  • 1. Data: 2004-08-01 08:22:39
    Temat: Czy kradzież zdjęć jest karalna?
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

    Jest taka sytuacja. Mja była szefowa nie chce mi wydac zdjęć, które u niej
    robiłem. Nie byłam zatrudniony na umowę o pracę, a jedynie o dzieło. Zgodnie
    ze wszystkimi informacjami, jakie znalazłem, takich zdjęć nie można
    traktowac jako "pracownicze" w rozumieniu ustawu o ochronie praw autorskich.
    Płaciła mi jedynie za zdjęcia opublikowane, a reszty nie chce mi oddać ani
    za nie zapłacić.
    Czy można jej teraz coś zrobić?
    AS

  • 2. Data: 2004-08-01 21:15:56
    Temat: Re: Czy kradzież zdjęć jest karalna?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Sito" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Czy można jej teraz coś zrobić?

    A co wynika z umowy o dzieło? Jeśli wynika, ze ma Ci zapłacić za wszystkie
    zdjęcia dostarczone, to możesz ją pozwać do sądu, jeśli nie dojdziecie do
    ugody. Natomiast jeśli wynika, że tylko za opublikowane, to pozostaje Ci
    czekać na ich publikację i wówczas ścigać choćby karnie za naruszenie praw
    autorskich.

  • 3. Data: 2004-08-02 00:36:24
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Robert Tomasik napisał(a):

> [...]
    > czekać na ich publikację i wówczas ścigać choćby karnie za naruszenie praw

    Dzieło jak to działo musi mieć charakter materialny. Więc chodziło zapewne o
    zdjęcia, a nie tylko o prawo do ich jednorazowego opublikowania. Ale to tylko
    mój domysł.

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-08-02 03:10:27
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > zdjęcia, a nie tylko o prawo do ich jednorazowego opublikowania. Ale to

    Nie bardzo ja teraz rozumiem.
    Na umowie o dzieło jest napisane tylko "pisanie artykułów" do tygodnika. Nic
    w ogóle o zdjęciach nie ma, choć też były wyceniane i opłacane. Tych zdjęć
    jako pracowniczych uznać na pewno nie można. Czyli prawami autorskimi
    dysponuje na pewno ja. Tylko że w praktyce jest to niewykonalne, bo ma je
    tamta kobieta i ani nie chce mi za nie zapłacić, ani ich wydać. Płaciła
    oczywiście tylko za zdjęcia opublikowane, czyli może jakieś 5% tych
    wykonanych.
    AS

  • 5. Data: 2004-08-02 07:45:19
    Od: <t...@n...wp.pl>

> [...]
    > tamta kobieta i ani nie chce mi za nie zapłacić, ani ich wydać. Płaciła
    > oczywiście tylko za zdjęcia opublikowane, czyli może jakieś 5% tych
    Moze sprobuj sie postawic i wyraznie, dobitnie wytlumaczyc jej, ze te
    zdjecia sa Twoje, nie ma do nich zadnych praw a jesli ma inne zdanie, to
    moze zechcialaby je przedstawic przed sadem.
    Ale prawnikiem nie jestem i nie wiem jaki wyrok dalby sad...

    Pozdrawiam,
    Talthen

  • 6. Data: 2004-08-02 20:56:19
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik <t...@n...wp.pl> napisał w wiadomości

    Zanim będę dalej dywagował, chciał bym wiedzieć, co rozumiesz przez zdjęcie.
    Negatyw? Pozytyw? Plik danych czy może slajd. No i na czyim materiale to
    było wykonane. Tzn. kto ów nośnik zakupił.

  • 7. Data: 2004-08-03 07:26:12
    Od: "Adam Sito" <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > Negatyw? Pozytyw? Plik danych czy może slajd. No i na czyim materiale to
    > było wykonane. Tzn. kto ów nośnik zakupił.

    To było robione cyfrówką, która rzeczywiście należała do tej kobiety, a
    potem zdjęcia były zgrywane na dysk komputera.
    AS

  • 8. Data: 2004-08-03 13:25:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > To było robione cyfrówką, która rzeczywiście należała do tej kobiety, a
    > potem zdjęcia były zgrywane na dysk komputera.

    No to moim zdaniem Twoje są tylko prawa autorskie. Przed ich publikacją musi
    za nie zapłacić. No bo co miała by Ci oddać? Luzem elektrony?