  • 1. Data: 2008-05-21 14:10:17
    Temat: Re: Czy moge płacić kartą małe kwoty...
    Od: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>

    BETON <b...@m...pl> napisal:
    > Czesto w sklepach widnieje kartka z informacją ze nie mozna płacić karta
    > płatniczą za zakupy w kwocie mniejszej niz np 5zł
    > Czy to jest wymysł sklepikarzy czy jest na to jakiś paragraf.

    Ich prawo: moga okreslac dolny limit ponizej ktorego
    nie akceptuja platnosci karta. Karta nie jest srodkiem
    platniczym, ktory MUSZA przyjac. Wiec w twoim przypadku
    nie ma 'paragrafu' przy pomocy ktorego moglbys ich zmusic
    do karty przy dowolnie niskich kwotach. Z uwagi na bardzo wysokie
    haracze PolCardu ma to sens. W przypadku branz o niskich
    marzach taki haracz (o ile pamietam 2%) potrafi zjesc polowe
    zysku.

    Nie moga natomiast - z uwagi na umowe z operatorem - doliczac
    oplat z tytulu platnosci karta. Robia wiec obejscia typu:
    cena jest nominalna, a za platnosc gotowka udzielaja 2% rabatu.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 2. Data: 2008-05-21 14:16:46
    Temat: Czy moge płacić kartą małe kwoty...
    Od: "BETON" <b...@m...pl>

    Witam

  • 3. Data: 2008-05-21 14:19:32
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "BETON" <b...@m...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > płatniczą za zakupy w kwocie mniejszej niz np 5zł
    > Czy to jest wymysł sklepikarzy czy jest na to jakiś paragraf.

    taki jest paragraf, że w Polsce środkiem płatniczym jest złoty polski a to, że
    mozesz zapłacić kartą to dobra wola sprzedającego, który np. ma terminal na
    linii telefonicznej i jak kupisz coś za 2 zł to koszt połączenia i prowizji może
    być większy

  • 4. Data: 2008-05-21 14:52:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    gasper pisze:
> [...]
    > to, że mozesz zapłacić kartą to dobra wola sprzedającego, który np. ma
    > terminal na linii telefonicznej i jak kupisz coś za 2 zł to koszt

    Natomiast odpowiadając na temat: tego typu sprawy reguluje
    organizacja karciana. Jest jakiś minimalny limit, poniżej którego kwota
    nie przejdzie przez terminal (np. 5zł). Wszystkie wyższe limity ustalone
    przez sklep zazwyczaj są niezgodne z umową, którą sklep podpisuje dajmy
    na to z polcardem, ale niekiedy są uzasadnione z ekonomicznego punktu
    widzenia (marża nie zaspokaja kosztów transakcji na niskich kwotach).

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-05-21 15:17:13
    Od: qwerty <q...@p...fm>

    Jacek_P pisze:
    > Nie moga natomiast - z uwagi na umowe z operatorem - doliczac
    > oplat z tytulu platnosci karta. Robia wiec obejscia typu:
    > cena jest nominalna, a za platnosc gotowka udzielaja 2% rabatu.

    Gdzie to zgłaszać? Znam sklep, gdzie mówią wprost, że przy płaceniu kartą cena
    jest większa. Jak możesz, to podaj podstawę prawną.

  • 6. Data: 2008-05-21 15:41:39
    Od: stebi <m...@n...pl>

    Liwiusz pisze:

    > Natomiast odpowiadając na temat: tego typu sprawy reguluje organizacja
    > karciana. Jest jakiś minimalny limit, poniżej którego kwota nie
    > przejdzie przez terminal (np. 5zł).

    Przechodzi nawet 1zł.

    pozdr.
    stebi

  • 7. Data: 2008-05-21 15:43:30
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    qwerty pisze:

    > Gdzie to zgłaszać? Znam sklep, gdzie mówią wprost, że przy płaceniu
    > kartą cena jest większa. Jak możesz, to podaj podstawę prawną.

    W warunkach umowy, którą sklep podpisuje z organizacją karcianą są
    warunki, że:

    - zapłata kartą nie może się wiązać z dodatkowymi kosztami dla kliena
    - sklep nie może samowolnie zwiększyć kwoty minimalnej płatności kartą

    Możesz się poskarżyć podmiotowi, który podpisał umowę ze sklepem,
    czyli na przykład polcardowi.

  • 8. Data: 2008-05-21 15:43:47
    Od: Bartosz Mierzwiak <b...@w...pl>

    On Wed, 21 May 2008 17:17:13 +0200, qwerty <q...@p...fm> wrote(a):
    > Gdzie to zgłaszać? Znam sklep, gdzie mówią wprost, że przy płaceniu kartą cena
    > jest większa. Jak możesz, to podaj podstawę prawną.

    AFAIK Nie ma takowej. Taki zapis może być w umowie między sklepem a
    operatorem. Ale nie musi (choć pewnie operator stara się za wszelką cene
    żeby był).

    U nas w ogóle jest to postawione na głowie, prowizje banków/operatorów
    są duże a sklepy/usługodawcy kombinują jak mogą żeby kart unikać...

    W wielu krajach europy zachodniej zrzuca się domyślnie prowizje na
    klienta, płacenie kartą jest popularne, a prowizje nawet 10cio krotnie
    niższe niż w Polsce.

    Generalnie rzecz biorąc, skoro ci wygodnie płacić kartą, to sobie
    zawarłeś umowe ze swoim bankiem, i kartą płacisz. Ale dlaczego koszt
    obsługi tego wszystkiego ma być zrzucony na podmiot trzeci (np. sklep),
    nie będący w ogóle stroną w tej umowie? To jest cokolwiek
    niezrozumiałe...

    W niektórych branżach sprzedaje się towary na marżach niższych lub
    niewiele wyższych niż wynoszą prowizje bankowe/opłaty operatorów przy
    płatności kartą. Stąd taki cyrk w sklepach.

    pozdrawiam, B.

  • 9. Data: 2008-05-21 15:44:45
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    stebi pisze:

    > Przechodzi nawet 1zł.

    To zależy od terminala, sam byłem świadkiem jak poniżej 2zł nie
    przechodziło, a 5zł już tak. Ta zależność to pewnie funkcja czasu i
    rodzaju terminala/organizacji.

  • 10. Data: 2008-05-21 15:48:41
    Od: Robert Jaroszuk <z...@n...spam.iq.pl>

    qwerty wrote:

    > Gdzie to zgłaszać? Znam sklep, gdzie mówią wprost, że przy płaceniu
    > kartą cena jest większa. Jak możesz, to podaj podstawę prawną.

    Chociażby do instytucji/banku który obsługuje ich posy (terminale).
    Nalepka banku powinna być na terminalu.

    --
    ... Robert Jaroszuk ...
    GCS/IT/O d? s: a- C++ ULB++++$ P+ L++++$ E- W++ K- N+ DI+ V-