  • 1. Data: 2002-11-29 01:07:26
    Temat: Czy kontroler z US moze zadac okazania licencji na program FK ???
    Od: "Pawel S" <f...@p...onet.pl>

    Witam.
    Zadzwonila do mnie dzis ksiegowa i troche zmartwila. Poniewaz gdzies
    znalazla w jakiejs ustawie ( nie podam numeru bo nie znam niestety ) , ze
    podczas kontroli urzedu skarbowego, kontroler moze zazadac pokazania
    licencji i instrukcji obslugi do programu ksiegowego. Sek polega na tym, ze
    sam sobie taki program ( ma tylko to co potrzebuje ) zrobilem. Nie chce mi
    sie tylko dla nich ( US ) robic instrukcji, nie mowie juz o licencji. Moje
    pytanie jest takie : Czy urzad skarbowy moze miec takie roszczenia weobec
    mojej osoby? To idzie z OE, ale glownie pracuje w Linuksie, wiec mam maly
    stres, poniewaz teoretycznie nawet od niego moge musiec odprowadzic podatek.
    Troszke sie zdenerwowalem i prosze o rozwianie moich watpliwosci po pierwsze
    wobec programu ksiegowego, po drugie wobec Linuxa. Pozdrawiam serdecznie.
    Pawel

  • 2. Data: 2002-11-29 02:15:16
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Pawel S wrote:
    [..]
    > Troszke sie zdenerwowalem i prosze o rozwianie moich watpliwosci
    > po pierwsze wobec programu ksiegowego, po drugie wobec Linuxa.

    Nie i nie.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700.htm

  • 3. Data: 2002-11-29 08:38:30
    Od: "Grzes" <d...@N...host.sk>

    Użytkownik "Pawel S" <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    pierwsze
    > wobec programu ksiegowego, po drugie wobec Linuxa. Pozdrawiam serdecznie.

    Co do linuxa - nie wiem czy do konca legal, ale zakupilem na firme gazetke
    poswieconej zainstalowanej u mnie w firmie dystrybucji. gazetka z nosnikiem
    + faktura zakupu powinna wystarczyc.

    Co do programu ksiegowego - jezeli masz licencje do narzedzi, w ktorych go
    zrobiles to chyba nie powinni sie czepiac, chociaz... na wlasnie, gdybys
    znal ustawe pewnie mzna by bylo ustalic. Niech ksiegowa poda Ci numer tej
    ustawy, sam jestem ciekaw.

    Pozdrawiam
    Grepe

  • 4. Data: 2002-11-29 10:27:06
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Grzes" <d...@N...host.sk> napisał w wiadomości

> [...]
    > znal ustawe pewnie mzna by bylo ustalic. Niech ksiegowa poda Ci numer tej

    Ustawa o rachunkowosci.
    AFAIR to martwic sie trzeba czy program jest zgodny z wymaganiami ustawy.

    Karol

  • 5. Data: 2002-11-29 13:50:31
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Dnia pewnego pięknego (Fri, 29 Nov 2002 02:07:26 +0100), "Pawel S"
    <f...@p...onet.pl> był(a) napisał(a):

    >sie tylko dla nich ( US ) robic instrukcji,

    Jeżeli prowadzisz księgi wyłacznie w komputerze, to konieczna jest
    instrukcja obsługi. jeżeli drukujesz je, to program tylko wspomaga
    wypełnianie i już.

    Uwaga! Pamiętaj, że zapisyw komputrze i/lub wydruki muszą spełniać
    opowiednie wymogi!

    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

    ,,Zerwanie plomb grozi utratą gwarancji'' (c) gwarancja
    ,,A juz forma grozby w warunkach gwarancji, to ewenement'' (c) Expert

  • 6. Data: 2002-12-02 02:19:06
    Temat: Dziekuje
    Od: "Pawel S" <f...@p...onet.pl>

    Witam.
    Pieknie dziekuje za wszystkie odpowiedzi.
    Pozdrawiam. Pawel

  • 7. Data: 2002-12-02 07:47:48
    Od: "Sebastian Szymanowski" <s...@m...pl>

    [ciach]
    > podczas kontroli urzedu skarbowego, kontroler moze zazadac pokazania
    > licencji i instrukcji obslugi do programu ksiegowego.
    [ciach]

    całkiem nie dawno na szkoleniu z licencjonowania oprogramowania Microsoftu,
    wykładowca zasugerował że wraz z kontrolerem US może przyjść osoba z BSA i
    skontrolować jako ekspert licencje.

    HGW czy może, ale wg mnie co to urzędnika intersuje czy ja ma legalny soft,
    przecież nie muszę mieć chyba m.in. faktur na rzeczy których w jaki kolwiek
    sposób nie (np.) odpisał sobie od podatku itp.

    pzdr
    seba

  • 8. Data: 2002-12-02 13:00:50
    Od: " " <s...@N...gazeta.pl>

    Witam.
> [...]
    > wobec programu ksiegowego, po drugie wobec Linuxa. Pozdrawiam serdecznie.

    Nie ma powodu do obaw. Jest pan właścicielem praw autorskich (w tym
    majatkowych) do programu i może Pan nim dowolnie dysponować, bez instrukcji,
    z instrukcją, jako upgrade do szczoteczki do zebów itp itd. Na pewno nikt sie
    nie przyczepi. Poza tym urzednicy skarbowi nie mają podstaw aby stwierdzac
    legalność oprogramowania (sprawa była już wielokrotnie dyskutowana pomiedzy
    US-policja-BSA-i czyms jeszcze)- moga co najwyzej poprosic o fakture gdy
    policja przeszuka zawartość nosników cd, dysków twardych i pokaze programy
    komercyjne itp itd

    syb

  • 9. Data: 2002-12-02 20:00:13
    Od: "Jacuo" <z...@p...onet.pl>

    Użytkownik <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > policja przeszuka zawartość nosników cd, dysków twardych i pokaze programy

    Generalnie prawda, ale US akurat licencja to mniej obchodzi, a bardziej
    instrukcja.
    Ogolnie program ksiegowy musi spelnaic pewne formalne wymogi - np. spis
    plikow programu
    ( IMHO, ontrola mogla sobie je przgrac i zabrac ) oraz instrukcje ( IMHO,
    coby
    kontrola mogla sama sobie pogrzebac w programie, bez udzialu podatnika,
    ktory cos mzoe ukrywac ).
    Jest jescze pare innych wymogow, dotyczacych min. sposobu dzialania
    programu, archiwizowania.
    Zasady sa podobne zarowno w odniesieniu do programow do pelnej ksiegowosci,
    jak i ksiegi przychodow
    i rozchodow ( moze troche lzejsze w tym drugim przypadku ). W pierwszym
    opisuje to Ustawa o Rachunkowosci, w
    drugim bodajze rozporzadznie Min. Finansow.

    --
    Jacek

  • 10. Data: 2002-12-03 00:29:12
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 2 Dec 2002, Sebastian Szymanowski wrote:

> [...]
    >+ wykładowca zasugerował że wraz z kontrolerem US może przyjść osoba z BSA i

    Ściślej rzecz biorąc: przyjść może każdy, czy go musisz
    wpuścić to inna sprawa ;), zdawało mi się że US nie bardzo
    może występować w interesie osoby trzeciej.
    Ekspert...ja wiem... (a wy *wiecie* co mam na mysli ;))

    >+ ale wg mnie co to urzędnika intersuje czy ja ma legalny soft,
    >+ przecież nie muszę mieć chyba m.in. faktur na rzeczy których w jaki kolwiek
    >+ sposób nie (np.) odpisał sobie od podatku itp.

    Mylisz się. Koszty i przychody DG muszą być udokumentowane.
    Nie pamiętam jakie artykuły wyciąga się jeśli masz na
    magazynie artykuły ;) na które nie masz dokumentów zakupu...
    ale na zdrowie taki numer nie wyjdzie :]
    Na *.podatki była średnio dawno dyskusja zahaczająca
    o problem "a co jeśli faktury *zakupu* nie wpiszę do
    ewidencji" :) i wnioski "zaniżanie kosztów w celu
    ukrycia obrotu".

    Pozdrowienia, Gotfryd