
    wykonalem wizytowki za kwote 750 brutto. Po otrzymaniu pieniedzy od mojego
    klienta (faktura z platnoscia gotowka), przyszli do mnie drukarze zadajac
    400-450 zl. Majac na wzgledzie poniesione przez nich koszty - papier,
    matryce - zgodzilem sie dac im czesc naleznosci (majac swiadomosc, ze
    pieniedzy szybko nie odzyskam) Drukarze zgodzili sie zaplacic reszte juz
    poza barterem w ciagu 2 miesiecy. Gdy poprosilem aby przyniesli mi tego
    samego dnia umowe i zobowiazanie, abym mial pewnosc, ze zobacze reszte
    pieniedzy - oznajmili, ze albo dostana gotowke natychmiast (byli o 8:00 rano
    dzien po platnosci klienta) albo pojda do mojego klienta i oskarza mnie o
    przywlaszczenie sobie pieniedzy. Nie zgodzilem sie, wiec powiedzieli, ze w
    takim ukladzie rezygnuja ze strony www, ktora dla nich zrobilem i nie chca
    juz kwoty 400-450 zl a cale 750 czyli kwote na jaka zostala wystawiona
    faktura!

    Tego samego dnia skontaktowali sie z klientem oczerniajac mnie - informujac,
    ze przywlaszczylem sobie ich pieniadze. Czekalem na pieniadze od pol roku.
    Niestety nie mam umowy na wykonanie strony, gdyz ta miala mi byc wreczona w
    dniu zaplaty. Mam natomiast 2 swiadkow (klientow drukarni), ktorzy byli
    obecnie gdy ustalalismy, ze rozliczymy sie za prace w barterze.

    Moje pytanie:
    Czy mam prawo zatrzymac kwote 750 zl jako mi nalezna? (strona ww byla
    wyceniona na 850 + projekt wizytowek)
    Czy drukarze moga mnie oskarzyc o przywlaszczenie pieniedzy?
    Czy drukarze moga zrezygnowac ze strony po jej wykonaniu po pol roku od
    zamkniecia zlecenia, ale nie rozliczenia sie?
    Co mam dalej robic? :-)

    z gory dziekuje
    Tomasz

  • 2. Data: 2002-09-23 13:10:10
    Temat: Re: Czy odzyskalem pieniadze zgodnie z prawem?
    Od: "Paweł Hajdys" <p...@N...gazeta.pl>

    Witam!

    Tomasz <t...@p...pl> napisał(a):

> [...]
    > Czy drukarze moga zrezygnowac ze strony po jej wykonaniu po pol roku od
    > zamkniecia zlecenia, ale nie rozliczenia sie?

    Aby rozwiązać ten problem, konieczne jest jeszcze kilka wyjaśnień:

    1. Opisz dokładnie stosunki jakie łączyły Ciebie, klienta, od którego wziąłeś
    pieniądze i drukarnię. Piszesz: "po otrzymaniu pieniędzy od mojego klienta".
    Jeśli to był Twój klient to pieniądze były przeznaczone dla Ciebie, a Ty co
    najwyżej musiałeś dalej rozliczyć się z drukarnią w ramach stosunku prawnego,
    który Was łączył. W takim razie trudno mówić o przywłaszczeniu pieniędzy -
    można co najwyżej mówić o niewywiązaniu się przez Ciebie z zobowiązania.

    2. Rozumiem, że kwota 850 zł to wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło.
    Powiedz dokładnie z czego wynikało zwiększenia sumy wynagrodzenia i w jaki
    sposób przed (czy też jak piszesz w trakcie) wykoaniem strony www zostało
    ustalone.

    3. Powiedz dokładnie na czym polegał barter - Ty miałeś naganiać klientów
    drukarni za co dostawałeś prowizję (która de facto nie trafiała do twoich rąk
    lecz zmniejszała wartość dłużnej sumy) czy Ty zawierałeś umowę z klientem na
    własny rachunek a potem zamawiałeś na daną sumę wykonanie danej rzeczu w
    drukarni za co nie musiałeś płacić - szło to na konto dłużnej sumy?

    Są to dość ważne sprawy, od których wyjaśnienia zależy ustalenie stanu
    prawnego jaki istnieje między Tobą, drukarnią i klientem. Jeśli chcesz to
    możesz korespondować ze mną na priva, ale nie ma dla mnie przeszkód prowadzić
    dyskusję publicznie - a nóż ktoś jeszcze podsunie jakiś pomysł.

    Pozdrawiam
    Paweł Hajdys
    h...@l...msk.pl