  • 1. Data: 2009-03-07 14:37:36
    Temat: Czy kupić mieszkanie przed sprzedażą starego
    Od: k...@g...com

    Następujący scenariusz:

    Chcę szybko kupić mieszkanie (mam juz umowę przedwstępną i sprzedający
    chce zamknąć całą transakcję w 2 tygodnie), ale muszę mieć czas na
    sprzedanie starego mieszkania.

    1. Czy umowa zakupu nowego mieszkania może być podpisana PRZED umową
    sprzedaży starego?
    2. Jak to wpłynie na zobowiązania prawa podatkowego (mówiącego o 2
    latach karencji na zakup nowego miszkania z dochodu ze sprzedaży
    starego)?
    3. Czy mogę się posiłkować np. pożyczką od rodziców na zakup nowego
    mieszkania, a potem oddać im te pieniądze po sprzedaży starego
    mieszkania i rozliczyć to podatkowo w/g punktu 2.?

    Help!

  • 2. Data: 2009-03-09 07:01:20
    Temat: Re: Czy kupić mieszkanie przed sprzedażą starego
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    k...@g...com napisał(a):

    > 1. Czy umowa zakupu nowego mieszkania może być podpisana PRZED umową
    > sprzedaży starego?

    Nie bardzo- skarbowemu musisz udowodnić, że kasa na to mieszkanie jest
    ze sprzedaży starego. Chyba, że już masz przedwstępną umowę sprzedaży
    i zapłacone tyle zaliczki, że wystarczy na nowe ;-)

    > 3. Czy mogę się posiłkować np. pożyczką od rodziców na zakup nowego
    > mieszkania, a potem oddać im te pieniądze po sprzedaży starego
    > mieszkania i rozliczyć to podatkowo w/g punktu 2.?

    W Polsce? HGW. Literalnie w ustawie nie ma pożyczek od osób fizycznych:

    "wydatki poniesione na:
    a) spłatę kredytu (pożyczki)kredytu lub pożyczki (...) zaciągniętej
    w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowokredytowej,
    mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej
    lub w innym państwie należącym do Europejskiego
    Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej(...)"

    Jeśli zdecydowałbyś się na takie rozwiązanie, zadbaj o to,
    by w umowie pożyczki była taka klauzula (pożyczka na zakup mieszkania),
    no i nie cołaska z ręki do ręki, a przelew na konto ze stosowną adnotacją.

    IMHO jednak ryzyko.

    BTW: ostrzegaj, jeśli crosspost.

    --
    Dominik (& kąpany)
    RP

  • 3. Data: 2009-03-09 07:02:51
    Od: Dominik & Co <D...@i...com>

    k...@g...com napisał(a):

> [...]

    > mieszkania i rozliczyć to podatkowo w/g punktu 2.?

    W Polsce? HGW. Literalnie w ustawie nie ma pożyczek od osób fizycznych:

    a) spłatę kredytu (pożyczki) (...) zaciągniętej