  • 1. Data: 2002-04-03 13:11:29
    Temat: Czy można uniknąć VATu cła i akcyzy na używany sprzęt naukowy?
    Od: Piotr Solarz <s...@i...pan.wroc.pl>

    Dzień dobry,
    Piszę trochę w nietypowej sprawie. Znajmowy naukowiec z Walii pozbywa
    się części swojego precyzyjnego sprzętu badawczego. Sprzęt jest
    kilkuletni dla niego praktycznie już bezwartościowy, dla nas ponieważ
    jest w pełni sprawny i znajšc nasze nakłady na naukę - BEZCENNY.
    Przekaże nam go bezpłatnie, pod warunkiem, że sprowadzimy go do kraju
    własnymi środkami. W przeciwnym razie sprzęt zostanie skasowany i koniec
    końców trafi na złm lub na wysypisko. Jesteśmy gotowi po niego pojechać
    ale czy uda nam się uniknšć VATu (wartość darowizny, faktury będzie
    opiewać na 0 funtów) akcyzy i cła? Jeśli tak to w jaki sposób. Prosiłbym
    o możliwie precyzyjne odpowiedzi opierajšce się na aktach prawnych.
    Inaczej czyjaś dobra wola zostanie zmarnowana, a my będziemy dalej
    liczyć na zapomogi w finasowaniu badań z budżetu. Będę wdzięczy za
    wszelkie sugestie. Jeśli to możliwe przesyłane również na konto
    pocztowe. Choć zdajšc sobie sprawę, że podobna kwestia może interesować
    i inne placówki akademickie, z chęciš poczytam dyskusję również i na
    liście.

    Z wyrazami szacunku,

    --
    Piotr Solarz
    INT i BS PAN

  • 2. Data: 2002-04-04 09:48:15
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Piotr Solarz" <s...@i...pan.wroc.pl> wrote in message
> [...]
    > kilkuletni dla niego praktycznie już bezwartościowy, dla nas ponieważ
    > jest w pełni sprawny i znając nasze nakłady na naukę - BEZCENNY

    Dla celnika niewazne jest, czy dostaliscie za darmo, czy ine.

    Naliczy cko i podatek od "wartosci celnej" i jesli wam przysluguje
    zwolnienie
    "zwolni" Was z oplaty.

    Dostalem (AGH) kiedys "kabelek" z interfejsem od firmy SIEMENS
    Pan celnik zarzadal okreslena wartosci darowizny, firma oswiadczyla,
    ze kabelek ow to tyle a tyle marek, naliczyl clo i VAT i zwolnil,
    bo AGH przyslugiwalo zwolnienie.

    Nie wiem, jaka jest "wartosc rynkowa" owej aparatury

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-04-04 10:31:22
    Od: Piotr Solarz <s...@i...pan.wroc.pl>

    Wiadomość napisana przez: Boguslaw Szostak:

    > Dla celnika niewazne jest, czy dostaliscie za darmo, czy ine.

    I tego się boimy, że pomimo naszych starań i wyjazdu do Walii ktoś nam
    powie albo płacicie albo...

> [...]
    > bo AGH przyslugiwalo zwolnienie.
    >
    > Nie wiem, jaka jest "wartosc rynkowa" owej aparatury

    Jest to sprzęd używany ale w pełni sprawny. Np. nanowoltomierz z 1982
    roku. Praktycznie po amortyzacji jego wartość "rynkowa" równa się zero.
    Ale zawsze można sprawdzić ile kosztuje nowy i wtedy to już będą
    tysiące. Gdybyśmy chcieli kupić taki sprzęt łącznie jest kilkanaście
    pozycji) to zapłacilibyśmy skromnie licząc 200 kzł. Ale znalazł się
    ktoś, kto tego nie potrzebuje i odda nam za darmo. Praktycznie całe
    wyposażenie labolatorium. A co z akcyzą?

    Piotrek