  • 1. Data: 2007-05-04 11:11:55
    Temat: Czy ktoś może mi wytłumaczyć?
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Co rzecznik Policji chciał przekazać? I czym się różni wyłudzenie
    impulsów od niekorzystnego rozporzadzania mieniem? I... w ogóle o co
    chodzi? :) Bo o aresztowanie tymczasowe nie nalezy sie pytać :)

    http://www.lodzka.policja.gov.pl/kwp/content/view/16
    01/277/

    Policjanci z Wydziału do Walki z Przestępczością Gospodarczą Komendy
    Wojewódzkiej Policji w Łodzi wspólnie z kolegami z II Komisariatu
    Policji w Łodzi zatrzymali 4 osoby w wieku od 27 do 30 lat podejrzane o
    wyłudzenie impulsów telefonicznych na kwotę co najmniej 1 miliona
    złotych. Na trop telefonicznych oszustów policjanci wpadli dzięki
    współpracy z Telekomunikacją Polską. Firma skontaktowała się z Komendą
    Wojewódzką i poinformowała, że od początku bieżącego roku z kilku
    telefonów, zlokalizowanych w dzielnicy Łodzi -- Bałuty, wykonywane są
    tysiące połączeń na numery 0-400.... Rachunki telefoniczne abonentów
    opiewają na dziesiątki tysięcy złotych, a właściciele nie są
    zainteresowani uregulowaniem ich.

    Telekomunikacja uruchomiła monitoring wskazanych numerów i dzięki temu
    stróże prawa "namierzyli" 2 adresy mieszkań, w których odbywała się
    "telefoniada". Policjanci weszli równolegle do dwóch mieszkań
    zlokalizowanych przy ulicy Lutomierskiej i Zgierskiej. W ruderze na
    Lutomierskiej zastano 3 mężczyzn, którzy biesiadowali przy alkoholu,
    oglądali w telewizji konkurs interaktywny i non-stop dzwonili na podany
    w programie numer telefonu 0-400... chcąc wygrać nagrodę. Natomiast w
    kamienicy przy ul. Zgierskiej zatrzymano młodą kobietę praktycznie na
    gorącym uczynku połączenia z tym numerem -- łodzianka na widok śledczych
    wyrwała aparat telefoniczny z gniazdka myśląc, że w ten sposób zatrze
    dowody swojej przestępczej działalności. Czwórka "telefonistów" została
    osadzona w policyjnym areszcie.

    Funkcjonariusze ustalili, że działając od początku roku grupa
    przestępcza założyła kilka numerów telefonów posługując się nie tylko
    swoimi, ale również fikcyjnymi danymi osobowymi i adresowymi. Z
    telefonów dzwonili na numery 0-400... podawane w telewizyjnych konkursach
    interaktywnych. Łodzianie nie opuszczali praktycznie żadnego quizu, a w
    ciągu trwania programu dzwonili bez przerwy. Dzięki temu wygrywali
    nagrody pieniężne w kwotach od 1000 do 4000 złotych, którymi zgodnie się
    dzielili. Nie chcieli tylko "podzielić się" pieniędzmi z Telekomunikacją
    bowiem nie płacili rachunków telefonicznych opiewających na horrendalne
    kwoty.

    Telekomunikacja oszacowała straty na kwotę nie mniejszą niż 1 milion
    złotych. Amatorom gier interaktywnych przedstawiono zarzuty
    doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem znacznej wartości
    na szkodę Telekomunikacji. Przestępstwo to zagrożone jest karą
    pozbawienia wolności nawet do 10 lat. Decyzją sędziego Sądu Rejonowego
    wobec zatrzymanych zastosowano środek zapobiegawczy w postaci
    tymczasowego aresztowania.

    M.

  • 2. Data: 2007-05-04 13:25:55
    Temat: Re: Czy ktoś może mi wytłumaczyć?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Co rzecznik Policji chciał przekazać? I czym się różni Wyłudzenie impulsów od
    > niekorzystnego rozporządzania mieniem?

    Głownie kwalifikacją prawną. Wyłudzenie impulsów ujęto w art. 285 kk, zaś
    oszustwo w 286 kk. Przestępstwa zbliżone są do siebie i dawniej za starego
    kodeksu spokojnie jedno i drugie wchłaniał ówczesny zdaje się 205 art. dkk.
    Różnica w nowym przepisie jest taka, ze przy oszustwie musisz podać kwotę strat,
    podczas gdy dla wyłudzenia impulsów wystarczy samo Wyłudzenie (jak z kradzieżą
    prądu)

  • 3. Data: 2007-05-04 20:06:05
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > 205 art. dkk. Różnica w nowym przepisie jest taka, ze przy oszustwie
    > musisz podać kwotę strat, podczas gdy dla wyłudzenia impulsów wystarczy

    Robercie, ale art. 285 mówi o włamaniu do sieci na cudzy rachunek. Jak
    można tego dokonać na WŁASNEJ linii?
    Natomiast art. 286 mówi o wprowadzeniu w błąd - też mi to nie pasuje.
    Kto tu kogo wprowadza w błąd?

    M.

  • 4. Data: 2007-05-04 20:54:51
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    > Robercie, ale art. 285 mówi o włamaniu do sieci na cudzy rachunek.

    ...i o uruchamianiu IMPULSÓW, a w obecnie sprzedawanch planach
    nie ma już czegoś takiego... :-)

    Piotr

  • 5. Data: 2007-05-04 21:19:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > tego dokonać na WŁASNEJ linii?
    > Natomiast art. 286 mówi o wprowadzeniu w błąd - też mi to nie pasuje. Kto tu

    286jest prosty do udowodnienia, jeśli wierzyć w to co napisali dziennikarze.
    Skoro goście wynajmowali linie telefoniczne na fałszywe dokumenty i nie płacili
    za usługi, to przecież nie problem dowieść, że z góry mieli zamiar wykorzystać
    ów fakt do doprowadzenia do niekorzystnego rozporządzenia mieniem przez TP SA,
    które z jednej strony na podstawie jakiejś tam umowy odprowadzała im część opłat
    z tych numerów wysokopłatnych, a z drugiej strony należnościom spodziewanych
    nigdy nie otrzymała.

    Co do art. 285 kk, to przede wszystkim podałem Ci to jako wykazanie, czym się
    różni wyłudzenie impulsów od oszustwa. Wcale nie upieram się, ze w tym
    konkretnym przypadku jest to najsensowniejsza kwalifikacja, tym nie mniej nie
    znamy dokładnych okoliczności zdarzenia.

  • 6. Data: 2007-05-05 07:30:42
    Od: " 666" <j...@w...eu>

    Mnie bardziej ten fragment ciekawi:
    "namierzyli" 2 adresy mieszkań, w