  • 1. Data: 2019-11-24 22:20:17
    Temat: Czy można odmówić sprzedaży osobie prowadzącej DG ?
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Trafiłem na taką ciekawostkę ; oto sklep online (LIDL) ma w regulaminie
    coś takiego, w paragrafie "definicje" ;

    "Klient - osoba fizyczna zawierająca Umowę w ramach Sklepu niezwiązaną
    bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą lub zawodową."

    I podczas prośby o wystawienie faktury do zakupu dokonanego u nich w
    tymże sklepie stwierdzają, że właściwie to nie mają takiego obowiązku,
    bo jak wyżej.

    Jednocześnie w tym samym regulaminie w paragrafie "faktury" mamy ;

    "Klient akceptując Regulamin zgłasza jednocześnie żądanie wystawiania
    faktur dokumentujących dokonaną na jego rzecz sprzedaży."

    Dla mnie to jest jakaś karkołomna konstrukcja - "wystawimy ci fakturę,
    ale nie może to być faktura zawierająca NIP."

    Jak to się ma do obowiązku wystawienia faktury na żądanie nawet gdyby
    klient dostał zwykły paragon, a nie fakturę "osobistą", która od
    "firmowej" różni się wyłącznie brakiem NIP ?

    Co wy na to ? Można sobie w regulaminie zrobić takie wyłączenie ?

  • 2. Data: 2019-11-24 22:24:00
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 24.11.2019 o 22:20, sundayman pisze:
    > Co wy na to ? Można sobie w regulaminie zrobić takie wyłączenie ?

    skoro zrobili to można, nie będą wystawiać faktur innych niż imienne,
    koniec kropka:)

  • 3. Data: 2019-11-24 23:16:13
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > skoro zrobili to można, nie będą wystawiać faktur innych niż imienne,
    > koniec kropka:)

    Wiesz, na zasadzie "widać można, skoro zrobili" to wszystko można
    uzasadnić :)

    Ale ja się pytam - czy to jest zgodne z prawem ?
    W dodatku zwracam uwagę, że w przypadku jednoosobowej działalności to de
    facto nie ma żadnego rozgraniczenia - Jan Kowalski i POLIMPORT Jan
    Kowalski + NIP to jest dokładnie ten sam podmiot.

    I czy można sobie ot tak powiedzieć "fakturę na JAN KOWALSKI panu damy a
    na POLIMPORT JAN KOWALSKI nie damy." ?

  • 4. Data: 2019-11-24 23:36:18
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 24.11.2019 o 23:16, sundayman pisze:
    > Ale ja się pytam - czy to jest zgodne z prawem ?

    oczywiście, że zgodne z prawem, mogą wystawiać tylko imienne faktury :

    https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-faktura-bez-podan
    ia-numeru-nip-klienta-prywatnego

  • 5. Data: 2019-11-24 23:59:24
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > oczywiście, że zgodne z prawem, mogą wystawiać tylko imienne faktury :
    >
    > https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-faktura-bez-podan
    ia-numeru-nip-klienta-prywatnego

    Ja się nie pytam, czy można wystawić faktury imienne, bo wiadomo że
    można. Ja się pytam , czy można ODMÓWIĆ wystawienia faktury z NIP.

  • 6. Data: 2019-11-25 00:02:02
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Ja się nie pytam, czy można wystawić faktury imienne, bo wiadomo że
    > można. Ja się pytam , czy można ODMÓWIĆ wystawienia faktury z NIP.

    ewentualnie - jak w tym przypadku - odmówić sprzedaży komuś, kto z góry
    stwierdza, że będzie takiej FV z NIP wymagał.

  • 7. Data: 2019-11-25 00:16:37
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 25.11.2019 o 00:02, sundayman pisze:

    > ewentualnie - jak w tym przypadku - odmówić sprzedaży komuś, kto z góry
    > stwierdza, że będzie takiej FV z NIP wymagał.

    skoro wolno wystawić fakturę bez NIP, to sprzedawca może również nie
    wyrażać zgody sprzedaży za pomocą faktury NIP

    co nie jest zabronione, to jest dozwolone

    na tym polega wolność DG (działalności gospodarczej)

  • 8. Data: 2019-11-25 14:04:13
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-11-24 o 22:20, sundayman pisze:
> [...]
    > "firmowej" różni się wyłącznie brakiem NIP ?
    >
    > Co wy na to ? Można sobie w regulaminie zrobić takie wyłączenie ?

    Jest obowiązek wystawienia faktury VAT:

    Ponadto na wystawienie faktury na podstawie paragonu jest określony
    czas: 3 miesięce, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar
    lub wykonano usługę.

    Ustawa o podatku od towarów i usług
    Stan prawny aktualny na dzień: 25.11.2019
    Dz.U.2018.0.2174 t.j. - Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od
    towarów i usług

    Art. 106b.

    Obowiązek wystawienia faktury
    1.
    Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
    1)
    sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w
    art. 106a stosowanie przepisów dotyczących faktur pkt 2, dokonywane
    przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości
    dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej
    niebędącej podatnikiem;
    2)
    sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium
    kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
    3)
    wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż
    wskazany w pkt 1;
    4)
    otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem
    czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy
    zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla
    których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a powstanie
    obowiązku podatkowego ust. 5 pkt 4.
    2.
    Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do
    sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 zwolnienia
    podatkowe ust. 1, art. 113 wartość sprzedaży a zwolnienia podatkowe ust.
    1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 zwolnienia od podatku
    organizacji międzynarodowych ust. 3.
    3.
    Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić
    fakturę dokumentującą:
    1)
    czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o
    których mowa w art. 19a powstanie obowiązku podatkowego ust. 5 pkt 4,
    oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych
    czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy
    wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia
    faktury nie wynika z ust. 1,
    2)
    sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117
    zwolnienia rolnika ryczałtowego z niektórych obowiązków pkt 1 i art. 118
    usługi rolnicze rolnika ryczałtowego
    - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3
    miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub
    wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
    4.
    Do świadczenia usług, o których mowa w art. 106a stosowanie przepisów
    dotyczących faktur pkt 3, przepis ust. 3 pkt 1 stosuje się odpowiednio.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2019-11-25 14:50:14
    Od: u2 <u...@o...pl>

    W dniu 25.11.2019 o 14:04, Adam pisze:
    > Jest obowiązek wystawienia faktury VAT

    to każdy wie

  • 10. Data: 2019-11-25 15:27:16
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 24 listopada 2019 23:16:17 UTC+1 użytkownik sundayman napisał:

    > I czy można sobie ot tak powiedzieć "fakturę na JAN KOWALSKI panu damy a
    > na POLIMPORT JAN KOWALSKI nie damy." ?

    Wielokrotnie byłem świadkiem w Lidlu jak wystawiali faktury dla DG
    Własnie po NIP zresztą w bazie wyszukują
    Ale to w Lidlach stacjonarnych a lidl e-sklep to może jakiś inny twór;)