  • 1. Data: 2005-04-07 14:58:55
    Temat: Czy komornik może zająć mieszkanie i eksmitować ?
    Od: "DarkDaro" <d...@h...pl>

    Znajomy ma mieszkanie spółdzielcze własnościowe. Jest jedynym właścicielem
    ale zamieszkuje tam z rodziną, która jest zameldowana (żona i dziecko). Od
    roku jest bezrobotny a nie zapłacił 2 składek w ZUS i jakiegoś vatu w US.
    Czy komornik może mu zająć to miszkanie (38 m2 ) ? Czy może zabrać
    telewizor, lodówke itp jeżeli były zakupione w czasie trwania wspólnoty
    majątkowej? Dostał z ZUS tytuł egzekucyjny o zajęcie konta firmy , która
    splajtowała rok temu a na koncie nic nie ma albo wogóle jest zlikwidowane.
    Dodam, że prowadził działalnośc jednoosobowo a żona też nie ma pracy.

    -------------
    PZDR
    Mroczny Daro

  • 2. Data: 2005-04-07 20:56:47
    Od: "Sławomir Walczak" <w...@r...com>

    Użytkownik "DarkDaro" <d...@h...pl> napisał w wiadomości
    > Czy komornik może mu zająć to miszkanie (38 m2 ) ?

    Tak, ale dzieje się to w ostateczności, po wyczerpaniu innych środków
    egzekucyjnych takich jak egzekucja z majątku ruchomego ( telewizor, lodówka,
    samochód).

    Czy może zabrać
    > telewizor, lodówke itp jeżeli były zakupione w czasie trwania wspólnoty
    > majątkowej?
    Tak

    > Dodam, że prowadził działalnośc jednoosobowo a żona też nie ma pracy.

    To nie ma znaczenia dla postępowania egzekucyjnego.

    Sławek

  • 3. Data: 2005-04-08 05:44:18
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Sławomir Walczak" <w...@r...com> naskrobał/a w

    > Tak, ale dzieje się to w ostateczności, po wyczerpaniu innych
    > środków egzekucyjnych takich jak egzekucja z majątku ruchomego (
    > telewizor, lodówka, samochód).

    Nie, dzieje się tak, gdy wierzyciel sobie tego zażyczy, a nie po
    wyczerpaniu innych środków.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    Jak wygenerowac ciag znakow o bardzo dobrej losowosci? Posadzic usera przed vi i
    kazac mu wyjsc.

  • 4. Data: 2005-04-08 11:30:24
    Od: "SiEmIoN" <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > splajtowała rok temu a na koncie nic nie ma albo wogóle jest zlikwidowane.
    > Dodam, że prowadził działalnośc jednoosobowo a żona też nie ma pracy.

    Powoli, powoli, jaki komornik? Sądowy? Są dwie formy postępowania
    egzekucyjnego. Pierwsza administracyjna prowadzona przez organy wymienione w
    art. 19 ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz egzekucja
    sądowa prowadzona przez komornika sadowego na podstrawie odrębnej ustawy.
    I teraz:
    a) ZUS dokonał zajecia rachunku bankowego, jeżeli egzekucja stanie się
    nieskuteczna (brak środków) skieruje tytuł wykonawczy do Naczelnika Urzedu
    Skarbowego.
    b) Naczelnik US za podatki także skieruje egzekucję do rachunku bankowego
    oraz będzie prowadzil egzekucję z innych składników majatkowych ponieważ ma
    wieksze uprawnienia niż Dyrektor ZUS.
    Gdy oba te organy zbiegną się, nastąpi zbieg egzekucji administracyjnej i z
    mocy ustawy egzekucję przejmie Naczelnik US.
    c) Gdyby z wniosku jakiegoś wierzyciela egzekucję prowadził także Komornik
    Sadowy (najpierw sprawa w sądzie o zapłatę a potem wniosek wierzyciela wraz
    z postanowieniem sądu do komornika) i także zajął by rachunek bankowy doszło
    by do zbiegu egzekucji administarcyjnej z sądowa i wtedy do sądu kierowany
    jest wniosek o wyznaczenie organu do prowadzenia wspólnej egzekucji.
    Przeważnie jest to komornik, po wyznaczeniu komornik wzywa wierzycieli do
    nadesłania akt egzekucyjnych wraz z wnioskami egzekucyjnymi i określeniem
    wysokosci kwot do ściągnięcia. Gdy komornik wyczerpie wszelkie sposoby
    ściągnięcia pieniędzy wystąpi do wierzycieli o wskazanie składnika
    majątkowego z którego ma dochodzić wierzytelności. Gdy wierzyciel
    zawnioskuje o wszczęcie egzekucji z nieruchomości to komornik ją
    przeprowadzi. Ale żaden wierzyciel nie będzie wnioskował o taką egzekucję
    gdy w grę wchodzą 2 skladki ZUS i jakiś tam podatek US. czy napewno chodzi o
    tak małe pieniądze?
    d) na każdym etapie postępowania organy egzekucyjne mogą wystapić do Sądu
    wydział Ksiąg Wieczystycho założenie i wpis hipoteki przymusowej, a wtedy
    takie wierzytelności się nie przedawniają!

    Co do wspólnoty majątkowej i zakupionych dóbr, to zgodnie z przepisami
    ordynacji podatkowej małżonek zobowiązanego odpowiada solidarnie całym swoim
    majatkiem za zobowiązania powstałe w czasie trwania związku małzeńskiego.

    --
    Pozdrawiam :) helldust
    h...@t...pl

  • 5. Data: 2005-04-08 14:10:44
    Od: "kamil@wytnijpl" <n...@o...pl>

> [...]
    > majatkiem za zobowiązania powstałe w czasie trwania związku małzeńskiego.

    A jeżeli jedna ze stron dysponuje swoim odrębnym majątkiem? Np.majątkiem ze
    spadku . Wydaje mi się że nie wchodzi to we wspólnotę i strona ta tym
    majątkiem nie odpowiada.

    kamil

  • 6. Data: 2005-04-08 16:53:59
    Od: "SiEmIoN" <s...@p...onet.pl>

    > A jeżeli jedna ze stron dysponuje swoim odrębnym majątkiem? Np.majątkiem
    > ze
    > spadku . Wydaje mi się że nie wchodzi to we wspólnotę i strona ta tym
    > majątkiem nie odpowiada.

    Odpowiada także majątkiem odrębnym, jest to bardzo przejrzyście ujete w
    ordynacji podatkowej. Wszelaki majątek wniesiony po zawarciu związku
    małżeńskiego jest traktowany jako "majątek wspólny" i jako taki podlega
    egzekucji. Sposobem pośrednim na uniknięcie egzekucji majątku jest
    rozdzielność majątkowa, najlepiej zawarta w trakcie zawierania związku
    małżeńskiego lub zanim rozkręci się interes i najlepiej dokonać wtedy
    podziału majątku lub przepisać wszystko na drugiego małżonka (bardzo
    niebezpiecznie), bo potem to już nie ma ratunku. Od początku roku weszły
    nowe przepisy KC (dokładnie to chyba w rodzinnym i opiekuńczym)które
    poniekąd służą dłużnikom. Obecnie organ egzekucyjny (lub wierzyciel) będzie
    musiał udowodnić że wiedział i zgadzał się na prowadzenie działalności
    gospodarczej przez współmałżonka (może wydaje się to smieszne ale miałem
    doczynienia z kilkoma przypadkami gdzie żona robiła wielkie oczy gdy się
    dowiadywała że mąż miał firmę i ten telewizor który wynoszą to za długi).
    Jeżeli nie udowodni się takiego faktu to nici z egzekucji :)

    --
    Pozdrawiam :) helldust
    h...@t...pl

  • 7. Data: 2005-04-08 21:52:27
    Od: Otto Falkenstein <f...@g...pl>

    SiEmIoN napisał(a):
    [ciach]

> [...]
    > dowiadywała że mąż miał firmę i ten telewizor który wynoszą to za długi).
    > Jeżeli nie udowodni się takiego faktu to nici z egzekucji :)

    z tymi zmianami KRiO to nie jest do końca tak jak to dziennikarze
    gadali. Sytuacja małżonków uległa pogorszeniu, bo znacznie zawężono
    przypadki nieważności umowy.

    --
    Falkenstein